בני נוער מסכנין יסייעו לבני המגזר הערבי למצוא עבודה

8 תלמידי תיכון, בני 16 עד 17, הקימו את הסטארט-אפ R-M שמוביל מיזם ששמו Jib Job

הסטארט אפ R-M / צילום: דםנה גזית
הסטארט אפ R-M / צילום: דםנה גזית

שיעור ההשתתפות של בני המגזר הערבי במשק הישראלי נמוך בצורה משמעותית ביחס לקהילה היהודית - וכאשר בוחנים את המצב בהיי-טק הנתונים פחות מעודדים. משרדי הממשלה ושורה של גופים א-פוליטיים מנסים בשנים האחרונות לסייע לגברים ולנשים מהמגזר הערבי להשתלב בשוק העבודה, עד כה בהצלחה צנועה למדי. קבוצה של בני נוער מסכנין מנסים לשנות את המצב מ"למטה", בעזרת אפליקציה חדשה שנמצאת בשלבי פיתוח.

מי שאחראית על פיתוח האפליקציה היא היבא אומבשי, מנכ"לית הסטארט-אפ R-M שמוביל מיזם ששמו Jib Job. אומבשי היא חלק מצוות של שמונה תלמידי תיכון, בני 16 עד 17.

"אנחנו עובדים על אפליקציה שמקשרת בין אנשים שמחפשים עבודה לבין מעסיקים", אומרת אומבשי בשיחה עם "גלובס". היא מוסיפה כי "במגזר הערבי יש אחוזי אבטלה גבוהים מאוד בהשוואה למגזרים אחרים וזה גורם להרבה בעיות. יצאנו לשוק ודיברנו עם אנשים שמחפשים עבודה. הם סיפרו לנו על הקשיים שלהם, למשל לדבר בעברית עם המעסיק או עם עובדים אחרים. האפליקציה שלנו תהיה בשפה הערבית".

- איך מקבלים את היוזמה שלך בסביבה הקרובה?

"ההורים שלי מאוד גאים בי. הם האמינו בי שיש לי כוח להיות חזקה. הם עודדו אותי מאוד ואמרו לי 'כן, לכי על זה. אם יהיו בעיות, אנחנו נעזור'. גם האנשים בבית ספר ובעיר כולה, כולם אמרו - תלכו ותעשו משהו טוב לחברה".

הסטארט-אפ של אומבשי נולד במסגרת הפעילות של עמותת יוניסטרים, אשר מקדמת שינוי חברתי באמצעות הכשרת בני נוער בפריפריה ליזמות והקמת סטארט-אפים. ב-26/7 תערוך העמותה את אירוע "יזם השנה" שבו ישתתפו כשישים סטארט-אפים שאותם מובילים בני נוער. המיזמים הבולטים יזכו במענק אשר יסייע לקדם את פיתוח המוצר.

גיא פרג, יו"ר קבוצת אספן, אשר צפוי לשפוט בתחרות יזם השנה אמר כי "בישראל קמים כ-5,000 סטארט-אפים חדשים מדי שנה, אך עיקר העשייה העסקית-יזמית מתרחשת בדרך כלל על ידי גברים, יהודים, ממרכז הארץ. צריך זכוכית מגדלת כדי למצוא סטארט-אפ שמנוהל על ידי נשים, בטח כזה שנמצא מחוץ לגבולות תל אביב, ועוד יותר בחברה הערבית.

"כשבוחנים את מיזם JIB JOB, ניתן לראות כיצד בני נוער ערבים, כאשר מאפשרים להם להיחשף לידע עסקי, התנסות מעשית בתהליך יזמי ורכישת כלים פיננסיים ניהוליים, מצליחים ליזום ולפתח עסק כלכלי לכל דבר. יותר מכך, מעודד לראות איך נערה ערביה מצליחה לפרוץ את המסגרות המוכרות ולעמוד בראש חברה, שמטרתה להביא גם לשינוי כלכלי חברתי בישראל.

"הצעירים של היום מלאים ברעיונות יצירתיים אשר יוצאים מחוץ לקופסא שאנו מכירים טוב מדי. המשק הישראלי זקוק בדחיפות למוחות הללו, שיגיעו מקשת רחבה של מגזרים ומעמדות בכדי להניע שוב קדימה את אומת הסטארט-אפ".