כלכלני מודי'ס סיימו ביקור בישראל - דירוג האשראי נותר A1

כלכלני חברת הדירוג מציינים כי הכלכלה הישראלית יציבה וחזקה והתמודדה בהצלחה עם זעזועים גלובליים ומקומיים ועם אתגרים גיאופוליטיים שהשפיעו בצורה מוגבלת בלבד

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Moody's הודיעה אמש (ה') כי היא מאשררת את דירוג האשראי של ישראל ומותירה אותו על כנו ברמה של A1 עם תחזית יציבה. הודעת החברה באה מספר ימים לאחר שמתחרתה סוכנות הדירוג S&P אשררה אף היא את דירוג האשראי של ישראל אצלה. הודעתה של מודי'ס אתמול באה בהמשך לביקור השנתי שערכו נציגי החברה בישראל לפני כחודש, במהלכו נפגשו עם בכירים במשרד האוצר, בנק ישראל ומהמגזר הציבורי והעסקי.

מודיס מציינת בהודעתה כי דירוג האשראי של ישראל מתבסס על עוצמתה הכלכלית והמוסדית. מודיס משבחת את המדיניות הפיסקלית של הממשלה למרות שהיא מעירה על השינויים התכופים שנעשים בכללים הפיסקליים שאמורים להגביל את הגידול בהוצאה התקציבית ולהבטיח הורדה הדרגתית ביחס החוב. עם זאת, הדירוג מוגבל בשל חשיפה לסיכונים גיאופוליטיים, המחייבים הקצאת תקציבים משמעותיים למערכת הביטחון.

נציגי החברה מציינים כי הדירוג ברמה של 1 A נתמך על ידי כלכלה יציבה וחזקה ובעלת מוסדות איתנים, שאפשרו למדינה להתמודד בהצלחה עם זעזועים גלובליים ומקומיים, ועם אתגרים גיאופוליטיים שהשפיעו בצורה מוגבלת בלבד.

בנוסף, חוסנו של המשק נובע במידה רבה מהגיוון והחדשנות, הכולל תעשיות היי-טק בתחומים כחקלאות, תרופות, אלקטרוניקה ומוצרים ושירותים אחרים ברמה טכנולוגית גבוהה. יתרות מטבע החוץ של הבנק המרכזי עומדות על שיא של כל הזמנים ברמה של כ- 100 מיליארד דולר. החשבונות החיצוניים החזקים מהווים עדות נוספת לחוסנה של הכלכלה הישראלית.

החברה צופה שהגרעון התקציבי של הממשלה בשנת 2016 יהיה נמוך מהיעד של 2.9% מהתוצר. החברה מציינת כי במידה והכנסת תאשר את הצעת התקציב הנוכחית לשנים 2018-2017, ידרשו שינויים נוספים לכללים הפיסקליים שהוגדרו בנובמבר האחרון. השילוב של הוצאות גבוהות והורדת המסים בהצעת התקציב הנוכחית עלולה לסכן את ההסכמה הפוליטית הרחבה וארוכת השנים סביב הפחתת החוב הממשלתי. מודיס מעריכה כי יעד הגירעון המוצע בהצעת התקציב עלול להוביל לעלייה מינורית ביחס החוב תוצר בין סוף 2016 ועד 2018.

בהודעה נכתב כי דירוג האשראי רגיש לסיכונים גיאופוליטיים, כאשר מדינת ישראל מצליחה לצמצם את השפעתם של האיומים הביטחוניים עליה. עוד נכתב כי למרות שההוצאה הביטחונית פוחתת בהתמדה במונחים יחסיים, היא עדיין הגדולה ביותר בתקציב הממשלה.

מודיס מציינת כי העלאת דירוג עשויה להתרחש במידה והמצב הגיאופוליטי ישתנה לטובה, סביבת הרגולציה תשתפר באופן ניכר או בהורדה משמעותית ביחס חוב תוצר. דירוג האשראי עלול להיפגע במקרה של הידרדרות במצב הגיאופוליטי או במידה ומחויבות הממשלה למשמעת פיסקלית תדעך, במיוחד הקונצנזוס סביב הפחתת יחס החוב הממשלתי לתוצר.

שר האוצר, משה כחלון אמר כי "אשרור דירוג האשראי הוא עדות נוספת לחוסנה וחוזקה של הכלכלה הישראלית. יש לנו כלכלה איתנה, מתפתחת ומשגשגת ונמשיך להוביל אותה באחריות ושיקול דעת אך עם רגישות חברתית". החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו אמרה כי "אשרור דירוג האשראי מהווה עדות לחוסנו של המשק הישראלי ולחשיבותה של מדיניות כלכלית אחראית. אגף החשב הכללי יתמיד במחויבותו לשמירה על מדיניות חוב נכונה ולהמשך מגמת הירידה ביחס החוב תוצר".