דלק רוכשת זכויות בשדה גז ונפט בים הצפוני תמורת 162 מ' ד'

הקבוצה דיווחה לבורסה על מו"מ מול חברת EnQuest הבריטית לרכישת 20% משדה קראקן

אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי
אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק מרחיבה את פעילות האנרגיה שלה בחו"ל, במטרה להיות שחקנית בינלאומית בתחום. היום דיווחה דלק על מו"מ לרכישת 20% מזכויות ההשתתפות ברישיונות החיפוש וההפקה בשדה קראקן (Kraken), שבגזרה הבריטית בים הצפוני, מחברת EnQuest הבריטית.

על פי התנאים שסוכמו עד כה בין הצדדים, הזכויות בנכס הנפט יועברו בתמורה להתחייבות השקעה של דלק, בגין חלקה בפרויקט, החל מהמועד הקובע, 1 בינואר 2016. על פי הודעת דלק מדובר בהשקעה מוערכת של כ-162 מיליון דולר, שאליהם יתווסף תשלום מותנה של 20 מיליון דולר נוספים.

מדובר בעסקה שנייה של דלק בים הצפוני, לאחר שבאוקטובר אשתקד רכשה 20% ממניות חברת איתקה אנרג'י (Ithaca), הפועלת בים הצפוני, בתמורה להשקעה של 66 מיליון דולר. איתקה רשומה למסחר בבורסות בלונדון ובטורונטו, ומתמקדת בתפעול תגליות גז ונפט בים הצפוני. לצד השקעות ריאליות אלה, לדלק השקעות פיננסיות גדולות במניותיהן של חברות אנרגיה בינלאומיות - ובראשן וודסייד ונובל.

בדוחות הרבעון הראשון של 2016 רשמה דלק ש"ההשקעות הפיננסיות של הקבוצה במניות של חברות זרות, הפועלות בעיקר בתחום האנרגיה" הן "בסך של כ-660 מיליון שקל". ההשקעות הללו הסבו לתיק ניה"ע של החברה הפסד בהיקף של 40 מיליון שקל ברבעון, אחרי שב-2015 עמד ההפסד מתיק ההשקעות במניות זמינות למכירה של חברות אנרגיה, על 338 מיליון שקל (לצד הכנסות מדיבידנדים של 45 מיליון שקל). נכון לסוף מאי עלה שווי התיק לכ-710 מיליון שקל.

מבחינת דלק, העסקה הנוכחית היא "זיהוי הזדמנות בשוק הבינלאומי, כחלק מהאסטרטגיה להתמקד בתחום האנרגיה", כש"במחירי הנפט הנמוכים השוררים כיום, יש כאן פוטנציאל מאוד גבוה לקבוצה", כדברי גורם בסביבת הקבוצה.

מזכר הבנות בלתי מחייב

על פי הודעת דלק, שבשליטת יצחק תשובה ובניהול אסי ברטפלד, חברה בת שלה חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב, שלפיו תרכוש חמישית מהזכויות בשדה אשר נמצא צפון מזרחית לעיר אברדין בסקוטלנד, ושמכיל, על פי דיווחי המוכרת, המגובים במעריך צד שלישי מטעמה, כ-147 מיליון חביות של נפט כבד בקטגוריית עתודות צפויות (P2 probable reserves).

עוד מציינים בדלק, כי על פי דיווחי המוכרת, ההפקה מהשדה, שצפויה להתחיל במחצית הראשונה של 2017, תהיה באמצעות 25 בארות, דרך מתקן הפקה ואחסון צף FSRU. נוסף על כך, מציינים בדלק, למוכרת, המחזיקה טרם העסקה ב-70.5% מנכס הנפט, 29.5% נוספים אשר מוחזקים דרך חברת Cairn Energy.

בדלק מפרטים כי עם השלמת העסקה, "בכפוף לחתימת הסכם מחייב, השלמת בדיקת נאותות והתקיימות התנאים המתלים בהסכם", תישא דלק בכל ההוצאות אשר הוצאו בפועל בגין הזכויות הנרכשות - החל מהמועד הקובע ואילך במסגרת הפרויקט מכוח הסכם התפעול המשותף.

"על פי המידע שנמסר לחברה על-ידי המוכרת, ההשקעה של הרוכשת בפרויקט החל מהמועד הקובע ועד מועד תחילת ההפקה המשוער צפויה לעמוד על כ-162 מיליון דולר בגין 20% כאמור".

עוד מציינים בדלק, כי מתחילת ההשקעות בפרויקט בשנת 2012 ועד המועד הקובע (כלומר, סוף 2015) הושקעו בפיתוח הפרויקט כ-1.15 מיליארד דולר - כך ש-20% מהם שווה כ-230 מיליון דולר.

כאמור, נוסף על כך תעמיד דלק לטובת EnQuest סכום של 20 מיליון דולר, בריבית שנתית של כ-3%, שיהווה תוספת תמורה למוכרת במועד שבו ייווצר לרוכשת החזר מלא של השקעתה. עם זאת, במקרה שדלק לא תחזיר את השקעתה בפרויקט בתוך פרק זמן של חמש שנים, תחזיר המוכרת לרוכשת את התמורה המותנית.

דלק מוסיפה בהקשר זה, כי "הצדדים דנים על מנגנונים אפשריים לתמורה נדחית נוספת כפי שייקבעו, אם וככל שייקבעו, בהסכם המחייב". בכל אופן, בדלק מציינים כי "הצדדים פועלים לחתימת הסכם מחייב בשבועות הקרובים, אך אין כל ודאות כי הסכם מחייב אכן ייחתם".

מול הרכישה האמורה של דלק בתחומי הגז והנפט הבינלאומיים, מובילה הקבוצה בשנים האחרונות הליך של שינוי המיקוד העסקי - מעיסוק במגוון תחומי פעילויות, להתמקדות אסטרטגית בתחומי האנרגיה, בארץ ובעולם. כך, קבוצת דלק, שפועלת בימים אלה לגיוס 400 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח בדירוג A2 באופק יציב של מידרוג ובדירוג A יציב של S&P מעלות, נמצאת בימים אלה בתחילתם של מגעים לא מחייבים למכירת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס לידי קבוצת השקעות סינית.

נוסף על כך, בשנים האחרונות מימשה דלק את החזקותיה בפעילויות פיננסים אחרות - בברק קפיטל ובריפבליק האמריקאית, וכן בדלק אירופה, ברוב ההחזקות בדלק ארה"ב וברשת רודשף - והיא צפויה לממש גם את החזקותיה (50%) בחברת ההתפלה IDE. כמו כן, בעתיד תידרש דלק למכור את החזקותיה במאגר הגז הישראלי תמר, וזאת בהתאם למתווה הגז.