האוצר מציע להגדיל את יבוא הבשר ללא מכס ב-5,000 טון בשנה

הממשלה מציעה לפצות את מגדלי הבקר בתמורה להסכמתם להגדיל את היבוא ■ מזכ"ל החקלאים, אבשלום וילן: הרפורמה לא תוזיל משמעותית את הבשר לצרכן, ומצד שני היא עלולה לגרום לעלייה במחיר החלב הגולמי

ימים ספורים אחרי ההגעה להסכם עם מגדלי הדגים, במשרדי האוצר והחקלאות מבקשים כמעט להכפיל את יבוא הבשר הטרי ללא מכס, ומציעים בתמורה תמיכה כספית ישירה למגדלי הבקר. משרדי האוצר והחקלאות מבקשים להגדיל את המכסות ליבוא בשר טרי לישראל ללא מכס ב-5,000 טונות בשנה - גידול של 88% ביחס לכמות הניתנת כיום ליבוא, העומדת על 5,700 טונות בשנה - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי נציגי המשרדים פנו למגדלי הבקר ולהתאחדות חקלאי ישראל והגישו להם טיוטת הצעה, שלפיה הממשלה תעביר תמיכה כספית ישירה למגדלי הבקר בתמורה להגדלת מכסות היבוא.

לפי הטיוטה שהוגשה, עוד השנה תגדל המכסה ב-2,500 טונות, ואילו החל משנת 2017 היא תוגדל ב-5,000 טונות לשנה ותעמוד על 10,700 טונות בשנה בסך-הכול.

בשבוע האחרון התקיימה פגישה בין הצדדים בניסיון להגיע להסכמות, אך לפי שעה המשא-ומתן טרם התקדם.

בתוך כך, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, אומר ל"גלובס" כי הרפורמה שמציעים משרדי האוצר והחקלאות עשויה לא להוריד משמעותית את מחיר הבשר לצרכן, ומאידך היא עלולה לגרום לעלייה במחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה), וממילא להתייקרות מוצרי החלב לצרכן.

לדבריו, "משרד האוצר רוצה להכניס עוד 5,000 בשר טרי מצונן, שיחליף את הבשר הקפוא - ישבור את דאופול דבאח-תנובה ויוריד את המחירים בשוק. כך הם כתבו בהצעה. לא התנהל משא-ומתן. הם מדברים על תמיכה של כמה שנים בשני סוגי המגדלים: אלה שעוסקים במרעה, בראשות עמרי שרון (יו"ר מגדלי הבקר - א"ח); ואלה שעוסקים במשטמות, שאנחנו מייצגים 90% מהם. במשטמות מגדלים כ-120 אלף ראש, מחציתם יבוא עגלים קטנים, ומחציתם עגלים מהארץ".

בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר טענו נציגי משרד החקלאות והאוצר כי הרפורמה שהם מתכננים תוביל לירידה של 20% במחיר לצרכן. וילן טוען כי "לטענה שלהם על ירידה של 20% במחיר אין בסיס אמפירי להסתמך עליו. אנחנו נעמוד על כך שיהיו מדרגות מאוד ברורות. לא להשתולל בבת-אחת. בנוסף, שהפיצוי לחקלאים יהיה כזה שאפשר להמשיך ולגדל בקר בארץ, אחרת מה עשינו?".

לשנות את ההסכם מ-2014

במאי 2014 נחתם הסכם בין ארגון מגדלי הבקר, משרד האוצר ומשרד החקלאות. במסגרת הסכם זה הוסרה מגבלת המשקל על יבוא של עגלים חיים ללא מכס, שעמדה בעבר על 250 ק"ג לעגל. מאז ניתן לייבא עגלים מוכינם לשחיטה במשקל של 500 ק"ג. עוד סוכם בשעתו על מכסת יבוא של 5,700 טונות בשר טרי ללא מכס. מסיבה זו, משרד האוצר אינו יכול להגדיל את היבוא ללא הסכם מחודש עם מגדלי הבקר.

לדברי וילן, הפיצוי שהוצע בשבוע שעבר למגדלים עומד על 10-15 מיליון שקל לכל אחד מסוגי המגדלים. "זה יכול להגיע ליותר מ-20 מיליון שקל לכלל המגדלים. אבל השאלה היא בכמה ירד המחיר לק"ג שמגדלי הבקר מוכרים למשחטות. היום עגל לגידול בן שבוע נמכר ב-1,100 שקל. אחרי פיטום במשקל של כ-500 ק"ג, הוא נמכר ב-7,000 שקל. מחיר העגלים קובע גם את מחיר הפרות שיוצאות מחליבה ונמכרות לטובת שחיטה, מכיוון שכל 3 שנים העדר מתחלף (שליש מהעדר מתחלף כל שנה)". 

הנתון הזה עשוי להשפיע, לדבריו, על מחיר החלב הגולמי. כפי שמסביר וילן, "במחיר המטרה של החלב מופיעים שני האלמנטים: גם מחיר העגל שמקבל הרפתן לעגל בן שבוע, וגם מחיר הבשר שמקבל הרפתן שמוכר פרות לשחיטה שאינן מניבות מספיק חלב. נוסחת מחיר המטרה מביאה בחשבון את שני האלמנטים. לכן, אם מחיר הבשר יורד, מחיר המטרה של החלב עולה.

"אנחנו עושים מאמץ להורדת מחיר החלב הגולמי. בינתיים מחירי הגרעינים בעולם ירדו, ומחיר החלב הגולמי ירד. ממשלה שרוצה להוריד את מחיר הבקר הטרי, צריכה להביא בחשבון שהיא מציעה מודל שעלול לייקר אוטומטית את מחירי החלב".

"היבואנים יחגגו"

עוד טוען וילן כי מאחורי הרפורמה, שמוצגת כניסיון להוזיל את המחיר לצרכן בלבד, מסתתרים אינטרסים כבדים של יבואנים שלוחצים על הממשלה. לדבריו, "מאיפה באה החגיגה? הלחצים על הממשלה הם לא רק מכיוון המחיר לצרכן, אלא יש לחצים כבדים של יבואנים, שבנו משחטות כשרות בפולין ומקומות אחרים ורוצים להניע את העסק קדימה".

"תראי מה קרה בדגים. היבואנים הצדיקים בדגים אמרו ש'זה ששר האוצר הוריד את המחיר לדגים המיובאים ב-15 שקל, זה לא מחייב אותנו. אנחנו הורדנו ב-7-8 שקלים ואת היתר שמנו בכיס'. אז הכול בסדר, אבל אם הורידו את המכס כדי להוריד המחיר לצרכן, וזה הלך לכיסי היבואנים, ואני מדבר על 40 מיליון שקל - זו מדינת חלם. אנשים עושים בוננזה ברשות ובסמכות ולא מתביישים לדבר על זה פומבית ישירות מהמקפצה".

- גם מאחורי יבוא הבשר עומד לחץ של יבואנים?

"בהחלט יש כאן קומבינציה בין רצון אמיתי של הממשלה להוריד את המחיר לצרכן ולחצים מאוד כבדים של יבואנים, שרואים הזדמנות לעושת כסף ענק. בדרך שוכחים את החקלאים. מבחינת החקלאים, רק מדיניות מכסי המגן מגנה עליהם. כל מכה כזאת היא לא מכה קלה בכנף. בסופו של תהליך הצרכן ייהנה מעט, החקלאים יסבלו הרבה, ולכמה יבואנים בודדים תהיה סיבה אמיתית למסיבה".

- במילים אחרות, אתה טוען שכלל לא בטוח שהצרכן ייהנה מהסיפור הזה?

"כן, חד וחלק. לכן צריכים להיות הרבה יותר זהירים בדברים האלה ולא לעשות זאת במכות". 

זינוק בכניסות
 זינוק בכניסות