לחצים כבדים על ראש לשכת עוה"ד להתנגד לאגרת היצוגיות

עו"ד אפי נוה הציג עמדה המתנגדת לאגרה, אך לתחושתם של חלק מעורכי הדין, התנגדותו לא הייתה מספיק תקיפה מול בת-בריתו הפוליטית איילת שקד בעניין היוזמה שהציגה

עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי
עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי

הוויכוח בנוגע ליוזמת שרת המשפטים איילת שקד להטיל אגרה בתביעות ייצוגיות עורר סערה בתוך לשכת עורכי הדין. בימים האחרונים היה ראש הלשכה, אפי נוה, נתון תחת לחצים פנימיים כבדים מצד קבוצה לא מבוטלת של חברים בלשכה. קבוצות הוואטסאפ ששימשו את עורכי הדין במאבק נגד "אגרת שקד" כפי שכינו אותה עורכי הדין, רשפו.

החיצים הופנו במידה רבה גם נגד נוה. ראש הלשכה הציג למן ההתחלה עמדה המתנגדת לאגרה, אך לתחושתם של חלק מעורכי הדין, התנגדותו לא הייתה מספיק תקיפה, מול בת-בריתו הפוליטית, שקד, בעניין היוזמה שהציגה.

ביום חמישי האחרון נערך כנס של מתנגדי האגרה בבית הלשכה בתל-אביב. לשכת עורכי הדין אפשרה למתנגדים לערוך את הכנס בבניין הלשכה, אך זאת תחת הבהרה חד משמעית שהלשכה אינה עומדת מאחורי הכנס. כשהגיע למקום צלם מטעם "גלובס" הוא סולק מהמקום. הלשכה טענה שהצלם "השיג גבול" כשנכנס לכנס (הפתוח לציבור הרחב), בלא רשות.

מעט לאחר שהחלו באי הכנס להתפזר, ועל רקע הקולות הסוערים שעלו בו נגד התנהלות הלשכה, כולל עניין סילוק הצלם שבא לתעד את הכנס, הגיע למקום יועצו הקרוב של נוה, דדי סויסה, כדי להביע הזדהות עם באי הכנס. לדברי אנשים שנכחו במקום, סויסה הבטיח שאם יהיה צורך, הלשכה תממן עתירה לבג"ץ נגד האגרה. כמו כן הבטיח שיארגן לקבוצת המתנגדים פגישה עם שר האוצר משה כחלון.

בסיכום הדיון שהפיצו מארגני הכנס הם הביעו ספקנות כלפי כנות כוונותיהם של נוה וסויסה. במסמך סיכום, נכתב כי יש לשתף פעולה עם הלשכה אך להיערך לאפשרות של פעולה במנותק מהלשכה.

בימים שלאחר מכן מתנגדי האגרה החריפו עוד יותר את הטון כלפי נוה ואנשיו. המתנגדים דרשו שהלשכה תקצה תקציב של 150 אלף שקלים למאבק בגזירות שקד, בין היתר לשכירת לוביסטים. הוחלט גם על שורה של צעדים מיידים, לרבות כוונה לשכור את שירותיו של היועץ האסטרטגי, רונן צור.

נוה עצמו נאלץ להתחיל בסבב טלפונים והודעות וואטסאפ לעורכי הדין הפעילים מתוך ניסיון להרגיע את הרוחות. ראש הלשכה מסר למספר עורכי דין, שפנה לשרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, והגיע עמו לסיכום שיביא להפחתת האגרה, שיוצג בהמשך לשרה שקד. ברוש, מסתבר, הוא שלחץ על הכפתור שהתניע את מהלך הטלת האגרה. ברוש פגש את השרה שקד טרם החלטתה על הטלת האגרה, כדי להציג בפניה את "בעיית התביעות הייצוגיות". למהלך היה שותף גם נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין. אולם השניים מסרו שהם לא הציגו לשרה את הפתרון הספציפי של אגרה אלא שורה של פתרונות אחרים ל"בעיה".

 

ראשי המאבק נגד הטלת האגרה על תובעים ייצוגיים הביעו סיפוק ממה שמצטייר כהישג מבחינתם. "הלחץ שהפעלנו, פעל באופן חיובי", אמר ל"גלובס" עו"ד מיכאל דבורין, ממארגני המאבק, "אני מקווה שאכן הצלחנו להביא לביטול הגזירה שהייתה מחסלת את ענף התביעות הייצוגיות הלכה למעשה". דבורין הוסיף כי "תמוה בעיני שתהליך קבלת ההחלטות במקרה הזה, נסגר בין שני גורמים שאינם הגורם המוסמך בנושא - כלומר משרד המשפטים. לא ברור מה מעמדו של שרגא ברוש במשרד המשפטים, ומדוע הוא היה האדם שראש הלשכה אפי נוה בחר לשאת ולתת איתו, כדי להפחית את גובה האגרה".