מהפך בהתייחסות המשקיעים למניות הביטוח? עדיין לא

מניית מגדל עלתה ב-10.5% וכלל ביטוח ב-6% בשבוע האחרון, אך ערכן עדיין נמוך מבתחילת 2016

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

השבוע האחרון בבורסה היה טוב עבור מניות חברות הביטוח, שעלו כולן. מדובר בעובדה קצת שונה ממה שמאפיין את המסחר במניות אלה בבורסה בתל אביב כבר תקופה ארוכה. האם העליות שמניות הביטוח חוות בימים אלה, ובראשן שתיים מהמניות שספגו הכי הרבה מנחת זרועם של המשקיעים, מלמדות על שינוי כיוון, תיקון או סימון תחתית מצד המשקיעים למניות אלה, או שמא מדובר בעליות מקריות שלא מלמדות דבר? האנליסטים עימם שוחחנו היום בנושא, לא ממהרים להתלהב מהעליות בשבוע החולף, ובעיקר מביעים סקפטיות ביחס למחיר המניות כיום, אך גם בעתיד הנראה לעין.

ראשית, מה קרה עם מניות שש חברות הביטוח הגדולות במשק בבורסה המקומית בשבוע החולף (ונכון לשעות הצהריים היום)? מניית מגדל , שנמצאת בשליטת שלמה אליהו ושספגה הרבה מכות מאז שהוא רכש את השליטה בה מידי ג'נרלי האיטלקית, רשמה בשבוע האחרון עליות של כ-10.5%. ואולם, מתחילת השנה עדיין מדובר על מניה שתוצאותיה בשוק לא מלהיבות במיוחד, עם ירידה של כ-18% (נכון לנעילה אמש).

אחריה ניצבת בשבוע האחרון כלל ביטוח , שבעבר נחשבה יחד עם מגדל ל"שתי הגדולות של הענף", ושמעליה מרחף כיום איום ייחודי - מכירת מניות השליטה בה דרך הבורסה. בשבוע האחרון עלתה מניית כלל ביטוח בכ-6%, כך שמתחילת השנה היא השילה כ-11%.

למעשה, מי שטיפס בעוצמה רבה יותר בשבוע האחרון, הוא מי שאיבד יותר מתחילת השנה. כך, אחרי מגדל וכלל ביטוח, ניצבות מנורה מבטחים והראל, שמניותיהן עלו בשבוע האחרון ב-5% וב-4%, בהתאמה, כשאחריהן - איי.די.איי ביטוח (המוכרת כביטוח ישיר) והפניקס, שהן שתי חברות הביטוח הגדולות היחידות שמניותיהן טיפסו מתחילת השנה.

אם כן, מה גרם לשינויים אלה? מאיר סלייטר, מנהל המחקר, בנק ירושלים ברוקראז', הסביר היום כי כי "הירידות של המניות מתחילת השנה משקפות כמה דברים ובהם התגברות הרגולציה - רפורמות רבות כמעט בכל תחום פעילות של החברות האלה; וכן הירידות בשוקי המניות וההתרחקות של העלאת הריבית (מה שמקטין את התשואה העתידית שלהן)".

לדבריו, "מה שקורה בשבוע האחרון זה התעניינות גוברת של המשקיעים במניות האלה בגלל המחיר הנמוך אליו הן הגיעו. המחירים הללו, בין 0.5 ל-0.63 על ההון (להוציא איי.די.איי, ר"ש), הינם מחירים שלא מאפיינים את השווי של חברות הביטוח לאורך זמן, בעוד שמצב זה שורר הפעם כבר זמן מה. לכן השוק מראה התעניינות גוברת".

אבל, הוא מסייג, "זה ממש לא שההסתכלות על הענף השתנתה. שני הגורמים שציינו כמשפיעים על הירידות מתחילת השנה עדיין קיימים, ולא רק שהם לא פחתו אלא הם קיימים ביתר שאת. זאת, גם ביחס לשוק ההון וגם ביחס לרגולציה, שבהחלט נמצאת פה ולא נעלמה".

עדי סקופ מאי.בי.אי, אמר כי "אלו לא תנודות מהותיות ובטח שלא השתנה משהו בתפיסה של הענף, ובוודאי שלא ביחס למה שגרר את הירידות בערכן. המחירים מגלמים עולם של ריבית נמוכה לעוד הרבה זמן. כך, המניות לא נראות יקרות אך זהו לא תיקון, כי אם שינוי רנדומלי באופיו". אנליסט נוסף עימו שוחחנו, הסכים עם התפיסה שלא מדובר בשינוי אופן ההתייחסות לענף הביטוח ואמר כי לדעתו "משקיעים מחפשים דברים זולים בכוח".

השבוע הטוב
 השבוע הטוב