לחץ על כחלון וליצמן שלא למסות את ביטוחי הבריאות הפרטיים

ההכרעה צפויה להתקבל בשעות הקרובות, לפני שבממשלה יצביעו על התקציב ■ ליצמן כבר הודיע כי בכוונתו להתנגד לתקציב, שלטענתו לא נותן מענה לצרכים הבסיסיים של המערכת

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

חברות הביטוח מפעילות בשעות האחרונות לחץ כבד על שר האוצר משה כחלון ועל שר הבריאות יעקב ליצמן, במטרה להחריג את פוליסות הביטוח הפרטיות בתחום הבריאות מהסעיף בחוק ההסדרים שמבקש להטיל מס מיוחד על הכנסות הביטוחים הפרטיים ועל הביטוחים המשלימים של קופות החולים. הכרעה בעניין צפויה להתקבל בשעות הקרובות, לפני ששרי הממשלה יצביעו על התקציב.  

ליצמן כבר הודיע כי בכוונתו להתנגד להצעת התקציב שתובא לאישור הממשלה היום. זאת, בטענה שהצעת האוצר לא נותנת מענה לצרכים הבסיסיים ביותר של המערכת בשנים הקרובות ובראשם הזדקנות האוכלוסייה. שר הבריאות אמר כי מחויבותו לציבור החולים מחייבת אותו לפעול לפי צו מצפונו והוא לא יתן ידו לתקציב שאינו נותן מענה לצרכים הדחופים של המערכת. העומסים בחדרי המיון והמחלקות, התורים לניתוחים ולרופאים מומחים חייבים לקבל מענה, לדבריו.

כמו כן, הוא הודיע כי בכוונתו להתנגד להצעת האוצר לקבוע היטל על תכניות בשב״ן והביטוחים הפרטיים. המענה לסל הציבורי צריך לבוא ממימון ציבורי.

כפי שפורסם אמש (ד') ב"גלובס", חברות הביטוח לא הקימו קול צעקה כמו קופות החולים ולא כינסו מסיבות עיתונאים, אולם הן עבדו חזק מאחורי הקלעים. מי שנמצא בחזית המערכה הוא מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, גיא רוטקופף, שהספיק בזמן הקצר לאחר פרישתו מניהול משרד המשפטים גם לייעץ לקבוצת דלק בבעלות יצחק תשובה, שמחזיק גם בחברת הביטוח הפניקס.

במקביל, בעיתונות החרדית התפרסמו בימים האחרונים שורה של מאמרים שתוקפים את הרפורמה המדוברת, ויש כבר מי שמצביע על המעורבות של חברות הביטוח וקופות החולים בפרסומים האמורים.

מיסוי ביטוחי הבריאות אמור לא רק להוות צעד נוסף לריסון השוק הפרטי, אלא בעיקר לאפשר את הגדלת סל התרופות הממלכתי ב-250 מיליון שקל נוספים בשנה, וזאת במשך חמש השנים הקרובות.

שר הבריאות, כאמור, לא אהב את "היצירתיות" הזו של משרד האוצר, אבל הוא חש כבול לאור ההבטחה התקציבית שניתנה לו. נציין כי בניגוד לרוב הנושאים, ישנה הסכמה רחבה בקרב בכירי מערכת הבריאות וכלכלני הבריאות, שלפיה הגדלת סל התרופות צריכה להיעשות באמצעות "כסף חדש" ולא על ידי מיסוי הביטוחים הפרטיים. 

 

מי שכבר נשאו פרי עוד לפני השביתה שפרצה היום בבתי החולים הציבוריים הם הרופאים הבכירים, לאחר שמשרד האוצר גנז מחוק ההסדרים את הסעיף שביקש למנוע ממנהלי מחלקות ויחידות לעסוק בפרקטיקה פרטית. סעיף נוסף בחוק ההסדרים צפוי לעבור "ריכוך" לפני ההצבעה בממשלה, כך שלא ישתמע כי מנהלי הכספים בבתי החולים הממשלתיים יהיו מעורבים במינויים ואיוש תקנים במסגרת תאגידי הבריאות (קרנות מחקר), אף שאלה הפכו עם השנים לחצר האחורית של בתי החולים תוך עקיפה של חובת מכרזים והוראות שונות של נציבות שירות המדינה.