רשות ני"ע שוב רוצה לפתח בישראל שוק ניירות ערך מסחריים

המטרה: לפתח חלופה לאשראי של הבנקים מחד, ומאידך לייצר חלופה לפיקדונות ולקרנות הכספיות

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

כעשור לאחר שניסתה להכניס לשוק ההון הישראלי מכשיר פיננסי חדש, ללא היענות מצד הגורמים בשוק, רשות ני"ע שוב מנסה לייצר בישראל שוק ניירות ערך מסחריים (סחיר ולא סחיר). במטרה לפתח חלופה שוק הונית לאשראי עסקי קצר טווח של המערכת הבנקאית, וגם למול הקרנות הכספיות, פרסמה הרשות להערות הציבור הצעת מתווה לפיתוח השוק האמור.

"שוק ניירות הערך המסחריים (נע"מ) בישראל אינו מפותח ברמה מספקת, והוא אינו מהווה תחרות לאשראי הבנקאי, גם לא עבור החברות היציבות במשק", מסבירים אנשי רשות ני"ע ומוסיפים כי "למעשה, עד היום שוק הנע"מים הסחיר לא התרומם והוא ממשיך לדשדש, וכמעט שאין תאגידים שבוחרים באפיק הסחיר בהנפקות של נע"מים".

סיבה מרכזית לאי אימוץ המכשיר הפיננסי האמור במשק הישראלי נובעת מתיזמון השקתו, מעט בטרם פרץ המשבר הכלכלי של 2008 - כשהחברות במשק ראו חברות בעולם שהנפיקו נע"מים ונדרשו לפתע, עם הסימנים הראשונים להרעה במצבן, לשלם את החוב שלוו תוך ימים ספורים.

נע"מ הוא מכשיר השקעה קצר מועד של עד שנה, שנועד להוות תחליף למכשירי השקעה קצרים אחרים, ובראשם אשראי בנקאי קצר טווח וקרנות כספיות. ברשות מסבירים כי המאפיינים המרכזיים של המכשיר הינם: נזילות, זמינותם ויציבות ההיצע. בדרך כלל, הני"ע הכלולים בשוק הכסף הינם בעלי סיכון אשראי נמוך מאוד". הרשות תקבל את הערות הציבור עד ה-26 בספטמבר.

עוד מסבירים ברשות, כי "מנקודת מבט הפירמות, נע"מ מתחרה במישרין באשראי הבנקאי לזמן קצר, ומספק לפירמות העסקיות אשראי שוטף לניהול פעילותן השוטפת, ובפרט למימון ההון החוזר. מנקודת מבטם של המשקיעים, המכשיר מהווה תחליף ישיר לפיקדון בנקאי, אשר מספק תשואה גבוהה יותר".

ההמלצות שיקלו

כאמור, רשות ני"ע מעוניינת לפתח את שוק הנע"מים, ולשם כך היא מפרסמת שורת המלצות שנועדו להקל הן על הלווים והן על המלווים. בראשן, קביעת מועד פירעון סופי שיאפשר "גלגול" המכשיר לעד חמש שנים.

על פי ההמלצה, "המכשיר יונפק לתקופה של עד שנה. אולם, כדי להבטיח את גמישותו בעיני החברות, מוצע לאפשר מחזור אוטומטי שלו לתקופות נוספות של עד שנה אחת ועד 5 שנים בסך הכול. זאת, בכפוף ליכולת המשקיע לדרוש את פדיון המכשיר בערך ההתחייבותי שלו, בכל מועד מחזור כאמור (בתום כל שנה)". אגב, בארה"ב, שם קיים שוק נע"מים רחב ועמוק, קיימת האפשרות לגלגול הנע"ם, אך לתקופה קצרה בהרבה.

כמו כן, הרשות ממליצה לקבוע לנע"ם אגרות נמוכות, הגם שהיו כבר שנים שהאגרה בגינם בוטלה לחלוטין. "הצעתנו הינה להפחית משמעותית את שיעורי האגרה הקבועים כיום בחוק, כך שיופחתו מ-0.03% ל-0.01% (שליש מהעלות המקורית), וזאת במסגרת הוראת שעה לתקופה ראשונית של שלוש שנים". במקביל, הם מציעים לפטור את המציע מתשלום אגרה על גלגול הנע"ם כאמור (עד חמש שנים).

כמו כן, בנוגע לנע"מים הנסחרים בבורסה, מצאה הרשות לנכון, "לבחור בחלופה שתיצור הבחנה בין קרנות כספיות, קרי יצירת סיווגי משנה לקרנות כספיות, כאשר תחת סיווגים שונים יסווגו הקרנות הכספיות הרשאיות להחזיק באג"ח קונצרניות (לרבות נע"מ סחיר ו/או לא סחיר), והקרנות הכספיות שאינן רשאיות להחזיק באג"ח אלו".