ביהמ"ש: לא יתנהל משפט נגד בן-אליעזר בשל מצבו הרפואי

המחוזי קיבל את חוות-הדעת שהגישה המדינה, ולפיה השר לשעבר, שהואשם בקבלת שוחד, צפוי לסיבוכים רפואיים ואינו יכול להעיד ■ עם זאת, התיק לא ייסגר, והצדדים נשלחו להידברות

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

באופן מעשי, בא היום הקץ למשפט השוחד של שר הביטחון לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר, עקב מצבו הרפואי הקשה שלא מאפשר למדינה להמשיך לנהל את ההליכים המשפטיים נגדו.

לאחר ששוב לא יכול היה בן-אליעזר להתייצב למשפטו בבית משפט השלום בתל-אביב, הורה היום (ב') השופט בני שגיא לפרקליטות ולסנגוריהם של בן-אליעזר ושל יתר חמשת הנאשמים בתיק - אברהם נניקשווילי, ג'קי בן-זקן, רוי מוצפי, איילת אזולאי וצ'ארלי יהודה - לגבש ביניהם מתווה שיאפשר את המשך ניהול ההליכים ללא נוכחותו של בן-אליעזר. 

"יש לאפשר לצדדים להשלים את מהלך ההידברות ולנסות למצוא פתרון במסגרתו ניתן יהיה להמשיך את ההליכים המשפטיים, ולו נגד הנאשמים האחרים בפרשה, אשר בירור עניינם מתעכב נוכח הצורך בנוכחותו של בן-אליעזר", כתב השופט. "מהלך ההידברות יושלם במהלך הימים הקרובים, כאשר בישיבה של ה-20 ביולי אדרש למכלול הנתונים הרלוונטיים לצורך הכרעה בדבר המשך ניהול המשפט, לרבות תוצאות ההידברות בין המאשימה לבאי-כוחו של בן-אליעזר". 

התובעת, עו"ד שרון כהנא, העלתה בדיון היום את האפשרות להעיד את בן-אליעזר באמצעות שיחת וידאו (וידאו קונפרנס). ואולם, השופט סבר כי הדבר אינו מוצדק. "חוות-הדעת שהוגשה על-ידי המדינה קובעת כי מדובר בנאשם המצוי בדרגה התפקודית הירודה ביותר, זקוק לסיוע בכל פעילות, סובל מקשיי ניידות ניכרים וסכנת נפילות, עובר טיפולי דיאליזה במשך 3-4 פעמים בשבוע, ומצוי במצב תשישות מתמיד", ציין השופט ביחס למצבו הקשה של פואד, והוסיף בהתאם לחוות-הדעת של המדינה שבן-אליעזר אינו יכול להיות שותף פעיל במשפטו ואף לא להעיד במשפט. 

בא-כוחו של בן-אליעזר, עו"ד עמית חדד ממשרד יעקב וינרוט, ציין כי "אנחנו הגשנו חוות-דעת משלושה מהמומחים הכי בכירים במדינת ישראל. ושלושתם אמרו כי מר בן-אליעזר אינו כשיר למשפט". 

נתי שמחוני עו"ד, דיון משפט פואד בן אליעזר / צילום: אביב חופי
 נתי שמחוני עו"ד, דיון משפט פואד בן אליעזר / צילום: אביב חופי

 

 

כתב האישום נגד בן-אליעזר כולל 5 פרשיות שונות. האישום הראשון נגד בן-אליעזר והאישום המרכזי נוגע לסכום שהוגדר כ"הלוואה" בסך 400 אלף דולר שקיבל בן-אליעזר מאיש העסקים אברהם נניקשווילי לצורך רכישת הפנטהאוז שלו ביפו. בתמורה לאותה "הלוואה", על-פי החשד, קידם בן-אליעזר את ענייני חברת שמן שבשליטת נניקשווילי ושותפו ג'קי בן-זקן. 

האחרון, לפי כתב האישום, היה זה ש"דרש" את התמורה, באמצעות טלפונים ופניות לבן-אליעזר ולאיילת אזולאי, העוזרת שלו. לפי האישום, השניים הפעילו לחצים על אנשי מועצת הנפט וכן פנו לגופים פרטיים כדי לקדם את סיכויי חברת שמן לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד". 

"בן-זקן קיבל מאזולאי מידע שלא פורסם לציבור על עמדתם של חברי המועצה, והחל לפעול בכל ערוץ אפשרי - הן באמצעות פניית באי-כוחו במכתבים לחברי המועצה, הן על-ידי הנעת אזולאי לפעולה מול חברי המועצה והן על-ידי הפעלת לחץ פסול בעצמו על חלק מחברי המועצה - והכול על-מנת שתתקבל החלטה בעד העברת זכויות רישיון הקידוח", נטען בכתב האישום. 

באשר להלוואה שקיבל בן-אליעזר מננקשווילי, מואשמים השניים בכך ש"במטרה להסוות את היות המתת שוחד, חתמו בן-אליעזר וננקשווילי על הסכם הנחזה להיות הסכם הלוואה ביניהם בקשר לרכישת נכס מקרקעין - מגרש בנס-ציונה". 

ואולם - המדינה טוענת כי בניגוד לתנאי הסכם ההלוואה, "ועל אף שמדובר בסכום גבוה ביותר, בן-אליעזר לא החזיר לנניקשווילי את סכום הכסף שקיבל ממנו במועדי הפירעון הקבועים בהסכם ההלוואה, ונניקשווילי לא דרש את פירעון החוב במועדי הפירעון הקבועים בהסכם ההלוואה ולא עד מועד פתיחת החקירה".