ענת גבריאל: "עולמי חרב עליי, לא מחפשת את הש"ג"

(עדכון) - מנכ"לית יוניליוור הופיעה בפני הוועדה לענייני ביקורת המדינה: "אנחנו עושים 1,000 בדיקות סלמונלה בשנה" ■ "המפעל בערד - אחד הכי מדוגמים במדינה"

המדף של מוצרי קורנפלקס, תלמה, ענת גבריאל / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף
המדף של מוצרי קורנפלקס, תלמה, ענת גבריאל / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף

ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור ישראל, הופיעה היום (ה') בפני הוועדה לביקורת המדינה בכנסת וענתה לשאלות חברי הוועדה בנוגע לפרשת הסלמונלה בקורנפלקס.

חברי הכנסת החברים בוועדה לא חסכו ביקורת מיוניליוור וממשרד הבריאות. ח"כ שמולי אמר בדיון: "ככל שגדל הכשל של יוניליוור, גדל הכשל של משרד הבריאות". הוא פנה אל גבריאלי ואמר לה: "יש לנו לגיטימציה מלאה לחשוד ששיקרתם, אבל עכשיו זה לא משנה אם שיקרתם או לא, כי התוצאה אחת: כשל חמור וקולוסלי בכל מה שקשור להגנה על בריאות הציבור ומדיניות פיקוח". 

ח"כ מירב בן-ארי תקפה בחריפות את יוניליוור: "ההתנצלות שלך, ענת גבריאל, כבר לא תעזור"; וח"כ מיקי זהר (הליכוד) סיכם: "אני לא סבור שמדובר בתקלה. הגישה העסקית שיש היום במדינה גורמת לבעלי עסקים לדרוש רווחים, ולפעמים זה נעשה בכל מחיר. המנהלים בחברה יושבים על הראש, עד שיוצא מצב שמפסיקים מוצר רק כדי שטופס האקסל יסתדר במספרים שההנהלה דורשת. אבל כשזה מגיע לבריאות של הילדים, אנחנו אומרים עד כאן. צריכה להיות ענישה מהותית למען יראו וייראו. צריך להיאבק בתאוות-הבצע, בריאות הציבור היא מעל הכול". 

 

1,000 בדיקות סלמונלה בשנה 

גבריאלי עצמה הסבירה בדיון כיצד יצא משטח מזוהם ממפעל החברה בערד. היא הוסיפה: "חשוב לי להגיד שאנחנו עושים 1,000 בדיקות סלמונלה בשנה. זה אירוע מאוד חריג. ההשערה היא שזה קרה בגלל גורם אנושי שלא שמר על כללי ההגיינה, למרות הבקרות המחמירות, או גורם חיצוני סביבתי. זה אחד המפעלים הכי מדוגמים במדינה, עם מערכות אבטחת איכות מתקדמות".

גבריאל הוסיפה: "ההתנהלות שלנו הייתה תחת ידיעת מוחלטת במיליון אחוז שאין שום סכנה לציבור. לא העלינו על הדעת שיכול להיות שיצא מוצר לקהל הרחב. ידענו שכל המשטחים נמצאים אצלנו. אני חושבת מה יכולתי לעשות אחרת, אבל הרגשתי שלפרסם פרטים של ריקול כשאין צורך בכך ייצור תמונה מוטעית ופאניקה מיותרת.

"אחרי שמשרד הבריאות פנה, פרסמנו את פירוט המוצרים, ב-3.8. כתבנו במודעה גם אז שאנחנו בטוחים ששום מוצר לא יצא לציבור. ואז הגיע 4.8, יום חמישי, שבו מצלצלת אותה גברת שאומרת שיש אצלה קופסה מהתאריך המדובר. חשבתי שזו טעות. אספו ממנה את הקופסה וצלצלו להגיד לי שזו אכן הקופסה.

"תאמינו או לא, אבל הרגשתי שחרב עליי עולמי. זה הדבר הכי גרוע שקרה לי עד היום. לא יודעת איך הגעתי למשרד באותו יום, וחשבנו איך זה יכול להיות. החלטנו לעבור לנוהל ריקול. אחרי שהמשטח אותר, חשבנו איך זה יכול להיות, ואז ראינו שבתוך המשטח בשונה מהמדבקות שבחוץ יש מוצרים תקינים שיוצרו שבועיים לפני הזיהום. הבנו שיש פה תקלה חמורה. התחלנו לבדוק את הכול, לא רק לפי תעודת הזהות החיצונית. נמצא רק משטח אחד".

"לא מחפשת ש"ג" 

לפי גבריאל, "אני לא מחפשת את הש"ג. האחריות היא שלנו, אנחנו חברת מזון, ואנחנו מאכילים את עם ישראל וילדים. חרב עליי עולמי, כי ידעתי שאני אמרתי לציבור שהמוצרים בטוחים למאכל, ובכל זאת קרתה תקלה. התנצלתי על כך. דיברתי אמת. אם הצרכנים לא סומכים עלינו, אנחנו יכולים לסגור את העסק וללכת הביתה. אין לנו מה לעשות פה".

בהמשך אמרה גבריאל: "מניסיון, אני יודעת שעם ישראל הוא לא עם של נצלנים. כל אדם שאמר לנו, שלחנו לו שובר לקבל מוצר חדש. מהמשטח המדובר היו 9 פניות. 240 יחידות היו על המשטח, איתרנו 9 יחידות. בחנויות לא היה כלום, אלא בבתי הצרכנים.

"דיווחנו למשרד הבריאות. אנחנו בקשר עם כל הצרכנים הללו. כל מי שפנה עם תלונה לתחלואה, דיווחנו למשרד הבריאות. כעת אנחנו מתמקדים בהחזרת אמון הצרכנים. איך אני מחזירה את הספינה על כל 2,000 עובדיה למסלול של מים שקטים? כולנו עוברים טלטלות".

גבריאל הוסיפה כי אין סיכוי שיוניליוור תסגור מפעלים בישראל. 

המעבדה ידעה ולא דיווחה?

רק בסיומו של דיון שנמשך כשעתיים וחצי נמצא כביכול הש"ג לפרשת יוניליוור - מעבדה פרטית המוכרת על-ידי משרד הבריאות שלא דיווחה למשרד הבריאות על ממצאי בדיקת מוצרי המזון המדוברים של יוניליוור.

יו"רית הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, סיכמה את הדיון הארוך ואמרה: "התחלנו את הדיון עם אמירה שמשרד הבריאות כשל. שמענו את יוניליוור. את הדיון אני מסיימת שהכשל הוא גדול עוד יותר. לא יעלה על הדעת שמשרד הבריאות הוא הרגולטור שנותן היתר מטעמו למעבדות שמממונות על-ידי גורמים אינטרסנטיים. המעבדה במקרה הספיציפי לא ידעה אם החלק מהמוצר שהיא דגמה הוא חלק גולמי או המוצר עצמו, והיא לא התעניינה ולא שאלה את השאלה. משרד הבריאות נהג כך שהכלבים נבחו, והשיירה המשיכה לעבור. המעבדה הזו עדיין עובדת ועדיין בהיתר של משרד הבריאות".

הכוונה היא שהמעבדה לא דיווחה על הכשל משום שהיא כנראה סברה כי מדובר במוצר גלם ולא במוצר מזון מוגמר - וכאן הגבות הורמו ובצדק. ח"כ אלהרר המשיכה: "אני פונה ליוניליוור ולכל חברה שמייצרת מזון: הסיפור של המחשוב בשרשרת הלוגיסטיקה לא עובד. אתם רוצים להיות אחראיים? אתם צריכים להחזיק את המפתחות למקום שבו המזון מאובחן עד לקבלת ממצאים. הברקוד כשל. בלי פיקוח אמיתי אתם לא יכולים לעשות את העבודה.

"במקרה הזה ידענו על כשל, אבל קשה לי לחשוב על מקרים שלא ידענו, על אנשים שחשבו שקלקול קיבה הוא וירוס. הדיווח צריך להיות למשרד הבריאות כבר ברגע שיודעים על תקלה בפס הייצור - וכאן המעבדה כשלה. משרד הבריאות צריך לשאול את השאלות בזמן. משרד הבריאות נותן היתר והכרה במעבדה - ישבה פה מעבדה ודגמה מזון ותהתה בינה לבין עצמה ונשארה עם השאלה ולא טרחה לשאול, ולכן התוצאה הייתה בהתאם".

לסיכום דרשה ח"כ אלהרר כי תוך שבועיים יוגשו ממצאי משרד הבריאות. אלי גורדון, מנהל תחום שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, שנכח בדיון אמר כי ב-30 לספטמבר ייכנס חוק שיחייב מעבדות לדווח על כל חריגות. היום, כאמור, על תקלה בחומרי הגלם המעבדה לא מחויבת לדווח.

"אז הנה אנחנו מגלים שוב שחלם זה כאן, משום שעד שייכנס לתוקפו החוק ובכלל עד היום - אין מי שישמור על בריאות הציבור. מעבדות שמוכרות על-ידי משרד הבריאות ומקבלות כסף מחברות פרטיות במשק אמורות לדווח על תקלות, אבל החוק עצמו פותר אותן מדיווח בכל מקרה בו מתבררת תקלה".