רשות ניירות ערך תוכל לקבל מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון

מבקרי התיקון המוצע: "נראה שהמלחמה בהון השחור ועבירות הפיסקליות תופסת תאוצה לשם העשרת קופת המדינה"

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

על מנת להעמיק את המלחמה בהלבנת הון מוצע לתקן את החוק כך שהרשות לאיסור הלבנת הון תהיה מוסמכת להעביר מידע לרשות ניירות ערך. בדברי ההסבר לתיקון מוסבר שהגם שרשות ניירות ערך רשאית לחקור עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון הקשורות בעבירות ניירות ערך, היא אינה רשאית לקבל מידע ממאגר הרשות לאיסור הלבנת הון המתייחס לחשדות להלבנת הון שאותם היא חוקרת, וזאת משום שהרשות אינה נכללת ברשימת הגופים הרשאים לקבל מידע ממאגר מידע זה. התיקון מבקש לשנות את המצב האמור.

מדובר בתיקון המזכיר במשהו תיקון חקיקה שעבר לאחרונה וקבע כי עבירות מס כעבירות מקור, ונקבע כי רשות המסים רשאית לקבל מידע ממאגר המידע של הרשות לאיסור הלבנת הון.

לדברי עוה"ד דורון ברזילי ועדי ניב, ממשרד ברזילי ששון ושות' המתמחה במיסוי, מדובר בתיקון בעייתי. "בעת האחרונה אנו עדים לכוונה ברורה של המחוקק להפוך את כל העבירות הפיסקליות לעבירות מקור כחלק מחוק איסור הלבנת הון וזאת על מנת שיהא בידי הרשויות להורות על חילוט רכושם של העבריינים. המחוקק בונה בשלבים את המהלך הזה, כאשר בשלב הראשוני הוא מבקש לשנות את החקיקה הקיימת ולאפשר לגופים החקירה השונים לקבל מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון. השלב הבא יהא להכיר בעבירות ניירות הערך כעבירות מקור".

עוה"ד ברזילי וניב מוסיפים כי "נראה כי המלחמה בהון השחור ועבירות הפיסקליות תופסת תאוצה לשם העשרת קופת המדינה, ואנו נהיה עדים לכך כי כל חשוד או נאשם, אשר טרם הוכרע דינו יהא חשוף להליכי חילוט אזרחיים באשר לרכושו, עובר לכל החלטה בעניינו, והדבר למעשה מהווה פגיעה בזכויותיהם של חשודים ונאשמים".