אמריקה לועגת למלניה טראמפ: לא תאמינו ממי העתיקה נאום

טבילת האש של רעייתו של המועמד הרפובליקני המיועד בוועידת המפלגה עברה בהצלחה - עד שבכלי התקשורת הבחינו בדמיון המפתיע לנאום שנשאה באותו מעמד הגברת הראשונה ■ לדברי מלניה, היא כתבה אותו "עם מעט עזרה ככל האפשר" ■ צפו בנאומים

 מלניה טראמפ / צילום: רויטרס
מלניה טראמפ / צילום: רויטרס

רעייתו של דונלד טראמפ, מלניה, נשאה הלילה (שלישי) את נאומה בפני ועידת המפלגה הרפובליקנית, והתקבלה בחום על ידי צירי הוועידה. מלניה, שנולדה בסלובניה ואנגלית אינה שפת אמה, אינה מורגלת בנאומים בפרופיל תקשורתי כל כך גבוה, אולם בתום נאומה נרשמה תמימות דעים בכלי התקשורת המרכזיים בארצות הברית כי היא צלחה בכבוד את טבילת האש.

עם זאת, זמן קצר לאחר תום הנאום התברר כי שני משפטים בנאום זהים לנאום שאותו נשאה מישל אובמה בוועידת המפלגה הדמוקרטית בשנת 2008, כשבעלה ברק עמד בפני בחירתו לנשיאות, ושני משפטים נוספים היו דומים לאלה של הגברת הראשונה. העיתונאי ג'ארט היל, שהיה הראשון לציין את הדמיון המפתיע בין הנאומים, צייץ: "מלניה כנראה ממש אהבה את הנאום של מישל אובמה בוועידה ב-2008, כי היא העתיקה אותו".

בוועידה שבה נבחר אובמה למועמד הדמוקרטי, סיפרה רעייתו כיצד שניהם הגיעו מרקע שונה, והוסיפה: "גדלנו על כל כך הרבה ערכים משותפים - לעבוד קשה למען מה שאתה רוצה להשיג בחיים, שהמילה שלך תהיה מילה, שתעשה את מה שאמרת שאתה הולך לעשות ושתתייחס לאנשים בכבוד".

שתי השורות האלה הופיעו כמעט מילה במילה בנאומה של מלניה טראמפ, כאשר הגיעה לפרק שבו הסבירה על הרקע ממנו הגיעה ועל נקודות הדמיון בינה ובין דונלד טראמפ . בהמשך, הופיעה שורה נוספת שהייתה כמעט זהה לחלוטין לזו שהופיעה בנאומה של אובמה: "אנחנו רוצים שהילדים שלנו וכל הילדים במדינה יידעו שהגבול היחיד להישגים שלהם הוא החלומות שלהם, והנכונות שלהם לעבוד למענם".

התקרית העיבה על קבלת הפנים החמה שלה זכתה מי שעשויה להיות הגברת הראשונה של ארצות הברית בעוד ארבעה חודשים, והתקשורת המקומית עסקה בהרחבה בדמיון בין הנאומים. בפאנל הפרשנים של CNN הכתירו את המקרה כ"משבר יחסי ציבור", וציינו כי האחריות למקרים מעין אלה היא על כותב הנאומים שעבד עם מלניה על הנאום, למרות שמוקדם יותר אתמול אמרה רעייתו של טראמפ כי כתבה את הנאום בעצמה "עם מעט עזרה ככל האפשר". ג'ון פבראו, שהיה כותב הנאומים של אובמה בשנים 2013-2005, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לעזאזל, הם כמעט זהים. ברצינות, מישהו עומד להיות מפוטר".

יועץ התקשורת של קמפיין הבחירות של טראמפ, ג'ייסון מילר, מסר בתגובה לדיווחים: "בתהליך כתיבת הנאום היפה, צוות הכותבים של מלניה התייחס למקורות ההשראה שלה, ובמקרים מסוימים כלל חלקים ששיקפו את אופן מחשבתה. חווייתה של מלניה כמהגרת ואהבתה לאמריקה בלטו בנאומה, והפכו אותו להצלחה".