הרב הראשי דוד לאו: לפעול להסדרת עלויות הקבורה בישראל

פנה בעניין לשר לשירותי דת, הרב דוד אזולאי, ולשר האוצר, משה כחלון, בעקבות כתבה שפורסמה ב"גלובס" בשבוע שעבר בנושא "יוקר המוות"

הרב דוד לאו /  צילום: סיון פרג'
הרב דוד לאו / צילום: סיון פרג'

"ללשכתי מגיעות תלונות של אזרחים רבים מכל שדירות הציבור ובהן קבילות על כך שעלויות הקבורה טרם הוסדרו באופן מלא בתקנות, ועובדה זו מאפשרת לגורמים חסרי אחריות שאינם חברות קדישא לנצל את רגעי האבל והמצוקה של משפחות הנפטרים ולגבות סכומים מופקעים ושערורייתיים תמורת הטיפול בנפטר" - כך כתב הרב הראשי לישראל, דוד לאו, במכתב ששיגר לרב דוד אזולאי, השר לשירותי דת, ולמשה כחלון, שר האוצר.

את המכתב כתב הרב לאו בעקבות הכתבה שפורסמה ב"גלובס" בשבוע שעבר בדבר "יוקר המוות" ומחירי הקבורה בישראל, שמגיעים לעשרות אלפי שקלים הודות לפירצה בחוק. בכתבה פורסמו ממצאי דוח שפרסם משרד הדתות, שעסקו בין היתר בפעילותם של מאעכרים שאפשר לומר כי פועלים בחסות המדינה באין-מפריע, בבתי חולים לדוגמה. פעילות זו אמנם מוכרת לגורמים הממשלתיים, וצרכנים רבים מלינים עליה (ויש להניח כי אלפים רבים לא מוצאים כוח לשגר תלונה כלל) - ועדיין היא קיימת מזה שנים.

"לפני כשנתיים הוקמה וועדה בין-משרדית במטרה להסדיר באופן סופי את עניין מחירי הקבורה לטובת כלל הציבור", כתב הרב לאו במכתבו. "לצערי, עד כה לא סיימה הוועדה את עבודתה, על אף שכאמור חלפו שנתיים ימים מאז הקמתה".

יצוין כי נושא הקבורה מצוי תחת המשרד לענייני דת, והוא אינו מפוקח על-ידי הרבנות הראשית לישראל. כך גם מצוין במכתב, אבל "עולה כי המצב השורר בשטח אינו יכול לאפשר עמידה מנגד". 

לסיכום מבקש הרב לאו לפעול לזירוז עבודת הוועדה והגשת ההמלצות בהקדם האפשרי. לנו לא נותר אלא להמתין בסבלנות להסדרת הפירצה בחוק שמאפשרת גבייה של עשרות אלפי שקלים למבקשים לרכוש חלקת קבר שדה (לאחר מות יקירם) - ולקרוא לציבור לגלות ערנות גם בשעתם הקשה, שבה למרבה הציניות מוצאים גורמים עד כמה קל להוציא כסף מהצרכנים גם עבור שירות חינמי שהמדינה מממנת.