חצי גמר היורו: "המסך הוחשך אתמול לעשרות אלפי צופים"

ארגון אופ"א פנה בדרישה לבטל לחלוטין את שידור המשחק בערוץ 10, וזאת בשל העובדה שהערוץ מועבר גם בלוויין הפתוח עמוס, מה שמאפשר גם לתושבי מדינות שכנות לצפות במשחק ללא עלות ■ ההחשכה - גם היום וביום ראשון

יורו 2016 / צילום: רויטרס
יורו 2016 / צילום: רויטרס

ברקע לשידור משחק חצי הגמר היורו בין פורטוגל לווילס אמש בערוץ 10 (זכה לרייטינג של 17.6%), התחוללה דרמה. איגוד התאחדויות הכדורגל האירופאיות, אופ"א, פנה בדרישה לבטל לחלוטין את שידור המשחק בערוץ 10, וזאת בשל העובדה שהערוץ מועבר גם בלוויין הפתוח עמוס, מה שמאפשר גם לתושבי מדינות שכנות לצפות במשחק ללא עלות.

לפחות על פניו מדובר בפנייה מעט תמוהה של אופ"א מכיוון שהיא זאת שמכרה בכסף רב את זכויות השידור של המפעל לצ'רלטון, והאחרונה היא זאת שמכרה את משחקי חצי הגמר לערוץ 10. בהודעה שפרסמה אמש הרשות השנייה לטלוויזיה נאמר כי לאחר שהדרישה המקורית הייתה לבטל לחלוטין את שידור המשחק בערוץ 10 בסופו של דבר נחסמה רק האפשרות לצפות בערוץ באמצעות צלחות פרטיות.

משמעות ההחלטה הזאת היא פגיעה בעיקר באזרחי ישראל הערבים. אלה לא מנויים בדרך כלל על שירותי yes והוט, ומקבלים את שידורי הטלוויזיה שלהם, רובם ממדינות ערב, באמצעות צלחות לוויין. הבעיה מבחינתם היא שגם שידורי המשחקים בערבית, דרך אלג'זירה ספורט, כרוכה בקניית ממיר לווייני בתשלום. וגם אם הם מוכנים לשלם, כיום, לדברי גורמים בתחום, כמעט בלתי אפשרי להשיג את הממירים הללו, גם בישראל וגם בשטחים, בשל מאבקים שמנהלת נגדם צ'רלטון.

גורם הפועל בתחום צלחות הלוויין הפרטיות מעריך כי עשרות אלפי צופים במגזר הערבי נפגעו אתמול מההחלטה. לדבריו, הבקשה להחשכת המסך מגיעה מבעלי הזכויות לשידור בעולם הערבי, שנפגעים מכך שגם תושבים בירדן ובמצרים מכוונים את הצלחות להם ללוויין עמוס הישראלי, ויכולים לצפות במשחקים מבלי לשלם לאלג'זירה.

גם אוסאמה (שביקש לא לציין את שם משפחתו), שעוסק בתחום יבוא והתקנת צלחות לוויין במגזר הערבי, מעריך שהפגיעה - שתימשך גם במהלך חצי הגמר היום בין צרפת לגרמניה - וגם במהלך משחק הגמר ביום ראשון - נוגעת לעשרות אלפי אזרחים ערבים ישראלים. "אלה אנשים שאין להם כסף לשלם להוט ול-yes, ובנו על כך שמשחקים האלה משודרים בתחנה פתוחה. ואתמול, פתאום, בלי שום הודעה מוקדמת, אף אחד לא הבין למה, כל האנשים האלה קיבלו חושך. מה שהיה כאן אתמול זה כמו מלחמה בשבילם".

האפשרות שעומדת בפני אותם אזרחים היא לצפות בשידורי ערוץ 2 ו-10 באמצעות אנטנה או ממיר של עידן פלוס שעלותם החד פעמית זניחה יחסית, אך לפחות נכון לעכשיו מדובר באופציה שפחות מוכרת בקרב הציבור הערבי, וגם הקליטה בחלק מהאזורים אינה טובה. אפשרות נוספת היא לכוון את הצלחות לכיוון הלוויין האירופי הוטבירד שם הועבר אתמול המשחק בערוץ הממלכתי הגרמני בשידור פתוח.