סלקום מצאה תחליף לגולן: חזי בצלאל יחבור כשותף ברשת

אקספון של בצלאל תשלם 45 מיליון שקל בשנה ל-10 שנים בתוספת שבין 20 מיליון שקל בשנה הראשונה ועד 110 מיליון שקל בשנה החמישית

חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן
חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן

סלקום מצאה מקור חלופי להכנסות שהיא צפויה לאבד מגולן טלקום בדמות הסכם איחוד רשתות עם חברת אקספון שבבעלות חזי בצלאל. האחרון ניהל מו"מ להסכם איחוד רשתות עם פרטנר ועם פלאפון, אך כאשר הבין שהמו"מ לא יתרומם פנה למו"מ עם סלקום שאיבדה במקביל את גולן טלקום, שהחליט להעביר את לקוחותיו להוט מובייל.

ההסכם צפוי לשים קץ לשמועות סביב חזי בצלאל וכוונותיו להיכנס לשוק הסלולר המקומי לאחר שרכש תדרים לפני שנה וחצי ומאז התמהמה בנוגע להסכם איחוד רשתות שבו היה מחויב וסימני שאלה ריחפו סביב כוונותיו האמיתיות.

במסגרת ההסכם החברות הודיעו כי ישתפו פעולה בפיתוח רשת דור רביעי משותפת, שתעשה שימוש בתדרי דור רביעי של שני הצדדים, שתופעל על-ידי גוף נפרד. על פי מדיניות משרד התקשורת הרשת חייבת להיות בבעלות שני הצדדים על מנת לוודא ששניהם משקיעים ברשת בצורה שווה, וכך השחקן החדש מחויב להקמת הרשת במקום ולהשקעות ארוכות טווח. החברות הודיעו בהתאם למדיניות זו כי יעניקו אחת לשנייה זכויות שימוש בלתי הדירות Indefeasible right of use) IRU) ברשת הרדיו שלהם ולכל חברה תהיה ליבת רשת עצמאית. במקביל סלקום תעניק שירותי אירוח לאקספון ביחס לרשתות דור 2 ודור 3 שלה. ההסכם הוא לתקופה של 10 שנים.

בדיווח שהוציאה סלקום לבורסה היא מציינת כי אקספון תשלם לה עבור הזכויות לרכיבי הרשת הפסיביים כ-45 מיליון שקל לשנה, ב-12 תשלומים חודשיים. בנוסף עלויות התפעול של רשת דור 4 המשותפת ושל רשתות דור 2 ו-3 (אקטיבי ופאסיבי) ישולמו שווה בשווה על ידי הצדדים ברכיב עלות קבועה (בכפוף להסדרי הנחה מסוימים התלויים בכמות המנויים של אקספון) ורכיב עלות משתנה ישולם ע"י הצדדים בהתאם לשימוש היחסי בדאטה של שני הצדדים על-ידי המנויים (כפי שמוגדר בהסכם).

במהלך עד 5 השנים הראשונות החל מהיום הקובע, אקספון תהיה זכאית להנחה ביחס לתשלומים האמורים בגין IRU לרכיבים הפאסיביים וחלקה בעלויות התפעול, כך שהתשלומים הללו יוחלפו בתשלום חודשי למנוי לסלקום של 25 שקל בשנה הראשונה, 27.5 שקל בשנה השניה ו-30 שקל לאחר מכן, בתוספת מע"מ, אך בכל מקרה לא פחות מהסכומים השנתיים המינימליים שנקבעו בהסכם (בטווח שבין 20 מיליון שקל בשנה הראשונה ו-110 מיליון שקל בשנה החמישית).

ההסכם מותנה בקבלת כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים, לרבות אישורי הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד התקשורת.

חזי בצלאל, בעל השליטה בחברת אקספון אמר : "זהו יום מיוחד לשוק הסלולר ולצרכן הישראלי, ואני בטוח כי נספק ללקוחותינו שירות איכותי, עם בשורה צרכנית חדשה בישראל".

יעקב נדבורני, מנכ"ל חברת אקספון, הודיע כי אקספון מתעתדת להשיק שירותי סלולר תחרותיים, הוגנים ומתקדמים. כמפעיל חדש, אקספון תבטיח את המשך התחרות בשוק הסלולר לטובת הצרכן. עוד הוסיף, כי בהתאם לרישיון מפעיל בעל תשתית סלולרית, ובהתאם למדיניות משרד התקשורת, חברת אקספון עתידה לבצע בשיתוף עם סלקום השקעות של מאות מליוני שקלים בהקמת רשת סלולר דור 4 בטכנולוגיית LTE, וברשת דור 4 וחצי בטכנולוגיית LTE ADVANCED. השקעות אלו יצעידו את רמת תשתיות התקשורת במדינת ישראל ויביאו להאצת מהירויות הגלישה ופיתוח שירותים מתקדמים כגון IOT ואחרים.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה, כי "המשרד מברך על הודעת סלקום-אקספון על הסכם שיתוף רשתות בדור הרביעי. זהו צעד חשוב בחיזוק תשתית התקשורת המתקדמת בישראל תוך שמירה על התחרות. נציגי המשרד יפגשו את נציגי החברות כבר היום לדיון ראשוני בהסכם שגובש".