התקפלות ברפורמת הדגים: המכס לא יבוטל אלא יופחת ב-50%

מגדלי הדגים סיכמו עם משרדי האוצר והחקלאות כי בנוסף הם יקבלו פיצוי של 30 מיליון שקל ותקציבים של 70 מיליון שקל - אף שהמכס הוא על יבוא דגים קפואים, וענף הדגים מהווה 20% בלבד מהצריכה השנתית

דגים קפואים / צילום: Shutterstock
דגים קפואים / צילום: Shutterstock

כחודש אחרי ההצהרות הלוחמניות, שר האוצר משה כחלון ומשרד החקלאות התקפלו מעיקר תוכניתם לבטל את המכס על יבוא דגים לישראל ואף הסכימו להעניק פיצוי למגדלי הדגים בהיקף של 30 מיליון שקל בשנה. מדובר בסכום שלפי הערכות גבוה יותר מהרווח המצרפי השנתי של כל מגדלי הדגים. בנוסף לכך, הוסכם על הענקת תקציבים בגובה 70 מיליון שקל כתמיכה בפיתוח בריכות הדגים וכן 12 מיליון שקל נוספים כרשת ביטחון.

המכס הוא מרכיב עיקרי במחיר הדגים ומאחורי תוכנית האוצר והחקלאות לבטל את המכס עמד הרצון להוריד את המחירים לצרכן. לפי תוכנית האוצר והחקלאות, המכס של עד 5 שקלים לק"ג יבוטל, ואילו המכס הגבוה יותר יופחת באופן הדרגתי עד לביטולו בינואר 2018. מדובר במכס על דגים קפואים.

גידול הדגים בישראל הוא ענף מצומצם וכולל כ-20 אלף טונות דגים בשנה, המהווים לכל היותר כ-20% מהצריכה השנתית - קפואים וטריים. הייצור המקומי אחראי ל-60% מצריכת הדגים הטריים. לפי נתוני משרד החקלאות, בבריכות הדגים מגדלים 17 אלף טונות בשנה, כשבנוסף יש כמות מצומצמת של דגים מהים. החקלאים טענו כי הם עשויים להיפגע מהמלך מכיוון שהורדת מחיר הדגים הקפואים עלולה לגרור מעבר מצריכה של דגים טריים לצריכה של דגים קפואים.

 

בהתאם לסיכום שהשיגו מגדלי הדגים עם משרדי האוצר והחקלאות, המכס לא יבוטל בשנה וחצי הקרובות אלא יופחת ב-50% בלבד. יתרה מכך, אם יתברר כי הפחתה זו הביאה לירידה של יותר מ-10% בפדיון של מגדלי הדגים, המכס לא ירד במדרגה נוספת, והחקלאים ימשיכו לקבל פיצוי בגובה 30 מיליון שקל בשנה.

מדרגות מכס נוספות שנקבעו הן הפחתה נוספת של 8% אם הפדיון יירד ב-5%-10%, ובהמשך, אם הירידה בפדיון לא תעלה על 10%, יופחת המכס ב-16% נוספים. בינואר 2019 ובינואר 2020 ייבדק הפדיון שוב כאמור לעיל. הוסכם כי ככל שהפדיון המצטבר בשנים האמורות לא יפחת ביותר מ-5%, המכס יירד בסוף התהליך ל-12%. עוד הוסכם כי אם הענף ייפגע, ייערכו התאמות עד כדי עצירת ההפחתה.

בנוסף לכל אלה, התחייבה המדינה להעניק תקציב של 70 מיליון שקל לטובת שיקום של 100 בריכות ונחלים כנגד תקציב של 50 מיליון שקל שישקיעו החקלאים.