תיק העלמת המס הפלילי נגד יורם גלובוס נסגר מחוסר ראיות

עם זאת, ברשות המסים עדיין סבורים כי על גלובוס לשלם מס הכנסה על הכספים שמשך מהחברות הפרטיות שבבעלותו, וכעת התיק יעבור התיק לדיונים במחלקה האזרחית

יורם גלובוס / צלם: רוני שיצר
יורם גלובוס / צלם: רוני שיצר

כ-3.5 שנים לאחר מעצרו המתוקשר והדרמטי באישון לילה של מפיק הקולנוע הנודע ואיש העסקים יורם גלובוס בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כ-15 מיליון שקל, תיק החקירה הפלילי נגד גלובוס נסגר מחוסר ראיות.

יורם גלובוס (70) נעצר בפברואר 2013 על-ידי רשות המסים ושוחרר בערבות, בחשד כי הוא העלים הכנסות מהמדינה. גלובוס שוחרר מהמעצר בתנאים מגבילים - נדרש להפקיד ערבות של 2 מיליון שקל, מיליון שקל ערבות אישית ועוד מיליון שקל ערבות צד ג' וכן להפקיד את דרכונו במשטרה.

רשות המסים טענה אז כי בשנת 2005 לכל המאוחר משך גלובוס משתי חברות שבבעלותו כ-27 מיליון שקל, אך לא דיווח על המשיכות כהכנסה ולא זקף ריבית רעיונית, בסכום של כ-15 מיליון שקל, כהכנסה בתיקו האישי.

החברות הן חברת הפצת הסרטים סרטי גלובוס - שנשלטת על-ידי גלובוס באמצעות חברה זרה בשם ריאלטו אסטבלישמנט; וחברת בוש אסטבלישמנט.

החקירה נמשכה, והתיק לווה על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה, שם - מתברר - לא הסכימו כי מדובר במעשים העולים לכדי פלילים. פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לאחרונה לגלובוס כי החליטה לסגור מחוסר ראיות את תיק החקירה נגדו.

היות וברשות המסים עדיין סבורים כי על גלובוס לשלם מס הכנסה על הכספים שמשך מהחברות הפרטיות שבבעלותו - יעבור התיק לדיונים במחלקה האזרחית ברשות.

הדיונים במישור האזרחי יסובו סביב שאלת סיווג המשיכות שמשך גלובוס מהחברות. עם מעצרו טענו ברשות המסים, כי מדובר בהכנסות ממשכורת שמשך גלובוס ולא דיווח על המשיכה.

"מבדיקת תיקו של גלובוס בפקיד שומה 4 תל-אביב עלה כי גלובוס משך כספים מחברת סרטי גלובוס בסך כ-13.25 מיליון שקל וכן באמצעות חברת 'בוש אסטבלישמנט סכום נוסף בסך של כ-13.45 מיליון שקל", כתבה רשות המסים בבקשת המעצר נגד גלובוס, שהגישה לבית משפט השלום בתל-אביב.

עוד לפי הבקשה, "על משיכות אלה, שיתרתן עמדה משך שנים ללא שינוי, לא דיווח גלובוס כהכנסה ממשכורת, לא כדיבידנד ולא זקף ריבית רעיונית כהכנסה בתיקו האישי".

החקירה נגד גלובוס ונגד מעורבים נוספים נמשכה חודשים רבים, ובפברואר 2013 הפכה לגלויה. הרשות ערכה אז חיפוש בביתו של גלובוס ואצל רואי החשבון שלו ובהמשך, כאמור, הביאה את גלובוס למעצר.

מבקשת המעצר עולה כי מכיוון שהסכומים שמשך גלובוס נמשכו לכל המאוחר ב-2005, היא מעריכה את חוב המס שלו, שלא דווח, ב-15 מיליון שקל.

הרשות הדגישה כי "אילו חושבה המשיכה כהכנסה ממשכורת או דיבידנד, סכום העבירה היה גדול יותר ואף היה צובר ריבית והפרשי הצמדה מ-2005".

זאת ועוד, לפי בקשת המעצר, בד-בבד עם משיכת הסכומים הנ"ל מחברת גלובוס, הפסיקה החברה להגיש דוחות שנתיים למס הכנסה, ותחת זאת הודיעה חברת-האם ריאלטו כי החברה אינה פעילה. "למעשה, חברת גלובוס אינה מגישה דוחות שנתיים החל משנת המס 2003", כתבה הרשות בבקשת המעצר. ברשות טענו עוד כי "ב-2007 מעבירה ריאלטו את כל הסכום לחובות מסופקים אשר נמחקים מהמאזן".

עוד לטענת הרשות, "בדוחות החברה-האם ריאלטו, משנת 2008 והלאה, אין זכר ונתיב ביקורת ליתרות אלה, ועל רקע העובדה שחברת גלובוס להפצת סרטים לא הגישה דוחות שנתיים, כל הכספים הגיעו לכיסו של יורם גלובוס, ללא תשלום מס וללא עקבות".

בחברת גלובוס גרופ טענו מראשית החקירה כי מדובר בחילוקי דעות מקצועיים בין החברה לבין רשויות המס, אשר אמורים להידון ברמה האזרחית ולא במישור הפלילי. כעת, כאמור, התקבלה עמדת החברה.