הסדר טיעון לאמרגנו של קובי פרץ שהורשע בעבירות הלבנת הון

מאיר נחמני, אמרגנו של הזמר, הגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות בפרשה המכונה פרשת "אור הגנוז" ■ המדינה תבקש להטיל על נחמני עונש של חצי שנת מאסר בפועל וקנס שלא יעלה על 100,000 ש'

קובי פרץ / צילום: שלומי יוסף
קובי פרץ / צילום: שלומי יוסף

מאיר נחמני, אמרגנו של הזמר קובי פרץ שהורשע בעבירות מס ונשלח לשנתיים מאסר בפועל, הגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות בפרשה המכונה פרשת "אור הגנוז", הכוללת שורת חשדות ואישומים כנגד מספר נאשמים בגין הוצאת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומהילת דלקים.

על פי הסדר הטיעון אליו הגיעו רשות המסים וסנגוריו של נחמני, עוה"ד גלעד ברון וחיים לוי, הורשע נחמני על פי הודאתו בעבירות של הכשלת דיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון. עוד הוסכם, כי המדינה תבקש להטיל על נחמני עונש של חצי שנת מאסר בפועל, וכן קנס שלא יעלה על 100,000 שקל, ואילו סנגוריו של נחמני יבקשו מבית המשפט שהוא ירצה את העונש בעבודות שירות.

עוד הוסכם בין הצדדים, כי המדינה תחלט סך של 1.7 מיליון שקלים מכספו של נחמני.

במארס השנה נחתם הסדר הטיעון הראשון בפרשת "האור הגנוז", במסגרתה נטען במקור לעבירות על חוק איסור הלבנת הון בהיקף של למעלה מ-213 מיליון שקל. אלכס הירש, בעליה וממנהליה של חברת גולד פאר דלקים הרשומה ברמלה, שנחשב לאחד החשודים המרכזיים בפרשה, הודה והורשע אז בעבירות מס והלבנת הון בהיקף עשרות מיליוני שקלים. במסגרת ההסדר עם הירש תוקן כתב האישום נגדו, כך שיוחסו לו עבירות הלבנת ההון בהיקף של 45 מיליון שקל, והירש הודה בנוסף בהוצאת חשבוניות פיקטיביות, שהמע"מ הנובע מהם עומד על סך של 7 מיליון שקל, ומס ההכנסה שהועלם בגינם הגיע לסך של 50 מיליון שקל. בנוסף, הורדה מכתב האישום כנגד הירש עבירת מהילת הדלקים שיוחסה לו.

השופטת מיכל ברק-נבו קיבלה את הסדר הטיעון והרשיעה את הירש בשורת עבירות מס, עבירות מע"מ ועבירות הלבנת הון. במסגרת ההסדר הוסכם כי הירש ירצה 6 שנות מאסר בפועל וישלם קנס בסך חצי מיליון שקל.

כתב האישום המקורי הוגש נגד הירש, נגד חברת גולד פאר דלקים שבבעלותו ובניהולו וכן נגד אשרף חמידיאן ונגד חברה שבבעלותו ובניהולו, דיזל האומן (2009). על-פי כתב האישום המקורי, הירש קשר, יחד עם מיקי (מיכאל גילון) ענתבי, שהינו עבריין נמלט, קשר לרישום כוזב במסמכי תאגיד ולהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של למעלה מ-200 מיליון שקל, מחברות שעל פעילותן העסקית השתלט ענתבי, להירש ולחברה שלו העוסקת במסחר בדלק.

כמו כן, על-פי כתב האישום, הירש אף לקח חלק בהפצת חלק מהחשבוניות לעצמו. עוד על-פי כתב האישום, הירש דיווח על החשבוניות הפיקטיביות, שקיבל מחלק מקשירת הקשר עם ענתבי, לרשויות המס, ובכך הקטין את חבותו במס בעשרות מיליוני שקלים.

לפי האישום, במסגרת הקשר שקשר הירש עם ענתבי לביצוע העבירות, השתמשו הירש, ענתבי ואחרים שפעלו מטעמו של ענתבי במנגנון מתוחכם ומורכב לכיסוי עקבותיהם: מלבד הוצאות קבלות עבור החשבוניות ורישום כוזב של החשבוניות בספרי החשבונות הן של החברה המקבלת והן של החברה המנפיקה לכאורה, הירש ושותפו בחברה גם רשמו 364 צ'קים על סך 138 מיליון שקל לטובת החברות מהן כביכול קיבלו שירותים, אך בפועל פרטו את הצ'קים בבנק למזומן אותו שמרו בחזקתם.

בנוסף, נטען, ענתבי נרשם כמיופה-כוח של שתי החברות בצ'יינג' של מאיר נחמני, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, ושם הוא ואנשיו חתמו על מסמכים, לפיהם כביכול פרעו המחאות נוספות מגולד פאר לטובת החברות כמזומן וקיבלו את הכסף עבור שירותי החברה, זאת למרות שההמחאות מעולם לא נפרעו בפועל.

מלבד עבירות המס, כתב האישום כלל אישום בגין מהילת דלקים כנגד הירש, אך כאמור אישום זה נמחק מכתב האישום המתוקן.

הודאתו של הירש הייתה צפויה להשפיע על כתב האישום נגד נחמני, שהואשם בהלבנת הון בהיקף של 50 מיליון שקל ובשימוש במסמכים מזויפים בפרשה. לפי הנטען, על-מנת לכסות את עקבותיו, פעל בין היתר הירש באמצעות תחנת חלפנות כספים ( צ'יינג' ) של מאיר נחמני ברחוב הרצל ברמלה, על-מנת ליצור מצג כוזב של עסקאות לגיטימיות ולהלבין הון.

לפי הנטען, את הצ'יינג' המדובר שבאמצעותו סייע להירש וביצע את העבירות המיוחסות לו הקים נחמני במהלך 2005, אך כדי לטשטש את הקשר שלו אליו רשם את הצ'יינג' במשרד האוצר על שם רעייתו, ענת נחמני, וזו הצהירה כי היא המנהלת היחידה של הצ'יינג'. ואולם, לפי הנטען, בהמשך פעל מאיר נחמני כמנהל הצ'יינג' לבדו.

הבוקר (ה') הורשע נחמני בביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף של 50 מיליון שקלים, לאחר שהודה שפעל בניגוד לחובות דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון, בנוגע לשיקים של אלכס הירש. בתחילה ייחסה המדינה לנחמני חשד לקשירת קשר לביצוע פשע, יחד עם המעורבים האחרים, שימוש במסמכים מזויפים ופעולות ברכוש אסור בהיקפים של עשרות מליוני שקלים אך במסגרת ההסדר הודה נחמני בביצוע עבירות בנגוד לחוק איסור הלבנת הון בלבד.

סנגוריו של נחמני, עוה"ד חיים לוי וגלעד ברון, מסרו בתגובה: "יש לחזור ולהדגיש שמאיר נחמני לא היווה חלק מהפעילות המיוחסת לאלכס הירש. לאחר תהליך התדיינות ארוך מול התביעה, כולל שימוע, הכירה התביעה בחלק ניכר מטענותיו של מר נחמני, ונמחקו חשדות ואישומים רבים שיוחסרו למר נחמני במסגרת החקירה ולאחריה. בוטלו ונמחקו חשדות לקשירת קשר לביצוע פשע, שימוש במסמכים מזויפים ועבירות על סע' 3א לחוק איסור הלבנת הון. כתב האישום המתוקן מייחס לנחמני עבירה על סע' 3ב' לחוק איסור הלבנת הון, עבירת דיווח בבסיס".

ל"גלובס" נודע כי גם ההליך בעניינם של הנאשמים השלישיים בפרשה, משפחת חמידאן, הועבר לאחרונה להליך של גישור פלילי בפני השופטת ליאורה ברודי, בניסיון להגיע להסדר טיעון עמם. סנגוריו של אשרף חמידאן, עוה"ד קובי גולדמן ואורי גולדמן ממשרד גולדמן ושות' אמרו בתגובה להסדר הטיעון כי "אנו שמחים שבית המשפט הנכבד רואה עין בעין בטענות ההגנה לפיהן התיק שהחל כתיק פשיעה חמור ומתברר עם הזמן כעוד תיק שנופח מעבר לכל פרופורציות".