פייסבוק בשידור חי

בפייסבוק לא חשבו ששידורי "פייסבוק לייב" הם אלה שיביאו המהפכה

חשבון פייסבוק / צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חשבון פייסבוק / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שני סרטונים בשידור חי חוללו השבוע גלים אדירים ברחבי הבלוגוספירה. קרוב לשישה מליון אנשים צפו בשידור החי ובהקלטה שלו, בו תיעדה דיאמונד ריינולדס, תושבת מינסוטה שבארצות הברית, את גסיסתו של ארוסה פילנדו קסטיל, שנורה על ידי שוטר לאחר שדרש ממנו את רשיון הנהיגה שלו וחשד בו שהוא עומד לשלוף נשק.

אל תמהרו לחפש את הסרטון הזה, הוא קשה מאוד לצפייה. במשך דקות ארוכות מדברת ריימונד אל המצלמה כשהיא מתארת בטון שקט ומצמרר כיצד ירה השוטר באהוב ליבה מטווח אפס, למרות שזה לא איים עליו בשום שלב. קסטיל נראה יושב ברכב לידה, פצוע קשה, מדמם וגונח בכאב. הסרטון הפך מיד לוויראלי ברשתות השונות, התפשט במהירות הבזק והיה ללא ספק אחד הגורמים להתעוררות המחאה הגדולה ברחבי ארצות הברית כולה כנגד זילות חייהם ומעמדם של השחורים במדינה.

ונכון להבוקר, למעלה מחמישה וחצי מליון צופים ראו בשידור חי ובהקלטה את סרטון הווידאו של מייקל קווין באוטיסטה, אחד המפגינים ביום חמישי שעבר בדאלאס שבטקסס, שנקלע לקרב היריות בו נרצחו חמישה שוטרים בשידור חי ותיעד את השתלשלות העניינים ממקום מחבואו, מטרים ספורים ממקום האירוע.

בסרטון של באוטיסטה נראים שוטרים זוחלים או תופסים מחסה בין רכבי המשטרה בצומת רחובות מרכזי בעיר, כשברקע נשמעות עשרות סירנות ומדי פעם נוספים להם קולות של צרורות יריות. השוטרים מתקדמים בנשקים שלופים לעבר מטרתם ובאוטיסטה מתאר את המתרחש סביבו, כולל את הטיפול באחד השוטרים שנפגעו בירי.

מדי פעם הוא מתייחס כנראה להערות שהוא מקבל בשידור חי בפייסבוק מהצופים שלו. "אל תדאגו", הוא אומר להם בשידור חי, "אני בסדר כאן, אני במקום בטוח". בשלב מסויים נשמע מישהו מאנשי כוחות הביטחון הקורא לו לעזוב את מקומו במהירות ולנוע לאזור בטוח יותר. "אומרים לי ללכת, אני צריך ללכת", מסיים באוטיסטה את השידור החי וסוגר אותו במילים "אני אוהב את כולכם".

כמות צפיות מרשימה

אני מנחש, שכשעבדו בפייסבוק על השירות החדש שלהם, פייסבוק לייב, לא שיערו בנפשם ששידורים חיים מהסוג הזה, הם אלה שיביאו לקדמת הבמה העולמית את המהפכה החדשה, שלפי השמועות מארק צוקרברג מייחס לה חשיבות אסטרטגית ומשקיע בה תשומת לב רבה. אבל, זהו טבען של מהפכות מהסוג הזה. הכלים ניתנים בידי הקהל הרחב ומה שנעשה בהם מאותו הרגע כבר כפוף לדמיונם וצרכיהם של מיליוני משתמשים.

כך, בהינתן אפשרויות התקשורת, היכולות הגרפיות והתשלומים המאובטחים בידי הקהל הרחב, הפכה האינטרנט לזירת מסחר של טריליוני דולרים. כך, בכך שאפשרה למיליוני גולשים להעלות בקלות תוכן וידאו שיצרו בעצמם ולהנגיש אותו למיליארדי אנשים ברחבי העולם, הפכה יו-טיוב לאתר שבו צופים בווידאו יותר מכל רשתות הטלוויזיה בעולם, כולן ביחד. וכך, עשויה פייסבוק להפוך בעתיד הלא רחוק לאתר השידורים החיים הגדול והמגוון ביותר בעולם.

מי שהשתמשו כבר בפייסבוק לייב דרך הסמארטפון שלהם, התרשמו מן הסתם מהיכולת לעלות לשידור חי בקלות ובאיכות לגמרי מתקבלות על הדעת, בהתחשב בנסיבות השידור. אנשים משדרים היום תוך כדי נסיעה, מתוך חדרי ישיבות, מאתרי נופש וכמובן במהלך אירועים שונים.

למרות שאיכות השידור מוגבלת למצלמת הסמארטפון ולערוצי התקשורת הסלולרית הזמינים בעת השידור, הרי שהשידורים זוכים לעניין רב ולכמות צפיות מרשימה. אם בגלל התוכן שהם מנגישים לקהל הצופים ואם בגלל הקשר החברתי בין מי שמשדרים את הסרטים לבין קהל חבריהם בפייסבוק. האותנטיות והזמינות של השידורים גוברים כרגע על איכויות השידור ומסמנים עתיד מאוד מבטיח למהפכה הזו. והיא לא תיגמר בשידורים פשוטים מסמארפונים.

עיון ביכולות השידור של פייסבוק לייב דרך מחשבים שולחניים, מלמד שהאפשרויות שם הן כמעט בלתי מוגבלות. ניתן ליצור שידורים מרובי ערוצים, מנקודות שידור שונות, לערוך תכני מדיה שונים לתוך סרטון אחד ולשדר תוכן מקצועי ברמה גבוהה ביותר. ולפחות כרגע כל זה בחינם ובקלות יחסית. ניתן להעריך, שבקצב הזה פייסבוק לייב למחשב השולחני תתפתח במהרה לאולפן שידורים מקצועי, שיהפוך מיליוני משתמשים לשדרי טלוויזיה, מה שעשוי לשנות את עולם החדשות והשידורים החיים כמו שהיכרנו אותו.

תחשבו על עשרות, אם לא מאות, ערוצי שידור חי מאירועים שקורים בשטח, בכל רגע נתון ובכל מקום ברחבי העולם. תחשבו על אין סוף האפשרויות שנפתחות בפני קהלי המשדרים והצופים גם יחד. וגם על האיום האסטרטגי שהשידורים האלה מייצרים על עולמות הטלוויזיה והחדשות כמו שאנחנו מכירים אותם היום. וגם כמובן, אסור להתעלם מהבעייתיות ואסור לוותר לפייסבוק על אחריותה בנושא.

כי השידורים החיים, אם לא יינקטו מראש אמצעי הזהירות ההכרחיים, יאפשרו גם גן עדן לסוטים, למופרעים, לפושעים ולטרוריסטים. תחשבו על התעללות בחלשים, על אונס קבוצתי, על הוצאה להורג, על פיגוע טרור, וכל אלה בשידור חי וללא כל בקרה או צנזור ה. אסור בשום אופן לאפשר שאלה יעלו לשידור חי באין מפריע, בשם חופש הביטוי והנייטרליות של הרשת.

לא יהיה כאן משעמם

ובנימה אישית משהו: הפסקה הזו מסיימת את המאמר ה-400 של הטור הזה, בעיטת קרן. הטור הראשון, שנכתב בינואר 2008, סיפר על חברה מעניינת בשם פייסבוק, שיש לה 62 מיליון משתמשים ושכדאי לשים לב אליה. שמונה וחצי שנים מאוחר יותר, פייסבוק כבר חצתה מזמן את רף המליארד וחצי חברים והפכה להיות מעצמה כל יכולה בתחומים רבים, ולא רק בתחום המהפכה החדשה, אליה התייחסנו כאן היום.

בשנים האלה גם הושקעו כ-20 מליארד דולר בהיי-טק הישראלי ונספרו קרוב לאלף אקזיטים, שהחזירו כ-50 מיליארד דולר ליזמים, משקיעים ועובדים בחברות שנמכרו או שהנפיקו. ועוד בשנים האלה: חווינו שלושה מבצעים בעזה, מלחמה אחת בלבנון, אין ספור פיגועים, ממשלות שקמו ונפלו, ועוד פעם קמו, והרבה מאוד סיפורים קטנים, חלקם עצובים אבל רובם יפים, על האנשים שקמים בכל בוקר לעבודתם, אם יש להם כזו, כדי להיות שותפים להמשך הבנייה של כל מה שנקרא אומת הסטארט-אפ ובתוכה גם ההיי-טק הישראלי.

ואם יש דבר אחד שניתן להסיק מהנושאים שטופלו כאן בשמונה וחצי השנים האחרונות, הרי זה שכנראה אף פעם לא יהיה משעמם כאן מסביבנו, גם בעתיד הנראה לעין. ולכן, ניתן להניח, שאפשר להמשיך לבעוט בעיטות קרן, אולי חלקן אפילו ישודרו לייב בפייסבוק.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל