בנק ישראל יקדם צעדים להכנסת אמצעי תשלום חדשים

פרסם מסמך המציג עקרונות וצעדים לפיתוח פרוטוקול לביצוע עסקה בכרטיס חיוב ולשימוש בו, וזאת במטרה להסיר את החסמים הקיימים בשרשרת ביצוע העסקאות בכרטיסי אשראי

כרטיס אשראי חכם- באירופה זה הסטנדרט, מתי אצלנו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כרטיס אשראי חכם- באירופה זה הסטנדרט, מתי אצלנו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנק ישראל יוצא בניסיון נוסף לשיפור התחרות בתחום מערך התשלומים והסליקה. היום (ב') פרסם הבנק המרכזי מסמך, המציג את העקרונות ואת הצעדים לפיתוח פרוטוקול לביצוע עסקה בכרטיס חיוב ולשימוש בו.

מטרת המסמך היא להסיר את החסמים הקיימים בשרשרת ביצוע עסקאות בכרטיסי אשראי, שעוברת כיום במסלול של בית העסק, דרך הסולק, ולאחר מכן למתג היחיד הקיים בשוק שהוא של חברת שב"א שבשליטת הבנקים.

בבנק ישראל מעריכים כי פתיחת המסלול הזה לכניסת שחקנים חדשים תביא להגדלת התחרות בתחום הסליקה, תאפשר כניסת סולקים חדשים לשוק, וכן תאפשר כניסה של שחקנים חדשים בתחום הטכנולוגיה, שיביאו עמם לשוק אמצעי תשלום מתקדמים הקיימים בעולם ואינם נגישים כיום בישראל.

המסמך שפרסם היום בנק ישראל הוא דוח סופי של ועדה שהוקמה לפני שנה בקירוב בנושא "שרשרת ביצוע עסקה בכרטיס חיוב". המסמך גובש בבנק ישראל, בעבודה משותפת עם השחקנים השונים בשוק כרטיסי החיוב במסגרת הוועדה לכרטיסי חיוב.

הוועדה החליטה על כמה צעדים. ראשית, הוקמה ועדה לכרטיסי חיוב, המהווה פלטפורמה לקידום נושאים מקצועיים וטכנולוגיים במערך כרטיסי החיוב. הוועדה, בראשות הפיקוח על מערכות התשלומים בבנק ישראל, מורכבת מנציגים של שחקנים שונים בשוק כרטיסי החיוב - בהם שב"א, בנקים, הסולקים והמנפיקים של כרטיסי האשראי. כמו כן, הוחלט כי הפרוטוקול לביצוע העסקאות ייפתח ויהיה נגיש למשתתפי המערכת, לרשויות ולציבור בכללותו.

ההחלטות לשינוי המדיניות בפרוטוקול יתקבלו בוועדה מקצועית ייעודית שתכלול סולקים, מנפיקים, מעבדים ומתגים הפועלים בישראל. עוד הוחלט כי יאומצו תקנים בינלאומיים בנושא הפרוטוקול, וכי הוא יהיה מודולרי, כך ששחקנים חדשים יוכלו ליישם אותו הפרוטוקול גם באופן חלקי בהתאם לצורכיהם.