"שינוי ימי המסחר בבורסה בת"א עלול להביא לחילול שבת"

איגוד קרנות הנאמנות פנה לרשות ני"ע, ליו"ר ועדת הכספים ולסגן שר האוצר ■ לדברי ראש האיגוד, אלי בבלי, אם יוכנסו השינויים בחקיקה, "יהיה מורכב מאוד לבצע תיקונים בעתיד אם יידרשו"

אלי בבלי / צילום: אוריה תדמור
אלי בבלי / צילום: אוריה תדמור

איגוד קרנות הנאמנות, בניהול אלי בבלי, מתנגד לשינוי החקיקה שמובילים רשות ני"ע ומשרד האוצר לשינוי ימי המסחר בבורסה בתל אביב, כחלק מהצעת החוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה. במכתב ששלח האיגוד לאחרונה לפרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע, נכתב כי שינוי ימי המסחר בבורסה לשני עד שישי ייצור למנהל קרנות הנאמנות "קשיים תפעוליים שאף עלולים להביא את מנהלי הקרנות לכדי חילול שבת". העתקים למכתב שלח בבלי גם לח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים בכנסת; ולח"כ יצחק כהן, סגן שר האוצר - שניהם חרדים שומרי מצוות, ממפלגות יהדות התורה וש"ס, בהתאמה.

לא רק זאת. קרנות הנאמנות, שמנוהלים בהן כיום נכסים בשווי מצרפי של כ-215.5 מיליארד שקל, מוסיפות וטוענות כי "לפיכך, למעשה, לא יהא בידי מנהלי הקרנות לבצע יצירות או פדיונות של יחידות בקרנות שבניהולם בימי ו' בשבוע מבלי לחלל שבת, שכן לא יספיקו לבצע פעולות בני"ע הנדרשותלצורך עמידה בהוראות הדין ומדיניות ההשקעות".

כמו כן, באיגוד קרנות הנאמנות חוששים מכך שהאופן בו מבוצע שינוי זה יגרום לקושי בשינויו, אם וכאשר זה יידרש. "לעמדת האיגוד, אין לבצע מהלך של החלת מסחר בבורסה בימי ו' בדרך של חקיקה ראשית, שכן אם יבוצע בדרך של חקיקה ראשית, יהיה מורכב מאוד לבצע בו תיקונים בעתיד אם יתברר שיש לעשות כן", כתב בבלי במכתבו.

בבנקים חוששים משינוי הימים

נציין כי מהלך שינוי ימי המסחר בבורסה זוכה לתמיכה בקרב פעילים בשוק ההון, אך גם להתנגדות, למשל מצד בנקים שחוששים משינוי מסיבי בתנאי העסקה של עובדים רבים. רשות ני"ע ומשרד האוצר שזרו את ההצעה הזו בהצעה גדולה יותר שהם מובילים לשינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח, וזאת תחת הבטחה להישגים שקשה לדעת אם יוכלו להגשים גם אם החקיקה תושלם בהצלחה.

כך, באיגוד מנהלי הקרנות ממשיכים ושוטחים את טענותיהם כנגד שינוי ימי המסחר בבורסה המקומית - שכיום מתנהל בין ימי ראשון לחמישי - ואומרים: "האיגוד הצביע בעבר על קשיים רבים שעלולים לעלות בעקבות החלת שינוי כאמור במועדי המסחר בבורסה. קשיים אלו ניכרים, בין היתר, בכך שמהלך כאמור ייאלץ אלפי עובדים המוצאים את פרנסתם בשוק ההון בישראל (וביניהם עובדי בתי ההשקעות, חברות הביטוח, הבנקים ושאר החברות המנהלות כספי ציבור) לשנות בצורה משמעותית את אורח חייהם באופן שהם ייאלצו לעבוד בימי ו' כשסביבתם המשפחתית והחברתית מנהלת אורח חיים סביב עבודה בימים שונים, א' עד ה', בעוד יום ו' הוא יום חופשי עבורה".

"פגיעה בנזילות המסחר"

כמו כן, טוענים מנהלי קרנות הנאמנות, "אותם עובדים בשוק ההון לא יוכלו ככל הנראה לוותר על עבודה בימי א', שישמשו במצב זה כימי 'מנהלה', וברי כי התשומות שיושתו במצב זה תהיינה גדולות משמעותית מאלה החלות כיום".

עוד מזהירים באיגוד קרנות הנאמנות מפני "פגיעה קשה שעלולה להיגרם בכל הנוגע להיבטים של נזילות המסחר בבורסה, אם יימנע המסחר בימי א' שהם ימי עסקים בישראל, ומעבר לכך, על כך שמחזורי המסחר הצפויים בבורסה בימי ו' הם נמוכים משמעותית מאלו החלים בה בימי א'".