ביהמ"ש: לא ייפסלו שאלות בבחינות ההסמכה לעורכי דין

המחוזי דחה עתירה שהגישו 83 מתמחים במשפטים, שביקשו לפסול כרבע מהשאלות בבחינות של לשכת עוה"ד ■ המתמחים חויבו לשאת בהוצאות משפט בסך כ-100 אלף שקל

נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין  / צילום :אילוסטרציה אלון רון
נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין / צילום :אילוסטרציה אלון רון

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה עתירה שהגישו 83 מתמחים במשפטים, שביקשו לפסול כרבע מהשאלות בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין. המתמחים חויבו לשאת בהוצאות המשפט של לשכת עורכי הדין בסך כולל של כ-100 אלף שקל.

83 המתמחים, שנבחנו במאי 2016, עתרו לבית המשפט המחוזי ב-5 עתירות מינהליות וביקשו לפסול 23 מתוך 100 השאלות שנכללו בבחינות ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין - או לחלופין להוסיף חלופות נוספות כתשובות נכונות.

המתמחים טענו כי שאלות אלה אמורות להיפסל, הן מחמת חוסר סמכות בהצגת השאלות והן בשל חוסר סבירות קיצוני בניסוח השאלות ובבחירת התשובות הנכונות.

בהכרעת הדין של סגן נשיא בית המשפט המחוזי ירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, השופט יורם נועם, נכתב כי העתירות הללו מצטרפות לעתירות חוזרות ונשנות במהלך השנים המוגשות על-ידי נבחנים בבחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין.

בהכרעת הדין החמיא סגן הנשיא ליו"ר ועדת בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה השופט יוסף אלרון, על התנהלותה והתייחסותה של הוועדה לנבחנים ולהשגות הקיימות לאחר קיום הבחינות ברגישות ובהוגנות.

בשאלת מתחם ההתערבות השיפוטית בהחלטות הוועדה הבוחנת, ציין סגן הנשיא נועם כי כבר ניתנו מספר החלטות בידי בג"ץ בנושא, שפסקו פעם אחר פעם כי "הכלל הוא שבית המשפט אינו נוטה להתערב בשיקול-הדעת של מי שהוסמך לבחון את הכשירות המקצועית, אלא אם כן הוכח לו כי שיקול-הדעת לוקה בפגם של שיקולים זרים או בפגם אחר מן הפגמים שיש בהם כדי לפסול שיקול-דעת מינהלי, וזה הכלל גם בתחום המשפטים".

השופט התייחס לכל אחת ואחת מהטענות שהועלו ודחה את כולן על הסף, תוך שהוא מנמק את הסיבות לכך שאין עילה שיפוטית להתערב בשיקול-דעתה המקצועית של ועדת בחינות ההסמכה.

"בנסיבות העניין", קבע נועם, "ישלמו כל עותר ועותרת מבין עשרות העותרים ללשכת עורכי הדין הוצאות בסכום 1,200 שקל".

בעקבות פסק הדין אמר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה: "פסק דינו של בית המשפט המחוזי מדבר בעד עצמו. אליו מתווסף פסק הדין שניתן בסמיכות זמנים גם בבג"ץ, אשר גם לפיו נדחתה עתירה כנגד הבחינה. המסר לציבור העותרים הוא שאת רישיון עריכת הדין יקבלו באמצעות לימוד ומעבר הבחינה, ולא באמצעות עתירות משפטיות נגד הלשכה וועדת הבחינות".

לדברי עו"ד נוה, "כפי שמתמחים בראיית חשבון ורפואה לא רצים בכל מחזור להגיש עתירות בעקבות כישלון בבחינות ההסמכה שלהם, הגיעה העת שגם מתמחים במשפטים יבינו שלא זו הדרך לצלוח את בחינות ההסמכה, וראוי שיתמקדו בלימוד והכנה לבחינה הבאה. אני מבקש לנצל הזדמנות זאת ולהודות לוועדת הבחינות, בראשות נשיא בית המשפט המחוזי חיפה כבוד השופט יוסף אלרון, על עבודתה המסורה והמקצועית, ולחזק את ידי חברי הוועדה, אשר פועלים בהתנדבות תוך השקעת שעות רבות ומוצאים עצמם בכל מחזור בחינות תחת מבול עתירות".