השופט דוד רוזן מונה לנציב הביקורת על הפרקליטות

שרת המשפטים איילת שקד הודיעה הבוקר על מינויו לתפקיד של השופט רוזן, שעלה לכותרות כששלח - לראשונה בתולדות המדינה, ראש ממשלה לבית הכלא

השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

שופט משפט פרשת הולילנד יהיה נציב הביקורת על הפרקליטות. שרת המשפטים איילת שקד הודיעה היום (ו') על מינויו של השופט דוד רוזן לתפקיד נציב הביקורת.

ההחלטה קיבלה את הסכמת השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ונעשתה לאחר התייעצות עם נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור. זאת, כנדרש על-פי החוק החדש שאושר בכנסת שבוע שעבר.

רוזן הוא בעל ניסיון עשיר ומגוון כפרקליט, כסנגור, כמבקר וכשופט מקצועי וחרוץ, שעושה הכול כדי להגיע לחקר האמת ללא מורא.

רוזן (בן 66) מכהן כשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב החל משנת 2004. בעשור לפני כן כיהן כשופט בית שלום. עד לכהונת השפיטה שימש רוזן כפרקליט מחוז מרכז בצה"ל, כסנגור הצבאי הראשי וכראש המחלקה המשפטית בנציבות קבילות החיילים. רוזן הוא בוגר תואר במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב ובוגר תואר בכלכלה וסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית.

לפני 6 שנים, באוגוסט 2010, תקף שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, בחריפות חסרת תקדים את התנהלות הפרקליטות בפרשת הלבנת ההון בסניף הירקון של בנק הפועלים. רוזן ביטל בפסק דינו, בצעד נדיר על בסיס טענת "הגנה מן הצדק", את כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נגד אליק לדר ויעקב סברדליק, שני מנהלים בדסק הרוסי בבנק שהואשמו כי סייעו ללקוחותיהם להלבין עשרות מיליוני דולרים.

בהחלטתו מנה רוזן שורה ארוכה וחמורה של כשלים שביצעה הפרקליטות. בין היתר קבע רוזן כי הפרקליטות לא העבירה חומר חקירה לנאשמים במועד והצהירה בבתי המשפט הצהרות לא נכונות ולא מדויקות.

"התנהגות המדינה הינה התנהגות נפסדת, הפוגעת באופן ממשי בתחושת הצדק וההגינות", קבע רוזן, שלא הסתפק בכך והוסיף וכתב כי "המדינה לא העבירה להגנה חומר חקירה בכמויות בלתי נתפסות, המדינה הצהירה הצהרות לא נכונות במחוזי ובעליון, בפרשת צילומי הסתר, כמו גם בנוגע לעד התביעה ליאון בויקו. על בסיס נתונים אלה הגעתי למסקנה כי יש בקיום ההליך הפלילי שהתקיים נגד לדר וסברדליק משום פגיעה חריפה בתחושת ההגינות".

כ-4 שנים מאוחר יותר הפך רוזן לסוג של גיבור עממי כשביקש לשלוח את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ל-6 שנות מאסר, לאחר שהרשיע אותו ואת שותפיו בשוחד במשפט פרשת הולילנד. על אחת המרפסות בתל-אביב נתלה אז השלט: "ישראל אוהבת את השופט דוד רוזן". אולם, בית המשפט העליון צינן מאוחר יותר את ההתלהבות כשזיכה את אולמרט מהאישום המרכזי בשוחד נגדו והפחית 4.5 שנים מ-6 שנות המאסר שגזר עליו רוזן.

באופן דומה נהגו שופטי העליון בראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, שהורשע אף הוא בשוחד בפרשת הולילנד. רוזן גזר על לופוליאנסקי החולה מאסר של 6 שנים מאחורי סורג ובריח, אך העליון המיר את העונש ל-6 חודשי עבודות שירות בלבד, בשל מצבו הרפואי.

שרת המשפטים איילת שקד מסרה: "אני גאה במינויו של השופט דוד רוזן לתפקיד. עובדי פרקליטות המדינה עושים עבודה קשה למען המדינה ולמען הוצאת הצדק לאור. עם זאת, אין גוף שאינו זקוק לביקורת בונה שתשדרג את עבודתו עוד יותר. עמדותיו של השופט רוזן יזכו למשקל ציבורי רב וייהנו מאמון הן של הציבור הרחב והן של הפרקליטות והמשטרה. אני מודה לנציבה הקודמת, הילה גרסטל, שפעלה מתוך מקצועיות ומסירות, ואני מאחלת לשופט רוזן הצלחה רבה בעבודתו".