אישור חוק הפרטת הבורסה בת"א עשוי להידחות

באופוזיציה דורשים לדון בנושא שלא בהליך מזורז ■ בסביבת משרד האוצר ורשות ני"ע לוחצים במטרה שהחקיקה תעבור בכנסת עוד השבוע, אך סבירות גבוהה שהיא תידחה למושב הבא

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

רגע לפני תום מושב הכנסת, החוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה נקלע למאבק איתנים ואישורו בבית הנבחרים עשוי, בסבירות גבוהה, להידחות למושב הבא. 

בתחילה דווח כי קבוצת חברי כנסת מהאופוזיציה חתמה על מכתב שבו ביקשו לדון בהצעת החוק שלא בהליך מזורז. כמו כן, בסביבת ועדת הכספים מבהירים כי הדיון בוועדה בנושא זה שנקבע לשבוע שעבר נדחה בגלל הפיליבסטר בנושא התקציב הדו-שנתי ועד כה לא נקבע מועד חדש.

ואולם, מהצד השני, רשות ני"ע ולשכת שר האוצר, שקידמו את הצעת החוק - ושתולים תקוות רבות בקידומה ובהפיכת הבורסה לחברה "רגילה" למטרות רווח - פועלים במרץ לקיום ההצבעה על החוק עוד לפני תום מושב הקיץ של הכנסת.

לפיכך, לפי שעה בסביבת משרד האוצר ורשות ני"ע מפעילים את כל כובד משקלם במטרה שהחקיקה האמורה תעבור בכנסת עוד השבוע, ומשום כך לא תידחה למושב הבא של הכנסת. ההחלטה הסופית בנושא טרם התקבלה, והיא מוטלת עתה לפתחה של ועדת ההסכמות, בראשות ח"כ דוד ביטן, מרכז הקואליציה.

החקיקה לשינוי מבנה הבעלות בבורסה נועדה לאפשר את העברת השליטה בה מידי חברי הבורסה, בראשם מהמערכת הבנקאית המקומית, לידי בעלי מניות רגילים, וזאת בתקווה שעקב כך היא תוכל להפוך לחלק מרשת בורסות עולמית. המטרה והתקווה של הרגולציה, שכבר שנים לא מצליחה למצוא פיתרון למצבה הקשה של הבורסה, היא בין היתר שבעקבות השינוי המבני, הבורסה תשנה את אופיה ותפעל טוב יותר להשאת רווחיה, וכפועל יוצא תמלא טוב יותר את תפקידה כמקום המפגש של גופים וציבור שמעוניינים להשקיע את הכספים שלהם עם גופים שמחפשים מימון. רבים מחוץ לבורסה חוששים שהמציאות תהיה שונה לגמרי.

מטעם ועד עובדי הבורסה, שהתייחס היום לסוגיה, נאמר היום כי "אנחנו מברכים על ההחלטה לקיים דיון מעמיק בחוק שבנוסחו הנוכחי מעניק את הבורסה במתנה לבנקים ועל כך שהדיון בנושא יתקיים רק לאחר החלטת בית המשפט בנושא הכרזה על הבורסה כחברה לתועלת הציבור".

עוד ציין הוועד כי "כנציגם של כל העובדים בבורסה מצפה כי ההנהלה ויו"ר הדירקטוריון יעדכנו את העובדים באמצעות נציגיהם ולא בדרך ההתנהלות החדשה של עקיפת נציגות העובדים ופניה ישירה אל ציבור העובדים", ולכן, "כל עוד לא תחזור הנהלת הבורסה לדרך הנכונה והמקובלת של קיום ישיבות עדכון עם נציגות העובדים, לא נרשה ולא נסכים למעקפים מכל סוג שהוא. העובדים נקראים שלא להגיע לישיבה עם יו"ר הדירקטוריון".