דנקנר ושטרום יוכלו לבקש לצאת לנסיעות עסקים בחו"ל

כבוב הוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לשניים, שהורשעו בהרצת מניות, אך איפשר להם להגיש בקשות יציאה פרטניות ■ "הגבלת יציאת נאשם תיעשה תוך התחשבות בזכותו להמשיך בעסקיו" 

נוחי דנקנר איתי שטרום / צילום: איל יצהר
נוחי דנקנר איתי שטרום / צילום: איל יצהר

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, הוציא היום (ד') צו איסור יציאה מהארץ לנוחי דנקנר ולאיתי שטרום, שאותם הרשיע בשבוע שעבר בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות.

עם זאת, כבוב נעתר לבקשתם של דנקנר ושטרום כי יתאפשר להם להגיש בקשות פרטניות ליציאה מהארץ לנסיעות קצרות בענייני עסקים.

"הוצגה בפניי פסיקה רבה של בית משפט זה, אך בעיקר של בית המשפט עליון, והדעת נותנת שהגבלת יציאתו מהארץ של נאשם לאחר הרשעתו בפלילים צריכה להיעשות תוך התחשבות בזכותו להמשיך את עסקיו ויכולתו לנהל את אלה, כל עוד הדבר אינו מגביר את החשש להימלטות מהארץ", כתב כבוב.

לדבריו, "בנסיבות אלה, משתוצג תוכנית מגובשת על-ידי הנאשמים לגבי יציאה מהארץ, הכוללת מועדי יציאה מהארץ, יעד יציאה ומטרת הנסיעה - תיבחן זו על-ידי המאשימה, והיא תשקול את עמדתה בנדון, כאשר בית המשפט מצפה שכל עוד מדובר בטעם מוצדק לצורך מתן אפשרות לנאשם לנהל את עסקיו או את ענייניו בחו"ל, הרי הדעת נותנת שיש מקום לשקול בחיוב בקשה שכזו".

כבוב הדגיש כי אין כוונתו ליציאות תכופות של אחת לשבוע, שהרי ניתן לנהל את ההתקשרות עם גורמים עסקיים בחו"ל גם תוך שימוש באמצעי תקשורת. 

"אני יוצא מנקודת הנחה שיציאות כאלה נועדו על-מנת להיפגש עם גורמים עסקיים כאלה ואחרים בחו"ל, פגישות שיש להם חשיבות מעצם עריכתן על-ידי גורם המשתתף באותה ישיבה - ולא לצורך של ניהול עסקים שוטף מחו"ל, שעה שניתן לעשות זאת גם מהארץ".

השופט התיר לשטרום לצאת מהארץ לפני כניסת הצו לתוקף, לפרק זמן של 5 ימים. כבוב קבע כי מיד עם חזרתו של שטרום לארץ ב-17 ביולי, הוא יפקיד את דרכונו במשרדי הפרקליטות, כפי שיעשה גם דנקנר.

באופן עקרוני ציין כבוב כי "מקובלת עליי גישת המאשימה שמשהורשע הנאשם בדין, ושעה שהמאשימה מצהירה על כוונתה לעתור לעונש מאסר - הרי יש מקום לשנות את נקודת האיזון בנוסחה שהתקיימה עד שלב זה, במובן שראוי ומוצדק להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ - וכך אני מורה לעשות". 

השפעה בלתי חוקית 

ב-4 ביולי הרשיע כבוב את דנקנר, יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר ומי שהיה אחד האנשים המשפיעים במשק הישראלי, בעבירות של תרמית בניירות ערך ובעבירות דיווח והלבנת הון. יחד עמו הורשע שטרום, איש שוק ההון, שביצע לבקשתו של דנקנר רכישות מאסיביות של מניות אי.די.בי, אותן מכר מחוץ לבורסה ושב לרכוש מניות חדשות - הכול, כך קבע בית המשפט, כדי להשפיע באופן בלתי חוקי ומעושה על שער המניה ערב אותה הנפקה ידועה ב-2012. 

"נוחי דנקנר הקדיש את כל מאודו כדי להעביר סיגנל לשוק שיש ביכולתו לגייס סכום נכבד שיאפשר לו לנווט את פעילותה העסקית של אי.די.בי, כאשר כישלון של מהלך שכזה היה גם עלול להביא לאובדן השליטה בחברה. זהו התמריץ שהכווין את פעילותו של דנקנר ולמרבה הצער הביא אותו לפעול דווקא בסמוך לפני ההנפקה באופן בלתי לגיטימי בעליל", פסק כבוב.

 

לפי כתב האישום שלפיו הורשעו השניים, בפברואר 2012, לקראת מועד הנפקת מניות אי.די.בי לציבור, שהייתה קריטית לצורך שיפור מצבה התזרימי החונק של החברה בשליטת דנקנר, דנקנר ושטרום קשרו קשר, במסגרתו סוכם כי שטרום יבצע רכישות בהיקפים גדולים של מניית החברה בבורסה, במטרה למנוע את ירידת שער המניה ו"לתחזק" את השער, כמו גם להגדיל את מחזורי המסחר ולהציג מצג של התעניינות במניה.

מטרת המעשים, כך נפסק, הייתה להבטיח את הצלחתה של ההנפקה, שאכן עלתה יפה, ואי.די.בי גייסה באמצעותה 321 מיליון שקל).

לצורך ביצוע התוכנית הורה שטרום לסוחר בניירות ערך, עדי שלג - שהיה זמן קצר קודם להנפקה שותפו של שטרום והפך בהמשך לעד המדינה בפרשה - לרכוש באמצעות חשבונות חברת ISP שבבעלות שטרום מניות של אי.די.בי אחזקות, במטרה להשפיע על שער המניה. שלג, כך נפסק, פעל בהתאם להוראות של שטרום ורכש מניות עד לניצול מלוא מסגרת האשראי שהייתה קיימת בחשבונות ISP בבנק הבינלאומי.

דנקנר לא יחליף עורכי דין בערעור

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי דנקנר החליט באופן סופי כי עורכי דינו, גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי, אשר יצגו אותו בהליך בבית המשפט המחוזי, ימשיכו וייצגו אותו בהליך הערעור לבית המשפט העליון.

עו"ד אדרת נחשב לאחד מעורכי הדין הבולטים בתחום הצווארון הלבן בארץ. בין היתר הוא סייע לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, לצאת זכאי מהאישומים נגדו במשפט פרשת השגריר מבלארוס. אדרת גם סייע לראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, להגיע להסדר טיעון מקל עם הפרקליטות. לחיאני, שבתחילה הואשם בשוחד, חתם על הסדר טיעון שבמסגרתו הורשע בעבירות של הפרת אמונים בלבד.