פעילים על החלפת השליטה באדמה: "לתמחר סיכון מחדש"

דסק"ש הודיעה כי היא מקבלת את הצעת הרכש המתוקנת של כימצ'יינה לאדמה ■ בשוק ההון חשדניים: הסיכון בהעברת השליטה באדמה לבעלות זרה מחייב "לחשב מסלול מחדש"

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

דיסקונט השקעות  הודיעה הבוקר על כך שהחליטה לקבל את ההצעה המתוקנת של כימצ'יינה לרכישת השליטה באדמה אגח ב  (לשעבר מכתשים אגן). ההודעה מתקבלת היום ברגשות מעורבים בשוק ההון כשמנהלי השקעות בכירים אמרו ל"גלובס" כי יציאה של דסק"ש מאדמה מחייבת אותם לתמחר מחדש את הסיכון באג"חים של אדמה..

הסיכונים באדמה, להערכת מנהלי ההשקעות, גוברים בעיקר בשל שני דברים: הדבר הראשון זה חשש משינוי בממשל תאגידי כך "שיספור" פחות את הרגולציה הישראלית והחשש השני נוגע לבעיות שיש לסינים בזכויות היוצרים - תחום שאדמה חזקה בו מאוד.

אדמה אמנם נותרת חברה ישראלית שכפופה לרגולציה המקובלת של הרשות לניירות ערך והחקיקה הישראלית, אך שינוי בדירקטוריון ובהנהלת החברה שעלול לקרות ברגע שהשליטה תעבור בפועל לכימצ'יינה, עלול להחליש את הקשר של החברה עם הרגולטורים הישראלים ועם השחקנים המרכזיים בשוק ההון.

חשש זה של הפעילים המרכזיים בשוק הוא מעט בעייתי, מאחר שכללי המשחק בשוק ההון הם כאלה שהשוק פתוח למשקיעים זרים וכשהם נכנסים ורוכשים חברה, הרי שהרגולציה מפנימה את התהליך ועוקבת ביתר שאת אחרי הממשל התאגידי בחברה.

החשש השני רציני ומהותי יותר. אדמה היא חברה שמפתחת ומפיצה חומרי הדברה ודישון, המוגנים על ידי פטנטים ברחבי העולם. זה הלחם והחמאה של החברה. בה בעת, הסינים נמצאים כבר כמה שנים על מסלול התנגשות עם העולם המערבי סביב נושא שמירה וכיבוד של החוקים המגנים על פטנטים. לכן כשחברה כמו אדמה עוברת לבעלות סינית, החשש לגורל הפטנטים של החברה מובן בהחלט.

גורם בכיר בשוק ההון, המצוי היטב בעסקי אדמה, אמר הבוקר ל"גלובס" כי בשלב זה צריך לתמחר מחדש את הסיכונים באדמה. גורם מרכזי אחר בשוק ההון הוסיף: "המהלך המתבקש כרגע הוא בהחלט לתמחר מחדש את הסיכונים באדמה, אבל במצב השווקים הזה, עודפי הנזילות הגדולים (מידי) של המוסדיים לא נראה שזה יקרה. בכל מקרה, זה צריך לשבת בראש של המשקיעים, גם אם מפסידים כמה גרושים".