צפו: התהליך שעלול להנחית מכה קשה על העולם המערבי

מה הקשר בין הפציפיזם של היפנים לברקזיט של האנגלים? בין דאע"ש ל-BDS ולסיאסטה של הספרדים? העולם המערבי חשב שהוא הגיע למנוחה ולנחלה - הוא טעה! ■ צפו בטור מעורר המחשבה של דרור הלוי

דרור הלוי/ צילום: תומר שלום
דרור הלוי/ צילום: תומר שלום

מה הקשר בין הפציפיזם של היפנים לברקזיט של האנגלים? בין דאע"ש ל-BDS ולסיאסטה של הספרדים? האירועים מתחברים לתמונה גדולה, סוג של מהפכה. העולם משנה כיוון, אבל לאן? ומה הסיבה?

בשנות השמונים הובילו את המערב ריגן ותאצ'ר, מנהיגים נחושים לוחמניים. בסוף תקופתם, האימפריה הסובייטית קרסה והמערב ניצח. באותם ימים העולם השלישי היה חלש ומנותק, רוסיה מוכה, סין עדין לא מעצמה, וכך החל הצד המנצח בהנחלת תרבותו וערכיו לעולם כולו.

העולם החופשי החזיק בכוח צבאי וביתרון טכנולוגי והצליח ליצור מודל של שגשוג כלכלי ושל שלום. היפה שבאדם פרח: סובלנות, יצירה, זכויות מיעוטים, דאגה לסביבה ולחלשים - הכי קרוב שהגענו לאוטופיה בכל דברי הימים.

ואז, במקום מסוים בדרך, הפכה ההצלחה למובנת מאליה, כזו שכבר לא צריך להילחם עליה. העולם החופשי תלה את הנעליים, הוא רוצה קרואסון בבית קפה ובילויים כשאת המאבקים והמאמץ הוא משאיר לאחרים.

כשהכל בטוח ומשגשג אפשר להקים מוסדות לא מתפקדים כמו האיחוד האירופי, שבו לכל מדינה זכות וטו ואף אחד לא שומר על הגבולות, אפשר גם להיות פציפיסט כמו היפנים, אפשר להוקיע את ישראל ולהביע תמיכה רומנטית במשטרים רצחניים, אפשר לרצות לעבוד פחות ולקבל יותר כמו רוב האירופאים היום.

אם רק נכפה בחירות בעולם הערבי, כולם יתמכו בנו וירוצו לראות סרטים הוליוודים, כך חשבו מנהיגי המערב.

מצב התודעה הזה הביא את נשיא ארה"ב ברק אובמה להקטין בשנים האחרונות את הצבא האמריקאי, ואת קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להזמין מיליוני מהגרים ולפתוח את שערי המדינה ואירופה כולה. ואלה רק שתי דוגמאות מיני רבות.

המערב של היום מסכן את הקיום האנושי בהתקפלות מול ההפצה והשימוש בנשק לא קונבנציונלי ברחבי העולם הערבי ומזרח אסיה. בזמן שחלמנו בהקיץ צבאות וכלכלות אחרות משמעותית, ונוצרו מודלים חדשים, ביניהם גם האיסלם הקיצוני - מוטציה חדשה בעולם החי, כזו שגם רוצחת גם מתאבדת וגם שולחת את ילדיה למות.

אם פעם דמוקרטיה הייתה תנאי לחופש כלכלי והישגים מדעיים, היום יש משטרים שמצליחים גם בלעדיה - סין. ההתפשטות המערבית על ערכיה הנעלים נעצרה והיא מתחילה להתכרסם מהבסיס. היתרון הכלכלי, הטכנולוגי והצבאי נשחקים וכל שנשאר הוא רק יתרון ערכי ופער מסוים אך קטן שעדיין לא נסגר, בין מדינות המערב לתרבויות החדשות שקמו כנגדן.

זו מלחמה על הקדמה שהמין האנושי השיג במאמץ רב, אך צד אחד בה הוא שאנן ולא מודע שכבר החלה. העולם החופשי הגיע למנוחה ולנחלה וחשב שאפשר לנוח. הוא טעה.