טראמפ: "נבלום את מניפולציות המט"ח של סין"; בכיר סיני: "לא נבצע פיחות"

המועמד הרפובליקני שוב תקף את מדיניות הסחר של ארה"ב וסין וקרא לעצור את גניבות הקניין הרוחני שמבצעת המעצמה הקומוניסטית ■ סגן שר האוצר הסיני מרגיע: אין סיבה לבצע פיחות ליואן

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

האם סין מוטרדת מהרטוריקה האנטי-מסחרית שמציג טראפ? סגן שר האוצר הסיני זו גואנגיאהו (Zhu Guangyao) אמר בראיון ל-CNBC כי לסין אין סיבה לבצע פיחות בשער היואן, וזאת משום שהנתונים הכלכליים חזקים והצמיחה במחצית הראשונה של השנה עומדת על קצב של 6.7%. 

דבריו של גואנגיהו מגיעים זמן קצר לפני שדונלד טרמאפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב תקף שוב את סין בנאום שנשא בוועידת המפלגה הרפובליקנית אמש והאשים אותה ב"מניפלוציית מטבע הרסנית". למעשה, לאורך כל קמפיין הבחירות שהוא ניהל הוא נקט ברטוריקה אנטי-סינית. לפני מספר חודשים הוא טען כי סין אחראית לגניבה הגדולה ביותר בעולם" ואמר כי המעצמה האסייתית "אונסת את ארה"ב ואיננו יכולים לתת לזה להימשך". כלומר, טראמפ כיוון בדבריו לפיחות המלאכותי שמבצעת סין במטרה להחליש את המטבע המקומי ולתת ליצואנים שלה יתרון תחרותי. טראמפ גם יצא נגד חברות אמריקאיות שמעבירות חלק מהפעילות שלהן לסין והודו.

"אנחנו הולכים לאכוף הפרות סחר כנגד כל מדינה שמרמה", אמר אתמול המועמד הרפובליקני. "זה כולל לבלום את גניבות הקניין הרוחני השערורייתיות של סין והמניפולציה ההרסנית שלה במט"ח", לדבריו.

סין מבצעת פיחות מלאכותי של היואן מפעם לפעם כדי לסייע ליצוא ולתמרץ את הכלכלה. באוגוסט אשתקד סין ביצעה פיחות חד של היואן, מהלך שהיה חלק מהטריגרים שגרמו לנפילות חדות בשווקים הפיננסים. גואנגיאהו אמר כי היואן צפוי להיות יציב בתקופה הקרובה ולכן אין סיבה לבצע פיחות. "נמשיך לבצע רפורמות בתחום המט"ח כדי להתאים אותו לתנאים בשוק", הוא אמר.

 היואן נפל לאחרונה לשפל של 5 שנים מול הדולר בצל חשש המשקיעים מפני רמות החוב הגבוהות של סין ובריחת הון מחוץ למדינה. מלבד זאת, הדולר התחזק מול מרבית המטבעות בעולם וגם מול היואן בעקבות ההחלטה של בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי.