מנהל איילון מוטורס נעצר בחשד להברחת מאות מכוניות יוקרה

זהר משה כהן נעצר ושוחרר בערבות ■ החברות אותן מנהל כהן עוסקות בייבוא ושיווק מקביל של כלי רכב מתוצרת פורד, לינקולן, ג'יפ ומרצדס, החל משנת 2012

פנים הרכב, לינקולן, צילום: רויטרס
פנים הרכב, לינקולן, צילום: רויטרס

הותר לפרסום: בית משפט השלום בחיפה עצר ושוחרר בערבות את זהר משה כהן (44) מניר צבי, בעל מניות בחברת קבוצת עמק איילון, המחזיקה במניות חברת איילון מוטורס והמשמש כמנהל החברות. כהן נעצר, עם פתיחתה של חקירה משותפת של יחידת החקירות מכס ומע"מ חיפה והיחידה המרכזית של משטרת ישראל-מחוז החוף. 

כמפורט בבקשת המעצר, החברות אותן מנהל כהן עוסקות בייבוא ושיווק מקביל של כלי רכב מתוצרת פורד, לינקולן, ג'יפ ומרצדס החל משנת 2012. על פי החשד, החשוד ביחד עם אחרים הוציא לפועל תכנית עבריינית שמטרתה להשיא לו רווחים כלכליים, תוך עקיפת איסורים ומגבלות החלים בנוגע ליבוא מקביל של כלי רכב לישראל.

על פי החשד, כהן השיג במרמה עבור החברה היתרי יבוא ממשרד התחבורה בעזרת הסכמים מזויפים, המציגים מצג שווא לעניין התקשרות עם סוכנים מורשים (דילרים מורשים) לכאורה במדינות זרות, לאספקת רכבים ושירותים נלווים.

כלי הרכב הללו עברו שינויים טכניים שיתאימו לדרישות בישראל ונמכרו באופן לגיטימי לצרכנים בארץ. יש להדגיש כי הקונים לא היו מעורבים בידיעה בעסקאות הלא כשרות. באופן שכזה יובאו במקביל לארץ מאות כלי רכב בשווי של מאות מיליוני שקלים. עם התקדמות החקירה התגלו נכסים נוספים, הנבדקים על ידי החוקרים.

החשוד ייבא לישראל החל משנת 2012 כ-500 כלי רכב, תוך כדי שהוא מציג למכס רשימוני יבוא וצרופות הכוללים ידיעות כוזבות לזהות הספק ו/או ערך הטובין ומכר את כלי הרכב באמצעות איילון מוטורס בידיעה כי הם מוברחים. כאשר נכנסה החקירה לשלב הגלוי נערכו חיפושים בדירתו של החשוד ובמשרדי החברות, בהם נתפשו מסמכים וחומרי מחשב רבים. כמו כן הוצאו צווי הקפאה לרכבים התפוסים וכן לנכס העסקי של החשוד.

עוה"ד רני שורץ וחנן חדד, המייצגים את קבוצת איילון מוטורס ובעליה זוהר כהן, מסרו: "איילון מוטורס ובעליה זוהר כהן הם מחלוצי ענף הייבוא המקביל לכלי רכב בישראל. החברה וכהן משתפים פעולה באופן מלא עם רשויות החקירה. אנו מעריכים כי החקירה תתברר בקרוב כבלתי רלוונטית לחלוטין. זאת, במיוחד לאור העובדה שהחברה הסתמכה לאורך כל הדרך על ייעוץ משפטי צמוד, ונוכח הרפורמה שנחקקה לאחרונה בענף יבוא הרכב המקביל. איילון מוטורס ממשיכה לנהל את עסקיה כסדרם ומנהלי החברה סמוכים ובטוחים כי בתוך זמן קצר יתברר כי החקירה בעניין מיותרת".

חקירה זו הנה חלק מחקירה סמויה ורחבת היקף בענף הרכב והליסינג, בחשד להעלמות מס בהיקף של עשרות ואולי אף מאות מיליוני שקלים.

תצוגת מכוניות לינקולן, צילום: רויטרס
 תצוגת מכוניות לינקולן, צילום: רויטרס

חקירה רחבת היקף 

נזכיר, כי גם בחברת אלבר מתנהלת חקירה דומה בחודשים האחרונים על ידי רשות המסים. ביולי אשתקד נעצר ושוחרר למעצר בית איש העסקים אלי אלעזרא, בעל השליטה בקבוצת אלעזרא ויו"ר דירקטוריון חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר, במסגרת חקירת רשות המסים נגד החברה בחשד להונאת המכס ולהתחמקות ממס בהיקף של 25 מיליון שקל.

יחד עם אלעזרא נעצרו ושוחררו בתנאים מגבילים שני בכירים נוספים בחברה - אחיינו של בעל השליטה אלי אלעזרא, אורן אלעזרא, המכהן כמנכ"ל החברה; ואירית פרנקו, סמנכ"לית הכספים של החברה.

רשות המסים מנהלת זה תקופה חקירה נגד חברת "אלבר ניהול ציי רכב", מחברות הליסינג וההשכרה המובילות בישראל, בחשד להונאת המכס ומשרד התחבורה, תוך הגשת מסמכים כוזבים למכס, והנמכת מחיר, במהלך ביצוע יבוא מקביל של רכבים לישראל. לחברה מיוחסים חשדות לביצוע עבירות על פקודת המכס, פקודת היבוא והיצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון.

מדובר בחקירה ממושכת שהתנהלה כחקירה סמויה זה תקופה במחלקת החקירות מכס ומע"מ חיפה. ביולי אשתקד הפכה החקירה לגלויה עם מעצרם של בכירים בחברה.

בחודש אפריל 2014 החלה אלבר לעסוק ביבוא מקביל של רכבים מתוצרת הונדה, טויוטה ולקסוס מארה"ב. על-פי החשד, החברה רכשה את הרכבים מדילרים שונים בארה"ב ולא מסוכן מורשה.

בבקשות המעצר שהוגשו לבית המשפט במסגרת החקירה נטען, כי על מנת לעקוף או להסתיר עובדה זו, החברה הציגה לרשויות בישראל מסמכים כוזבים או מזויפים של חברה אמריקאית העוסקת במסחר בכלי רכב והעומדת בקריטריונים הנדרשים לצורך קבלת היתר ליבוא מקביל - אך בפועל חברה זו לא ביצעה, לפי החשד, כל פעילות עסקית מול החברה הישראלית. לפי החשד, יובאו על-ידי חברת אלבר בדרך זו כ-1,500 רכבים שערכם נאמד ב-150 מיליון שקל.

בנוסף, על-פי החשד, אלבר ביצעה הנמכות בערך הרכבים שיובאו, ובכך התחמקה מתשלום מסי יבוא בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

"נתיב הפירורים" שהדליק את הנורה האדומה ברשות המסים

במאי 2013 נחנכה ברוב הדר סוכנות ייבוא הרכב המקביל הראשונה בישראל, של חברת איילון מוטורס. השקת הסוכנות הייתה מעמד יוצא דופן: אירוע של מיזם רכב מסחרי ופרטי, שהתקיים בנוכחותו האישית של שר התחבורה ועם מסיבת עיתונאים נלווית של המשרד במקום.

באותו מעמד הרעיף השר הרבה תמיכה ואהדה על המיזם, שעתיד - כך נאמר אז - להיות חוד החנית במאמצים של משרד התחבורה "לשבור את מונופול ייבוא הרכב" באמצעות ייבוא מקביל של כלי רכב. שלוש שנים אחרי, ותמונת המצב בחזית הייבוא האישי של רכב לישראל היא בעייתית, בלשון המעטה. כל מיזמי החלוץ בתחום ייבוא הרכב המקביל נבלמו על ידי חקירות מכס ולמרותף שעד כה עוד לא הוגשו כתבי אישום ולא עלה שום מקרה למשפט הרוח, עצם החקירות הוציאו את הרוח מהמפרשים של היזמים בתחום.

אפילו כאשר הכל פעל כשורה, ללא צל עננת חקירה, נמכרו רק מאות בודדות מאות של כלי רכב מייבוא מקביל ללקוחות פרטיים וכל זה בשנים, שבהן שוק הרכב החדש בישראל זינק בעשרות אחוזים. משרד התחבורה, שמתייחס מזה שנים לייבוא רכב עקיף בתור "פרויקט דגל", עם הרבה יוקרה אישית של שר התחבורה שמוטלת מאחוריו, עוד לא אמר נואש. בימים הלה נשלמות ההכנות הסופיות לחוק שירותי הרכב של משרד התחבורה, שאמור להסיר הרבה מאד חסמים מדרכם של היבואנים המקבילים.

על אילו חסמים מדובר? בדיוק אלה, שהיווה את "נתיב הפירורים", שבאמצעותם התבייתה רשות המסים על עבירות המס שבוצעו -לכאורה - עד כה. החוק החדש יחסוך ליבואן הרכב המקביל לעתיד את הצורך בהצגת הסכמים חתומים כלשהם עם דילרים וניתן גם יהיה לייבא מכוניות, שכבר נרשמו לתנועה באירופה - מה שיקשה מאד על רשויות המס לעקוב אחר מחיר העסקאות שלהם בחו"ל ולאתר "הנמכת מחירים".

החשוב מכל: החוק החדש יאפשר למשרד התחבורה להשיג "חסינות ראש הקטן". כלומר, במקרים שבהם יתגלו עבירות בייבוא רכב מקביל בעתיד, חס וחלילה, יוכל המשרד לטעון כי הוא לא בדק את בקשות הייבוא, כי אין לכך דרישה בחוק. את זה הוא בהחלט לא יכול לטעון במקרים הנוכחיים.

בשורה התחתונה, מדובר בהפגת שרירים של רשות המסים, שמיועדת לסמן ליזמים לעתיד כי יש עיניים פקוחות וכי מי שיבנה על "החורים" הענקיים של האכיפה, שהוכנסו במכוון בחקיקה של משרד התחבורה, כדי לייצר רווח שלא כדין, עלול לשלם על כך.