כך מערפלים תאגידים בינלאומיים את המצב האמיתי של כלכלת אירלנד

התמ"ג האירי התרחב אשתקד ב-26.3%; במונחים נומינליים, הפעילות הכלכלית של הרפובליקה האירית תפחה ב-32%, למעט יותר מ-250 מיליארד אירו - שיא היסטורי; היצוא בניכוי היבוא הוכפל ויותר, וסך ההון של אירלנד עלה ב-40% במונחי ביקוש מקומי בסיסי, הכלכלה האירית התרחבה ב-6% בשנה שעברה כל זה טוב ויפה, אבל כשמביאים בחשבון את השליטה החריגה של חברות רב-לאומיות בכלכלת המדינה, מתחילים להבין שמדובר במעין מצג שווא לגבי התמונה הריאלית, והציניות - מבית ומחוץ - עולה

ממשרדו שטוף האור בקומה הרביעית, אימון או'ריילי רואה את מה שקורה בכלכלה האירית טוב יותר מאשר אחרים. באחד הבקרים בשבוע שעבר, המנכ"ל של נמל דבלין יכול היה לראות חצר גדושה רכיבי טורבינות רוח שממתינים למשלוח, עשרות משאיות שמובילות מכולות יורדות ממעבורות שהגיעו מבריטניה, ומכלית נפט עוזבת את המעגן שלה. בכל יום עוזבת רכבת את הנמל בדרכה למחוז מאיו שבמערב אירלנד, ועליה רכיבים למפעל קוקה קולה המקומי. "זה כל מה שאנחנו באירלנד צריכים, כל מה שמניע את הכלכלה המקומית עובר בנמל הזה", הוא אומר.

התצפית של או'ריילי מאפשרת לו הסתכלות על הכלכלה האמיתית של אירלנד - כלומר תמונה מדויקת הרבה יותר מזו שמציירים נתוני הצמיחה הרשמיים השנויים במחלוקת, שהציתו בעת האחרונה ויכוחים סוערים באירלנד ומחוצה לה.

בחודש שעבר דיווחה לשכת הסטטיסטיקה הרשמית שהתמ"ג האירי התרחב ב-26.3% בשנת 2015. במונחים נומינליים, הפעילות הכלכלית של הרפובליקה האירית תפחה ב-63 מיליארד אירו או 32%, למעט יותר מ-250 מיליארד אירו - שיא היסטורי. היצוא בניכוי היבוא הוכפל ויותר, וסך ההון של אירלנד, ערך הנכסים שמרכיבים את הכלכלה שלה, עלה ב-300 מיליארד אירו או 40%.

דונל או'מהוני, אסטרטג גלובלי ב-Davy Stockbrokers, כתב בשבוע שעבר שקצב צמיחה כזה הוא "המהיר ביותר שנרשם אי-פעם במדינה ששייכת ל-OECD". להערכתו, הצמיחה הזו צפויה לתרום 0.4% לתמ"ג של מרחב האירו. היא גם מפחיתה את יחס החוב הממשלתי האירי לתמ"ג לפחות מ-79%, מ-105% בשנת 2014.

ואולם העלייה הפתאומית הזו בעושרה של אירלנד התקבלה בספקנות בחו"ל ובציניות באירלנד עצמה, וכלכלנים אומרים שבצדק. זה לא מפני שהמספרים לא מדויקים - השירות הסטטיסטי האירי חישב אותם בהתבסס על התקן הסטטיסטי האירופי - אלא שנתון התמ"ג מוליך שולל בכלכלה כמו זו של אירלנד, שנשלטת על ידי מספר חריג של חברות רב-לאומיות גדולות.

סטפן קינסלה, מרצה לכלכלה באוניברסיטת לימריק, משווה את המשימה של מדידת תמ"ג לעבודתו של הבוטניקאי השבדי מהמאה ה-18 קארל לינאוס. "הוא הסתובב, ספר צמחים וקטלג אותם, וזה מה שהמערכת האירופית של חשבונאות לאומית עושה באופן בסיסי", הוא אומר.

זה עובד היטב על פעילות שקל למדוד כמו צריכת משקי בית. הבעיה במקרה האירי היא איך למדוד שלושה גורמים אחרים שכלכלנים ואנליסטים סבורים שהם אלה שהובילו לעיוות הנתונים הרשמיים ל-2015. שלושת הגורמים הללו הם הפעילות לצורכי מס של חברות היי-טק ופארמה אמריקאיות שרשומות באירלנד; מגזר החכרת המטוסים העולמי, שחלק גדול ממנו ממוקם בדבלין אך הוא מעסיק יחסית מעט עובדים; ו"הייצור החוזי" שבו מוצרים מיוצרים מחוץ לאירלנד ולא מגיעים אליה, אך הם רשומים כפעילות יצרנית אירית לצורך חשבונאות. כל הפעילויות הללו כרוכות במעט פעילות כלכלית אמיתית בשטח, אך הן כלולות בתמ"ג האירי מפני שהחברות איריות במונחים נומינליים.

קברניטי המדינה רואים בפעילות הבינלאומית הזו תוצאה טבעית של "כלכלה אירית קטנה ופתוחה", כהגדרתם, אך קינסלה מציין שהתמ"ג כמדיה של פעילות כלכלית תוכנן לכלכלות גדולות כמו בריטניה - שיכולה לכלול "חריגים" בנתונים שלה - אבל אם מדידה זהה מתבצעת באירלנד, התוצאה היא "קצת הרבה שטויות".

הכלכלה האירית אכן צומחת. במונחי ביקוש מקומי בסיסי, היא התרחבה ב-6% בשנה שעברה, לפי סוכנות ניהול אוצר המדינה, שמנהלת את החוב הריבוני האירי. יותר מכוניות חדשות נקנו באירלנד בשבעת החודשים ינואר-יולי 2016 מאשר בכל 2015, התעסוקה עלתה בצורה חדה בשנים האחרונות כאשר ההשקעות הזרות הישירות נמשכו, ותקבולי מס החברות במדינה עלו בשנה שעברה על התחזית הרשמית ב-2.3 מיליארד אירו.

אבל כל הסימנים החיוביים הללו לא מייצרים תחושת עושר בקרב הציבור, שנשאר ספקן ביחס לעומק ההבראה הכלכלית מהמשבר הפיננסי. הכלכלנים גם תוהים יותר-ויותר אם המפנה הכלכלי החיובי הוא בר-קיימא.

נתוני התמ"ג המעוותים, שגורמים לכך שאיש אינו יודע בוודאות מה קורה בכלכלה הריאלית, הם אחת משלוש התפתחויות שמעיבות על כלכלת אירלנד. ההתפתחויות האחרות הן הצבעת הברקזיט הבריטית בחודש יוני, ומבחני העמידות לבנקים האירופים מהחודש שעבר, שבהם רשמו הבנקים האירים ציונים גרועים יחסית. "כל שלוש ההתפתחויות הללו מאוד לא עוזרות", אומר קונל מ'קויל, הכלכלן הראשי ב- Davys.

או'ריילי רואה את הכלכלה דרך עדשות ברורות יותר. הוא קובע את תאריך המפנה לטובה בכלכלה האירית אחרי ההתרסקות הכלכלית של 2008 כאפריל 2013, כאשר העסקים של נמל דבלין החלו שוב לעלות. כמות הסחורות שעברו בנמל עלתה ב-17% בשלוש השנים האחרונות, וב-8% במחצית הראשונה של שנה זו.

הפעילות בנמל דבלין רחוקה מאד מהייצור החוזי והחכרת המטוסים. היא מתבססת על שינוע סחורות בסיסיות כמו נפט ומזון לבהמות משק. או'ריילי מעריך שכל גידול של 1.4% בנפח הסחורות שעוברות בנמל שווה לעלייה של 1% בתמ"ג האירי האמיתי. "הנמל צומח בקצב של 8%", הוא אומר. "ולכן הכלכלה הריאלית צומחת כנראה בכ-6%".