מריל לינץ' הוריד את תחזית הצמיחה של ישראל בצל הברקזיט

כלכלני הבנק הורידו את תחזית הצמיחה של ישראל מ-2.7% ל-2.4% ב-2016 ■ מעריכים כי בנק ישראל ימשיך לפעול בשוק המט"ח והדולר יתחזק ל-4 שקלים ב-2017

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

בנק אוף אמריקה-מריל לינץ' פרסם היום (ד') דוח מקיף שסוקר את ההשלכות של הברקזיט על מדינות שונות בעולם. לגבי ישראל מציינים כלכלני הבנק כי הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי עלולה לפגוע ביצוא וכתוצאה מכך גם בקצב הצמיחה.

כלכלני הבנק חתכו את תחזית הצמיחה של ישראל ל-2.4% ב-2016 ו-2.8% ב-2018, זאת בהשוואה לתחזיות קודמות של 2.7% ו-3.1% בהתאמה. "הורדנו את את תחזית הצמיחה של ישראל בעקבות העלייה בסיכונים לגבי הצמיחה הגלובלית, כולל ההשפעות השליליות של הברקזיט וקצב הצמיחה הנמוך של ישראל ברבעון הראשון", נכתב בדוח. 

במריל לינץ' סבורים כי בניגוד להערכה של בנק ישראל, ההאטה ביצוא צפויה להיות מבנית ומתמשכת ולא מחזורית או זמנית. בנק ישראל, נזכיר, העריך כי זעזוע זמני בענף ההיי-טק הוא הגורם המרכזי לירידה הכללית ביצוא ברבעון הראשון של השנה. עם זאת, במריל-לינץ' מעריכים כי הפגיעה בסקטורים המשתייכים למדיום וללואו -טק היא חמורה יותר וזאת בשל המגמה הכללית של ייסוף השקל מאז 2013.

לגבי שוק המט"ח במריל לינץ' מעריכים כי הדולר יתחזק מול השקל לרמה של 4 שקלים ב-2017. כלכלני מריל לינץ' מעריכים כי בנק ישראל ימשיך בהתערבות בשוק המט"ח ואף עשוי בעתיד לנקוט בריבית שלילית או בתוכנית אחרת להקלה מוניטרית.

במריל לינץ' סבורים כי הירידה המתמשכת באינפלציה היא "עדות ברורה" לירידה ביצוא. הם טוענים עוד כי הסיכונים הגבוהים מהברקזיט יוצרים לחץ על הבנק המרכזי בישראל להמשיך במדיניות המרחיבה.