יולי בתיקים המנוהלים: אופטימיות בשווקים ותיאבון לסיכון

היו גם חששות מהחלטות הריבית של הפדרל ריזרב? שוקי ההון משדרים עוצמה ותיקי ההשקעות עולים בשיעורים מפתיעים ■ התשואות שנרשמו בחודש שעבר היו הטובות זה 18 חדשים

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

משקיעים בתיקים המנוהלים נהנו בחודש יולי מתשואות גבוהות, עקב עלייה חזקה בשוקי ההון, כמעט בכל האפיקים. כתוצאה ממגמות חיוביות אלה, התשואות שנרשמו ביולי היו הטובות זה 18 חדשים. תיקי האג"ח לפי הרכבם במדדים עלו בשיעור של 0.62% החודש, כאשר מן העבר השני תיקי המניות עלו בשיעור מרשים של 3.69%. תיקי הביניים עלו בשיעורים שונים, כאשר כל 10% מניות תרמו כ-0.25% לתשואה החודשית בממוצע, תוך שתיק המורכב מ-20% מניות והשאר באיגרות חוב על פי הרכבן במדד - עלה בשיעור של 1.25%, כפי שעולה מניתוח מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים.

מדדי אג'יו מציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים, קיבוצים ומוסדות. המדדים מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

מי זוכר את הברקזיט?

מי זוכר את משאל העם של בריטניה, אשר הוביל להחלטה של העם הבריטי לצאת מהאיחוד? המשאל איים למוטט את שוקי ההון, את המטבע הבריטי ואת כלכלת הממלכה המאוחדת. בפועל, מאז המשאל נרשמה עלייה נאה במדדי המניות בבורסה של לונדון ובשווקים מובילים נוספים, כאשר היו אלו דווקא מדדי המניות של אירופה שנותרו מעט מאחור.

מבחינת המשקיעים בישראל, עליית המדדים בבורסה של תל אביב סיפקה ביולי פיצוי חלקי על ביצועי החסר הנראים זה תקופה ארוכה ביחס למדדים המובילים בארה"ב, עם עלייה של כ-5% על פי הרכב המניות בתיקים. מרכיבי מניות חו"ל בתיקים עלו בשיעור של כ-3% על פי המדדים, כך שהתיק המנייתי כאמור עלה בשיעור של כ-3.7%, עקב הטיית ביתיות קלה.

העליות בשוקי המניות נבעו מהתפכחות מן ההפחדות של מובילי דעה ובעלי אינטרסים שונים, ומהכותרות המאיימות שהיו טרם משאל העם. אלו הזהירו ואף הפחידו בנוגע להשפעות שליליות שיהיו להחלטת יציאה של הבריטים, אולם בפועל, המים בתמזה המשיכו לזרום בנחת גם לאחר תוצאות המשאל והחלטת היציאה של העם הבריטי, מה גם שהתברר כי התהליך האופרטיבי ליציאה ייארך זמן רב. כאשר השווקים הבינו זאת, הם תיקנו במהרה את הירידות שנרשמו מיד עם התבררות תוצאות המשאל.

עוד גלגל הצלה לפדרל ריזרב

לא רק התפכחות מבהלת השווא מהמשאל אוששה את השווקים, אלא גם התובנה כי תוצאותיו וסיכוניו יאפשרו ל'פד' להיאחז בו כבגלגל הצלה עבור הטובע, כדי להימנע מהחלטה להעלות את הריבית בהחלטתו בסוף יולי. ברור לכל כי השוק מבין ומצפה לעלייה בריבית, והדבר מטריד את מנוחת המשקיעים זה זמן רב, אך יחד עם זאת ברור לכל, כי הנגידה ילן תעשה הכל, אבל ממש הכל, כדי להימנע מהעלאת הריבית.

גם מרכיבי האג"ח עלו ביולי בשיעורים נאים, שהביאו את תיק האג"ח לתשואה חודשית של 0.62% ולתשואה מצטברת בשיעור המתקרב ל-2.74% ב-12 החדשים האחרונים. שוקי האג"ח נמצאים בעיוות ההולך וגדל, ככל שמדינות רבות, כאלו המהוות יותר מ-25% מהתוצר העולמי - מצויות בריבית שלילית, שאף הולכת ומעמיקה, בעוד שארה"ב נמנעת מהעלאת הריבית.

לעומת ה'פד', משקיעים סבורים כי יש להעלות ריבית, ולדכא - ולו במעט - את התיאבון לסיכון של השווקים. הפערים בין השוק לבין ה'פד' יוצרים לחץ על השווקים בימים שלפני החלטת הריבית, ואכן השווקים נכנסו להמתנה לקראת 27 בחודש, היום שבו פורסמה החלטת הריבית, שתוצאתה הייתה ידועה מראש - להשאיר את הריבית על כנה. החלטה זו נתנה תנופה מחודשת למדדי המניות, והביאה כאמור לסיום חודש עוצמתי במרכיבים אלו בתיקים.

אין ספק כי שוקי ההון מתומחרים במחירים גבוהים מאוד. מכפיל המניות הממוצע במדד 500 S&P נע בסביבה של 19 לעומת ממוצע של כ-16, זאת כאשר קצב צמיחת התוצר בארה"ב מתחת ל-2%. תשואות האג"ח מצויות עדיין ברמות שפל, והשאלה המובילה לגבי העלאת הריבית אינה "האם" אלא "מתי".

גם באירופה, הצומחת בכ-1.2% לשנה בלבד, המכפילים עלו לאחרונה, ועקום התשואות של גרמניה ירד כולו אל מתחת לקו האפס. אחד ההסברים לכך, להערכתנו, הוא העושר הרב שנוצר במרבית מדינות העולם המפותח בשנים האחרונות, עושר ה"מחפש" תשואה.

לאור הסיכונים הרבים, יולי היה בהחלט חודש מפתיע לטובה, אך הוא מחדד את השאלה הגדולה והרחבה יותר, במונחים גלובליים: עד מתי שוקי ההון יוכלו לעלות באופן שאינו משקף את הסיכונים ואת מחיריהם הריאליים של הנכסים הנסחרים בהם?

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

התשואה בתיקים ב12 החודשים האחרונים
 התשואה בתיקים ב12 החודשים האחרונים

מדד אגיו ביולי ומתחילת השנה
 מדד אגיו ביולי ומתחילת השנה