אי.די.בי: דסק"ש תמכור החזקותיה באדמה בכ-230 מיליון ד'

דסק"ש צופה מהשלמת העסקה עם הסינים רווח של כ-690 מיליון שקל, ועלייה של כ-900 מיליון שקל בהון העצמי ■ המניה זינקה ב-23% ואג"ח אי.די.בי בעד 10%

נשיא כמצ'יינה, רן ג'יאנשי, עם אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי /  צילום: אבישי גרינפלד
נשיא כמצ'יינה, רן ג'יאנשי, עם אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: אבישי גרינפלד

מניות דסק"ש  והאג"ח של החברה האם אי.די.בי פתוח זינקו היום בשיעור דו-ספרתי בתגובה לדיווח על אודות הסכמות שעליהן הגיעה הקבוצה עם כמצ'יינה הסינית, ביחס למימוש החזקותיה ביצרנית חומרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן). דסק"ש עדכנה הבוקר על עסקה למכירת החזקותיה באדמה (40%) בתמורה כוללת של 1.4 מיליארד דולר, לידי שותפתה הסינית כמצ'יינה (CNAC), המחזיקה ביתר המניות.

סכום זה כולל תשלום של 230 מיליון דולר נוסף על העסקה המקורית בין הצדדים, ומחיקת הלוואה בהיקף של 1.1 מיליארד דולר שהעניקו הסינים לדסק"ש ב-2011, במסגרת עסקת רכישת השליטה באדמה. העסקה הנוכחית משקפת לאדמה שווי של 3.5 מיליארד דולר. אדמה נחשבת לאחת מהחברות הבולטות בעולם בתחום הגנת הצומח, ומציעה לחקלאים פתרונות ושירותים המסייעים לשיפור יבוליהם.

העסקה הנרקמת בין הצדדים מגיעה לאחר שבחודש יוני האחרון פרץ סכסוך עסקי בין כמצ'יינה לבין דסק"ש, בעקבות הניסיון שמקדמת החברה הסינית לרכישת ענקית חומרי ההדברה השוויצרית סינג'נטה, תמורת 43 מיליארד דולר. לאחר שכמצ'יינה הגישה הצעת רכש לבעלי מניות סינג'נטה, פנתה דסק"ש לביהמ"ש המחוזי בתל-אביב בבקשה לתביעה נגזרת נגדה, וטענה כי היא "רואה בחומרה רבה את התנהלותה של CNAC", בקשר עם ניסיונה לרכוש את סינג'נטה.

בהמשך החלו דסק"ש וכמצ'יינה לקיים דיונים בניסיון לפתור את המחלוקת בין הצדדים, וההסכמות שאליהן הגיעו הצדדים כעת, אם יתממשו, ימנעו הליך בוררות שהיה צפוי להתקיים בין שתי החברות בלונדון. כעת מתברר כי ניסיון הרכישה של סינג'נטה שירת היטב את האינטרסים של אי.די.בי, שהצליחה להוציא מכמצ'יינה פיצוי נאה.

העדכון על העסקה הנוכחית מגיע רגע לפני דיון בביהמ"ש המחוזי בתל-אביב, שנקבע ליום רביעי הקרוב, בדרישת מחזיקי האג"ח הארוכות (סדרה ט') של אי.די.בי להכריז על החברה, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, כחדלת פירעון. השלמת העסקה, הדורשת התקיימות תנאים מתלים שונים ובהם אישור הרגולטורים בסין, עשויה לשנות את מצבה של אי.די.בי בצורה משמעותית, ולשפר באופן ניכר את יכולתה להתמודד עם התחייבויותיה.

אי.די.בי עדכנה היום על דחיית אסיפת מחזיקי אג"ח ט' מהיום למחר. אג"ח ט' רשמה היום עלייה של כ-10% לתשואה לפדיון של כ-11%. בסך הכול סדרות האג"ח של אי.די.בי עלו עד 10% לתשואות של עד 14%. מניית דסק"ש הגיבה להודעה בקפיצה של 23% וסדרות האג"ח שלה עלו עד 6% לתשואות של עד 6%. צמד סדרות האג"ח של אדמה נסחרו בירידות של עד 1% לתשואות של עד 4%.

אי.די.בי פתוח, חברה פרטית בבעלותו של אלשטיין, צופה מהעסקה רווח של כ-380 מיליון שקל ועלייה של כ-700 מיליון שקל בהונה העצמי, ואילו דסק"ש צופה ממנה רווח של כ-690 מיליון שקל ועלייה של כ-900 מיליון שקל בהון העצמי. העסקה צפויה להשפיע בצורה ניכרת על יתרות המזומנים של שתי החברות.

אי.די.בי מחזיקה בכ-76% ממניות דסק"ש, המחזיקה כאמור ב-40% ממניות אדמה (באמצעות חברת כור שמוזגה לדסק"ש ב-2013).

באוקטובר 2011 רכשה כמצ'יינה את השליטה באדמה (60%) לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר, וההסכם בין הצדדים כלל הלוואה בהיקף של 960 מיליון דולר שהעניקה כמצ'יינה לדסק"ש, בעוד שמניות דסק"ש באדמה היוו את הבטוחה להלוואה זו. על פי תנאי העסקה המקורית, הייתה דסק"ש אמורה להחליט עד אוקטובר 2018 אם לפרוע את ההלוואה שקיבלה, שהיקפה כיום כבר מתקרב ל-1.2 מיליארד דולר, או לוותר על מניות אדמה שבידיה - זאת לאחר שמסוף 2015 החלה דסק"ש לשלם ריבית על ההלוואה, בהיקף שנתי של כ-60 מיליון דולר.

התקדמות בדרך למיזוג עם סנונדה

עסקת בעלי המניות המתגבשת מהווה צעד משמעותי לקראת מיזוגה הצפוי של חברת אדמה עם חברת סנונדה, הנסחרת בבורסת שנזן. בשנה האחרונה קידמו אדמה וסנונדה את מהלך המיזוג ביניהן, ובחודש יוני עדכנו אותן הרשויות בסין על שינוי רגולטורי הצפוי להקל על המיזוג, שבעקבותיו הוגברו המאמצים לגבש מתווה עסקה בין בעלי מניות אדמה - כמצ'יינה ודסק"ש. אם עסקת בעלי המניות המדוברת תתקדם כמתוכנן, אישור המיזוג בין סנונדה לבין אדמה צפוי להתקבל בתחילת 2017.

לאחר השלמת העסקה, החברה הממוזגת צפויה לשאת את שמה של אדמה, והיא תמשיך להיות מנוהלת על-ידי מנכ"ל אדמה הנוכחי, חן ליכטנשטיין. אג"ח אדמה ימשיכו להיסחר בבורסה המקומית.

טרם העסקה הנוכחית, לאי.די.בי מזומנים שיספיקו לפעילותה השוטפת עד סוף אוגוסט, והיא נדרשה לגיוס של כ-300 מיליון שקל נוספים לצורך עמידה בלוח הסילוקין של חובותיה עד סוף 2016. לחברה חוב של כ-3.2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.34 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ט'.

בדיון שהתקיים בתחילת יוני דחה השופט חגי ברנר את הבקשה למנות מפרק זמני לאי.די.בי, וקבע כאמור לחודש ספטמבר את הדיון בבקשה למינוי מפרק קבוע לחברה. את הבקשה הגיש נאמן סדרת אג"ח ט', חברת הרמטיק נאמנויות, בטענה כי אי.די.בי נמצאת בסביבה של חדלות פירעון.

הבקשה של הרמטיק זכתה אז להתנגדויות מקיר לקיר, ואפילו נציגו של הכנ"ר טען בדיון כי אין להיענות לבקשה לסעדים זמניים, וכי מומלץ לקבוע את הדיון בבקשה העיקרית רק לעוד ארבעה עד שישה חודשים.

על רקע ההתפתחויות האחרונות, ואם העסקה תתקדם כמתוכנן, מניות סנונדה צפויות לחזור להיסחר בבורסה הסינית בתחילת חודש אוגוסט, ועסקת המיזוג של אדמה עם סנונדה תיסגר במחצית הראשונה של 2017.