פשרה: טבע תשלם 125 מ' ד' עקב נזקים שביצעה ספלון בארה"ב

הרכישה הכושלת מ-2011 ממשיכה לעלות לטבע: ספלון עיכבה כניסת גרסה גנרית לטיפול להפרעות שינה, ובמסגרת הפרשה נקבע בזמנו כי טבע תשלם כפיצוי עוד 1.2 מיליארד דולר

מפעל טבע / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע / צילום: תמר מצפי

בזמן שטבע משלימה את הרכישה הגדולה של אקטביס מידי אלרגן, היא ממשיכה לשלם מחיר כבד על רכישה אחרת, שבוצעה לפני חמש שנים. הסכם פשרה שנחתם לפני כמה ימים בין טבע לבין 48 מדינות בארה"ב קובע שטבע תשלם 125 מיליון דולר בגלל נזקים שביצעה ספלון, שטבע רכשה ב-2011, כשעיכבה את כניסת הגרסה הגנרית של התרופה לטיפול בהפרעות שינה Provigil לשוק האמריקאי.

ספלון הייתה יצרנית התרופה המקורית ולטענת הרשויות בארה"ב, היא עיכבה את התחרות הגנרית באמצעות מצגי שווא כלפי משרד הפטנטים של ארה"ב, ובכך פגעה במדינות ובלקוחות. מנגד, ספלון טענה שלא פעלה בניגוד לחוק. מתוך הסכום שטבע תשלם במסגרת הפשרה, 35 מיליון דולר יועברו לצרכנים שרכשו את התרופה.

הפשרה הנוכחית מגיעה בהמשך לסכום גבוה יותר שטבע נאלצה לשלם בשל הפרקטיקות שספלון נקטה בהן: במאי 2015 נקבע בהסכם פשרה עם ה-FTC (רשות ההגבלים העסקיים של ארה"ב) שטבע תשלם 1.2 מיליארד דולר כפיצוי לסיטונאים, בתי מרקחת וחברות ביטוח ששילמו תשלומי-יתר בשל חסימת התחרות הגנרית.

ספלון נרכשה על-ידי טבע תמורת כ-6.5 מיליארד דולר והיא נחשבת לאחת הרכישות הכושלות שטבע ביצעה. מאז הרכישה, נאלצה טבע לבצע מחיקות חשבונאיות שכללו ירידות ערך בתרופות שהגיעו מספלון ולהתמודד עם תחרות גנרית מוקדמת מהצפוי לתרופות אחרות.

מטבע נמסר בתגובה כי "ההסדר עם 48 המדינות עוסק בהסכמות בין חברת ספלון וחברות נוספות מלפני 11 שנה. הסכום ימומן מהקרן אשר הוקמה במסגרת ההסדר עם ה-FTC ב-2015".

בהמתנה למשרד המשפטים בארה"ב

בשבוע שעבר טבע השלימה את רכישת אקטביס בכ-39 מיליארד דולר, הודיעה על רכישת חברת הפצת התרופות Anda בחצי מיליארד דולר ופרסמה דוחות לרבעון השני של השנה. בסוף השבוע היא דיווחה גם על השקת גרסה גנרית בארה"ב לתרופה בעלת שוק משמעותי - Gleevec המיועדת לטיפול במגן התוויות הכרוכות בלוקמיה, במינון 100 ו-400 מ"ג. התרופה המקורית נמכרה בכ-2.4 מיליארד דולר בשנה שהסתיימה בסוף מאי.

בתוך כך, האנליסטים שמסקרים את טבע, הגיבו בסוף השבוע לדוחות ולאירועים האחרונים בחברה ומסתכלים קדימה, על הטריגרים הבאים שיכולים להשפיע על המניה. באופנהיימר בחרו להוריד המלצה למניה, מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק", ללא מחיר יעד. כלכלני אופנהיימר כותבים שהקטליזטור הבא למניה הוא ההחלטה (IPR) של משרד הפטנטים בארה"ב בנוגע לפטנטים שמגינים על הקופקסון (במינון הכפול), שלהערכתם הסיכויים דומים להחלטה חיובית או שלילית עבור טבע, ולאחר מכן יתקיימו דיונים בבית המשפט המחוזי עם פסיקה ב-2017. לדבריהם, בשל אי הוודאות הגבוהה, יהיה זהיר יותר לחכות ל-IPR לפני שרוכשים מניית טבע.

אנליסטים אחרים לא משנים את המלצותיהם בעקבות הדוחות. בגולדמן זאקס ההמלצה נותרת "ניטרלי" ולדברי האנליסטית ג'יימי רובין, "אנחנו ממשיכים לראות סיכון לדאונסייד בתחזיות שטבע פרסמה בתחילת יולי, בעיקר בשל התוצאות של ה-IPR, שצפויות ב-25 באוגוסט". היא מציינת שברבעון השני מכירות הקופקסון היו גבוהות מהצפוי. בסיטי סבורים דווקא שהעמידות של הקופקסון מוערכת בחסר בשוק ההון, וממליצים "קנייה" על מניית טבע.

המלצת אנליסט
 המלצת אנליסט