הבנקים החלו לגבות מס מחברות ישראליות המפרסמות בחו"ל

זאת לאחר שבעבר נכוו עם רשויות המס האמריקאיות ובעקבות החלטת רשות המסים למסות את חברות האינטרנט הזרות, ועל אף שלא פורסמו עדיין הוראות ניכוי מס במקור בתחום זה

מס, פיננסים / צלם: thinkstock
מס, פיננסים / צלם: thinkstock

הבנקים החלו ליישם את החלטת מס הכנסה למסות את חברות האינטרנט הזרות הפעילות בישראל, אלא שהיישום של הבנקים אינו מתייחס לפעילות של החברות הזרות עצמן, אלא להוצאות הפרסום בחו"ל של חברות ישראליות, כאשר הבנקים מחייבים אותן לבצע ניכוי מס במקור.

באחרונה קיבלו חברות ישראליות פנייה מהבנקים, לפיה במקרה שירצו להעביר תשלום עבור פרסום לחברות האינטרנט הזרות כגון גוגל ופייסבוק, יהיה עליהן להציג אישור לפטור ממס ההכנסה או לבצע בעצמן את התשלום. אם יסרבו, צפוי הבנק לבצע ניכוי מס במקור בגובה של 25%.

הוראות אלה מתבצעות בבנקים, לאחר שאפריל האחרון פרסמה רשות המסים חוזר סופי, לפיו חברות האינטרנט המקיימות פעילות עסקית בישראל, כגון פייסבוק, גוגל ואמזוןישלמו מס בישראל בגין הכנסות ממתן שירותים לתושבים בישראל.

במערכת הבנקאית מציינים כי החוזר אינו ברור מספיק ואינו מתייחס לנושא ניכוי המס במקור, ולכן הבנקים החליטו לאמץ את הפרשנות המחמירה שלו ולדרוש את גביית המס מהחברות הישראליות המשלמות לאותן חברות אינטרנט זרות בעיקר בעבור הוצאות פרסום.

נזכיר כי הבנקים הישראלים נכוו בכל הקשור לסיוע בהעלמת מס מצד הרשויות האמריקאיות - הרשויות בארה"ב גבו קנס של כ-400 מיליון דולר מבנק לאומי בגין חשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס, וחקירה דומה נערכת בימים אלה גם מול בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות.

מאז החלו חקירות אלה, ובכלל מאז שנושא הרגולציה במסים התהדק בעולם כולו, הבנקים הפכו לשמרנים בכל הקשור לנושא מדיניות הציות. על כן הם לא המתינו לפרסום הוראות בנושא ניכוי מס במקור, והחליטו לפרש את החוזר שפורסם כפי שהוא בצד השמרני יותר. 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "סוגיית קיומו בארץ של מוסד קבע של חברות זרות הפועלות בישראל באמצעות האינטרנט מוסדרת בחוזר שפורסם, הקובע מתי קיימת חבות במס. הוראות מפורטות בכל הנוגע לניכוי מס במקור יפורסמו על-ידי הרשות בהמשך".