מחיר למשתכן: הצלחה בנצרת, הצלחה חלקית בקריית גת

בקריית גת שווקו שני מתחמים לבניית 506 יח"ד ובנצרת 10 מגרשים לבניית 493 יח"ד ■ כל המגרשים בנצרת נרכשו ע"י קבלנים, ובקריית גת 282 דירות נותרו "על המדף"

נדל"ן / צילום: שאטרסטוק
נדל"ן / צילום: שאטרסטוק

שני מכרזי מחיר למשתכן נסגרו אתמול (ב') להגשת הצעות והיום (ג') פרסם משרד האוצר את התוצאות. מדובר במכרז אחד בקריית גת במסגרתו שווקו שני מתחמים לבניית 506 יחידות דיור סך הכל ומכרז בנצרת, בו שווקו עשרה מגרשים לבניית 493 יחידות דיור סך הכל. בעוד בנצרת כל המגרשים נרכשו על ידי קבלנים, במכרז בקריית גת שווק בהצלחה רק מגרש אחד לבניית 224 דירות מוזלות כאשר 282 דירות מוזלות נשארו על המדף וככל הנראה ייצאו לשיווק חוזר בהמשך.

במכרז בקריית גת זכתה חברת רייסדור בנייה שהגישה את ההצעה הנמוכה ביותר שעמדה על 6,838 שקל למ"ר. נציין כי מכרז זה, בניגוד לרוב מכרזי מחיר למשתכן, כולל גם שטח מסחרי לא קטן אותו יוכל היזם לשווק למכור או להשכיר בשוק החופשי. במקרה של המכרז הנוכחי, מדובר בשטח מסחרי של כ-8000 מ"ר. עוד נציין כי מכרז שכזה, לעומת מכרזי מחיר למשתכן הרגילים, פונה יותר ליזמים כאשר השטח המסחרי מאפשר רווח גבוה יותר. לא מן הנמנע שזו הסיבה שהמגרש השני באותו המכרז, הכולל גם הוא שטח מסחרי דומה, נותר ללא הצעות. נכון להיום מתקיים מו"מ מול חברת אורתם סהר על ביצוע הפרויקט.

 על פי תוצאות המכרז, וההצעה הזוכה, מחיר הדירות לזכאים יעמוד על כ-760 אלף שקל לדירות קטנות בנות כ-87 מ"ר וכ-1.06 מיליון שקל לדירות גדולות בנות כ-129 מ"ר. מחירים אלו כוללים את מרכיב המע"מ, ואת תוספת שטחי החניה, המחסן והמרפסות. נזכיר כי בקריית גת לא זכאים הרוכשים למענק.

המגרש האמור בקריית גת ממוקם בשכונת כרמי גת, בחלקה הצפוני של העיר, שכונה שנבנית מכח הסכם הגג שנחתם בין העירייה למדינה. בשכונה זו שווקו עד כה 5667 יחידות דיור סך הכל. השכונה המתוכננת תכלול מלבד דירות מגורים ובנייה צמודת קרקע גם מרכז מסחרי, מרכז תעשייה, בתי ספר ופארק בשטח 700 דונם.

 

המכרז השני שנסגר הוא מכרז מחיר למשתכן בעיר נצרת. מכרז זה כלל עשרה מגרשים עם היצע של 493 יחידות דיור מוזלות סך הכל. נציין שמכרז זה פורסם לראשונה בדצמבר 2015 אך נדחה מספר פעמים עד שיצא לדרך. תוצאות המכרז כפי שפורסמו היום מעידות על ביקוש למגרשים כאשר כולם נרכשו על ידי קבלנים ויזמים. החברות שזכו במגרשים השונים הן: חסן אמין, אבוראס שאדי, עדאל דגעאן, לוצורי הום, ערבאיה יוסף, נפאפעה מופק, נפאפעה מחמוד, סביח ניאל ושיתוי אחמד. נציין כי בעוד מחיר המקסימום במכרז עמד על 5,400 שקל למ"ר כל ההצעות הזוכות נקבעו על סכום נמול משמעותית שנע סביב 4,550 שקל למ"ר. מדובר בהנחה משמעותית של כ-15% בממוצע ממחיר המקסימום.

 על פי תוצאות המכרז, המתייחס לשכונת הגליל, מחיר דירת 109 מ"ר יעמוד על כ-514.7 אלף שקל, מחיר דירת 119 מ"ר יעמוד על כ-567.6 אלף שקל ומחיר דירת 129 מ"ר יעמוד על כ-620.5 אלף שקל. מחירים אלו כוללים את מרכיב המע"מ, ואת שטחי החניה, מחסן ומרפסות. גם בנצרת לא זכאים הרוכשים למענק.

על פי מעקב "גלובס" אחר מספר יחידות הדיור שנרכשו על ידי קבלנים או יזמים מאז החלו המכרזים לצאת לדרך, מדובר נכון בהיום בהיצע של 17,053 דירות מוזלות שעומדות להיבנות במסגרת פרויקטי מחיר למשתכן ו-18,702 דירות מוזלות אם נחשיב גם את מכרזי מחיר מטרה.