למ"ס על עדכון הצמיחה לרבעון הראשון: לא היתה שום טעות

"העובדה שאומדני הצמיחה עודכנו פעמיים כלפי מעלה...זה דבר שבשגרה ומקובל בכל העולם, בין היתר כיון שחלק מהנתונים מגיעים בשלב מאוחר יותר ואין דרך לחזות מראש נתונים חריגים"

"עדכון נתוני הצמיחה של המשק ברבעון הראשון של השנה לא נבע מטעות", אמרו היום בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתגובה לדברים שנכתבו אתמול ב"גלובס". לדברי גורמים בלמ"ס, "העובדה שאומדני הצמיחה עודכנו פעמיים כלפי מעלה איננה מלמדת על טעות או על מגמה כלשהי. עדכוני אומדן הם דבר שבשגרה ומקובלים בכל העולם, בין היתר כיון שחלק מהנתונים מגיעים בשלב מאוחר יותר ואין דרך לחזות מראש נתונים חריגים בפעילות חברה או גוף מסוימים שיכולים להיות בעלי השפעה על הממוצע".

הסיבות העיקריות לשינוי בנתוני הצמיחה בין העדכון הראשון שפורסם ב-16 במאי (0.8%) לעדכון השני שפורסם ביוני (1.3%) היו נתוני יצוא ויבוא סחורות ושירותים חריגים.

העדכון השני של נתוני הגידול בתוצר (מ-1.3% ל-1.7%) נובע ברובו מעדכון בנתוני יצוא השירותים לאחר קבלת מידע נוסף ומעודכן מרשויות המס. מדובר בנתונים המתייחסים לדיווחי החברות לרשות המסים כשברקע חשוב לדעת שחלק מהחברות (בעיקר הקטנות והבינוניות) מדווחות רק אחת לחודשיים, חלקן לא מדווחות בזמן וחלקן מעדכנות נתונים מדיווחים קודמים.

"המדיניות שלנו היא לעדכן ולהוסיף נתונים חדשים ברגע שהם מגיעים" אומרים בלמ"ס "חשוב להבין שגם אם הנתונים שעליהם מבוסס האומדן הראשוני של נתוני הצמיחה הם חלקיים - האומדן עצמו איננו חלקי אלא משקף את מלוא הפעילות הכלכלית, תוך שימוש בשיטות סטטיסטיות מקובלות. כאשר מגיעים נתונים משלימים חדשים הם משולבים באומדן".