האוצר: ההטבות בקרן פנסיה ברירת מחדל - לכל המצטרפים

הזוכה יעניק את התנאים גם למגיעים דרך סוכני ביטוח ויועצים, וגם מקרנות ברירת מחדל אחרות ■ למדריך פנסיה

הראל שרעבי /  צילום: תמר מצפי
הראל שרעבי / צילום: תמר מצפי

לאחר שבג"ץ אישר לאגף שוק ההון להמשיך ברפורמה החשובה שלו להחלת קרן פנסיה ברירת מחדל לכלל הציבור בישראל, במטרה לשפר את מצבם של העובדים החלשים שזוכים לתנאי חיסכון פחותים, מבהיר האוצר לחברות הניהול שמעוניינות לזכות במכרז, כי אם הן ייבחרו על-ידי האוצר, עליהן לספק את התנאים שעליהם הן יתחייבו לכל המצטרפים לקרן שלהן.

כך עולה מהבהרה בנוגע להוראות לעניין בחירת קופת גמל, שהוציא השבוע האוצר למנהלי קרנות הפנסיה החדשות.

מדובר בהבהרה רבת-משמעות, משום שהיא מגדירה את הכללים לגבי ההשלכות של זכייה בהליך הבחירה של קרן ברירת המחדל לכלל הציבור, על הגופים שיזכו, ולכן גם על התמחור של ההצעות. כעת האוצר מבהיר שמי שזוכה יעניק במשך תקופת המכרז (עשר שנים) את ההטבות לכולם, גם למצטרפים החדשים שמגיעים דרך סוכני ביטוח ויועצים, וגם מקרנות ברירת מחדל אחרות.

בהבהרה, שעליה חתם הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, ושהגיעה לידי "גלובס", נכתב כי קרן ברירת מחדל שתיבחר לא תוכל לגבות ממצטרפים חדשים דמי ניהול גבוהים מאלה שייקבעו בהליך קביעת קרן ברירת מחדל נבחרת. זאת, כאמור, גם לגבי עמיתים חדשים שמצטרפים דרך סוכני ביטוח ויועצים - שזכאים לעמלות בגין עבודת התיווך שלהם - או עמית שמצטרף באמצעות טופס הצטרפות, או מכוח של הסכם ברירת מחדל אחר, במקום העבודה או של ארגון עובדים.

המשמעות של הוראת האוצר היא שכל מי שיצטרף לקרנות הזוכות יוכל לבחור ולהצטרף לפי התנאים הזולים שהן צפויות להציע בהליך לבחירת מסלול ברירת המחדל. זאת, בניגוד להערכות של חלק מהגורמים בשוק, כי חברות הניהול יוכלו למנוע ממי שיבחר באופן עצמאי, או דרך גורם מתווך כגון סוכן או יועץ, מלהצטרף לתנאים המיטיבים של הקרן ברירת מחדל.

תפיסה זו, אשר עכשיו האוצר מבהיר כי היא שגויה, נובעת מהמחשבה כי קרן ברירת המחדל היא קרן למי שלא בוחר להצטרף לקרן כלשהי, כשכל בחירה לכאורה מחריגה את הלקוח, וכך יהיה ניתן לגבות ממנו דמי ניהול גבוהים יותר. לכן, להבהרה זו השפעות על התמחור, במיוחד מצד קרנות גדולות, שבבעלות קבוצות הביטוח, ופחות מצד הקרנות הקטנות.

במסגרת ההוראות החדשות של האוצר לבחירת קרן פנסיה ברירת מחדל לכלל המשק או למקום עבודה או לארגון עובדים כלשהו, האוצר כבר נוקט צעד אקטיבי להעדפת קרנות קטנות, באמצעות מתן פקטור לחישוב הצעת המחיר (דמי הניהול) שלהן. זאת, מתוך רצון להכניס לשוק הפנסיה החדשה שחקן או שניים חדשים, שאינם חלק מחמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק.