ועדת השרים לחקיקה תדון בשיפור זכויות תושבי שכ' הארגזים

ח"כ יונה: "ממשלת נתניהו מפנה עורף פעם נוספת לאוכלוסיות המוחלשות"

משכן הכנסת המליאה / צלם: איל יצהר
משכן הכנסת המליאה / צלם: איל יצהר

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת "חוק שכונת הארגזים", העוסק בשיפור זכויותיהם של המתגוררים בשכונת הארגזים בתל אביב, בה נערכים בתקופה האחרונה הליכי פינוי של תושבים. את הצעת החוק הגיש ח״כ פרופ׳ יוסי יונה והוא נכתב בשיתוף עם התושבים ועו״ד עובדיה גלסטני שמייצג את תושבי השכונה. החוק מבקש לחייב את המדינה להגדיל את אחוזי הבניה, תמורת הזרמת כסף שתבטיח פיצוי הוגן לכלל תושבי השכונה. על החוק חתומים ח״כ דוד אמסלם, אורן אסף חזן, דב חנין, יעל כהן-פארן, תמר זנדברג, מכלוף מיקי זוהר ואורלי לוי אבקסיס, שלקחו חלק בסיור שנערך בשכונה ביוזמת ח״כ יוסי יונה. החוק, שעלה לראשונה שבוע שעבר בוועדת שרים לחקיקה, נדחה לדיון ויעלה שוב להצבעה בוועדת השרים ביום ראשון הקרוב.

בשנת 1999 זכה הקבלן ישעיהו חכשורי במכרז ההתחדשות העירונית של שכונת הארגזים. תמורת מיליון ורבע שקל הוא קיבל מאות דונמים של קרקע לבנייה בשטח השכונה. על פי ההסכם, באחריות הקבלן לפנות את התושבים, כאשר כל משפחה שתפונה תפוצה בדירה ובחמישים אלף דולר, ובתמורה לכך אושרו לו לבניה 1200 יחידות דיור. בשנת 2006 חתם חכשורי חוזה עם יצחק תשובה, שנכנס כשותף בפרויקט, ובמקביל החלו מגעים על מנת לשפר את זכויות הבנייה מ-1,200 יחידות דיור ל- 1,500 יח"ד.

בשנות ה-90 ביצע מינהל מקרקעי ישראל ספירת אוכלוסין בשכונת הארגזים ונמסר כי יש 200 משפחות שזכאיות לפיצוי. חכשורי טוען שבפועל קיימות כ-450 משפחות בשכונה התובעות פיצוי, ושאם המדינה הייתה עושה ספירה כראוי, תנאי התשלום היו צריכים להיות טובים הרבה יותר. על פי התב״ע של השכונה קשה להבין על פי מה נקבע קו הגבול של השכונה, קו החותך דירות קיימות בשטח. הדירות שנחתכות לא מופיעות בהסדרי הפיצוי. בנוסף, על פי התכנית הקיימת מתוכנן להיסלל כביש בשכונה בתוך בית של משפחה.

ח"כ יונה אומר: "מרבית התושבים גרים שם משנות ה-50 , כאשר יושבו שם על ידי המדינה על חורבות של כפר ערבי נטוש. הסטטוס המשפטי של הדיירים מוגדר כ"ברי רשות" והוא זהה לזה של תושבי הקיבוצים והמושבים. אלא שבעוד שתושבי הקיבוצים והמושבים הוכרו על ידי המדינה כחלוצים והסטטוס המשפטי שלהם הוסדר, את תושבי השכונה זנחו במשך שנים, מכרו את שטחם ליזם פרטי עם האנשים, וכעת המדינה מתנערת מהם ושולחת אותם להתנהל מול יזם פרטי.

"הסחבת של ועדת השרים בעניין זה מתמיהה ועולה ממנה החשש שקיים רצון למוסס את הנושא. "הממשלה החברתית ביותר״, כפי שנתניהו הגדיר אותה, מפנה עורף פעם נוספת לאוכלוסיות המוחלשות של החברה הישראלית. מוזר שההתנגדות להבטיח את זכויות התושבים בשכונה מגיעה בעיקר משר האוצר, ששם לו ליד לייצג את הקבוצות האלה; מוזר שהמאמצים הכבירים שמשרד האוצר משקיע בפתרון מצוקת הדיור בישראל פוסחים על תושבי שכונת הארגזים.

"אני מקווה שועדת השרים לענייני חקיקה תקבל את ההחלטה הראויה והנכונה ותבחר לתמוך בהצעת החוק שהגשתי, הצעת חוק שנועדה לשים קץ להתעמרות המתמשכת של רשויות המדינה בתושבי השכונה".