המו"מ הסתיים ללא הסכמות: הבוקר - שביתה במע' הבריאות

הדיון הלילי הממושך בין ההסתדרות הרפואית והאוצר לא הצליח למנוע את השביתה ■ טיפולי חירום המוענקים בשבתות ובחגים יפעלו כסדרם

בית חולים שיבא  / צילום:תמר מצפי
בית חולים שיבא / צילום:תמר מצפי

המשא ומתן בין ההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר הסתיים הלילה (חמישי) ללא הסכמות ועל כן השביתה בבתי החולים ברחבי הארץ תתקיים הבוקר כמתוכנן. השביתה תכלול את בתי החולים הציבוריים, הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים, שיעבדו כולם במתכונת שבת וחג. המחאה תתקיים בשל טענת הרופאים למחסור בתקציבים לקיצור תורים ועקב התנגדותם לפרק בחוק ההסדרים המונע מרופאים בבתי חולים ציבוריים לנתח במרפאות פרטיות.

במסגרת העבודה במתכונת שבת, יעניקו בתי החולים שירותים וטיפולי חירום הניתנים בשבתות ובחגים, כמו טיפולי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. מתן טיפול IVF ייבחן באופן פרטני על ידי ועדת חריגים, שתדון בכל מקרה לגופו.

אמש הודיע משרד האוצר במכתב שהפיץ כי חלה פריצת דרך במשא ומתן. עם זאת, ההסתדרות הרפואית הכחישה את הטענה ומסרה כי אין כל פריצת דרך. הצדדים התכנסו בשעה 23:00, כאשר המרכז הרפואי הדסה בירושלים הגיש בקשה לצו מניעה בבית הדין האזורי לעבודה נגד קיום השביתה. מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, מסר כי "'הדסה החדשה' מרגישה שחייבים לעמוד לצד החולים ולשמור עליהם מכל משמר. אין לדעתנו שום עילה לשביתה המצדיקה פגיעה בחולים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית ליאוניד אידלמן אמר השבוע במסיבת עיתונאים בבית הסתדרות הרופאים בתל אביב, כי סכסוך העבודה שהוכרז לא קשור בשכר. "יש לנו שתי דרישות", הצהיר הרופא ופירט: "לבטל את הפרק בחוק ההסדרים ולתת תקציבים לקיצור תורים באופן מיידי".

ההסתדרות הרפואית יוצאת גם נגד ההצעה להטיל ענישה משמעתית על מנהלי בתי חולים שלא יעמדו ביעדי התקציב הקבועים להם וקנסות על בתי חולים שלא יעמדו באותם יעדים. בנוסף, מתנגדים הרופאים לפגיעה המתוכננת בתנאי ההעסקה והשכר של רופאים המועסקים בתאגידי הבריאות, ולעיכוב בקליטתם של הרופאים האלה כעובדי מדינה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית ציין כי השביתה לא תימשך גם ביום ראשון, בגלל תשעה באב. "המאבק שלנו הוא לא על שכר הרופאים, המאבק הוא על פיתוח מערכת הבריאות, קליטת רופאים חדשים, תקני רופאים, קיצור תורים ושיפור הרפואה", אמר. "חוק ההסדרים השנה ממשיך באותה מגמה של קיצוץ הבריאות לתושבים, אין שום בשורה ואין תוספת תקציבים, מערכת הבריאות בישראל נמצאת כל הזמן בדיאטת רעב. אנחנו צריכים משאבים מספיקים כדי לתת רפואה טובה".