במלחמה הבאה תהיה לכם אזעקה אישית

צופר ביתי חדש יצפצף בבתים שעשויים להיפגע מטילים ומערכת חדשה תסייע למחלצים לאתר לכודים

מערכת אלומה / צילום: דובר צה"ל
מערכת אלומה / צילום: דובר צה"ל

שנתיים אחרי צוק איתן בעזה, עשור אחרי מלחמת לבנון השנייה ועוד כמה סבבי לחימה שהיו באמצע באזור הדרום - פיקוד העורף חושף פיתוח חדש שעשוי לשפר משמעותית את ההתרעה לציבור על ירי של טילים ורקטות אל העורף.

מדובר בפיתוח שהוביל פיקוד העורף ביחד עם חברת ביפר תקשורת, ובקצה שלו צופר ביתי פרטי, שיודע לספק התרעה בזמן אמת - ולקרוא לדיירים למהר ולתפוס מחסה או להיכנס אל המרחב המוגן. לפי ראש מחלקת תכנון בפיקוד, אל"מ איציק גיא ערכת ההתרעה הביתית תוצע למכירה לציבור הרחב כבר בתוך חודשים אחדים, אך עם זאת הוא התקשה להעריך את מחירה.

בסבבי הלחימה מהעשור האחרון בצפון ובעזה, שלוו בירי כבד של מטחי טילים ורקטות אל העורף, במערכת הביטחון למדו שלא כולם מצליחים לשמוע את צופרי האזעקות שפזורים בחוצות הערים. כ-3,000 צופרים כאלה פזורים ברחבי הארץ, מתוחזקים באופן שוטף ולפי פיקוד העורף - פועלים היטב.

אלא שבקיץ ובימי חורף החלונות בבתים רבים סגורים, מערכות מיזוג אוויר פועלות שעות על גבי שעות ובשילוב של הפעלת מכשירים חשמליים נוספים בבית - קשה ולפעמים גם בלתי אפשרי לשמוע את שירת הסירנה.

בפיקוד העורף כבר הובילו בשנים האחרונות תוכניות לפיתוח של אפליקציות שמתריעות בזמן אמת באמצעות הטלפונים הניידים או באמצעות המחשב הביתי על ירי של טילים ורקטות, כמו גם העברת התרעה אישית באמצעות הטלפון הסלולרי שנמצא בתא השטח שאליו מכוון האיום. כעת, מציגים שם את מערכת ההתרעה האישית כאמצעי משלים שיבטיח שכולנו לא נפספס שום אזעקה: "מערך הצופרים הארצי ימשיך להיות ה'בולדוזר' להעברת ההתרעות לציבור אך המערכות האישיות יהוו רכיבים משלימים", אומר אל"מ גיא.

בדומה לאפליקציות שכבר פותחו, וחלקן גם פעלו במהלך צוק איתן לפני כשנתיים, מערכת ההתרעה הביתית תפעל רק אם הטיל או הרקטה המאיימים עתידים לפגוע בתא שטח מסוים וזאת, בניסיון למנוע את שיבוש שגרת החיים באזורים אחרים.

כיום פיקוד העורף מחלק את ישראל לפי 264 פוליגונים - שהם אזורי צפירה שבהם תופעל אזעקה בהתאם לזיהוי מסלול מעופם של טיל או רקטה, ועל פי חישוב מקום נפילתם. בפוליגון שבו יפגע הטיל, תופעל מידית מערכת האזעקה והציבור שנמצא בו יידרש למהר ולהיכנס אל המרחב המוגן או לתפוס מחסה בהתאם להנחיות ההתגוננות שמפרסם פיקוד העורף. זאת, בלי קשר לניסיון ליירט את האיום במעופו באמצעות כיפת ברזל, שרביט קסמים או טילי החץ.

לפי אל"מ לוי, מגמה זו עוד תתפתח במהלך השנים הקרובות, והיכולות למתן התרעות מהירות ומדויקות לאזרחים רק ישתפרו: "כבר עכשיו אנחנו חושבים על מתן התרעה ממוקדת פר קילומטר מרובע, ובטווחי הזמן הארוכים יותר, אנחנו חושבים גם על התרעה אישית שתועבר לאזרח שיענוד טבעת מתאימה, כפתור ייעודי או אפילו הישר אל השעון החכם. זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל אפשר להניח שזה יקרה במהלך העשור הקרוב - כך שההתרעות יהיו הרבה יותר אישיות. מי שיקבל את ההתרעה הזאת למשל בריצת בוקר, יוכל להבין שאם הוא קיבל אותה אז הוא נמצא על המקום או קרוב אל המקום שבו תפגע הרקטה ולכן עליו למהר ולתפוס מחסה. מי שלא יקבל את ההתרעה - יוכל להמשיך בשגרת החיים. זה מאפשר רציפות תפקודית שנחוצה למשק", אומר אל"מ גיא.

סיוע למחלצים

השילוב של היכולת לספק לציבור התרעה ממוקדת על ירי של טילים - עם היכולת ליירט אותם עוד בדרכם אל המטרה באמצעות מערכות טכנולוגיות פורצות דרך כמו כיפת ברזל, שרביט קסמים ומערך טילי החץ מעמידים לציבור הישראלי את חבילת המיגון הטובה בעולם.

אלא שבתרחיש שטילים מתפספסים, זורעים הרס וגובים קרבנות בנפש - מהירות התגובה של כוחות החילוץ וההצלה היא קריטית.

על רקע אלה, פיקוד העורף ואלתא מערכות, חברה בת של התעשייה האווירית השיקו את אחד הפיתוחים שעשויים לייעל משמעותית את הפעילות של המחלצים - שהם התקווה הגדולה ביותר של אלה שיהיו לכודים בתוך הריסות. על פי צרכים שהגדירו קציני הפיקוד למהנדסי אלתא, הם העמידו את המערכת המכונה בצה"ל "אלומה": מדובר במערכת שמבוססת על אנטנה גדולה שמופעלת מתוך כלי רכב ויוצרת ענן מקומי שאליו מתחברות תשתיות התקשורת של רשתות הטלפונים הניידים. המערכת החדשה מאפשרת להתחבר לכל טלפון נייד שהופעל באזור האסון, בין אם מדובר באסון שמקורו טיל קטלני שמוטט בניין או רעידת אדמה. כך, היא מספקת מיקומים מדויקים של בני אדם - על פי האיכון מהטלפון הנייד שלהם. המערכת יודעת לפעול גם במקרה שהרשת הסלולרית או רשת החשמל באותו אזור קרסה - מצב הגיוני בעת אסון כזה: "ה'אלומה' תאפשר לי לדעת היכן נמצא כל אחד, באיזה קומה בבניין הוא נמצא וגם אוכל להתקשר אליו - כדי לברר את מצבו וללמוד על דרכי גישה אליו כדי לחלץ אותו. מדובר באמצעי מצוין לשיפור מודיעין האוכלוסייה שלו זקוקים אנשי החילוץ וההצלה בזמן אמת", אומר אל"מ גיא.

מל"ט ימי חדש

אלביט מערכות חשפה בימים האחרונים פיתוח של מיני מל"ט (מטוס ללא טייס) חדש, המיועד למשימות ימיות - ועמיד במים. המל"ט נקרא Skylark C והוא מהווה הרחבה של משפחת המל"טים מדגם Skylark, שכבר משמשים מזה מספר שנים את כוחות היבשה של צה"ל וכוחות של עשרות צבאות אחרים ברחבי העולם.

במסגרת הניסיון להתאים את המל"ט החדש לפעילות במרחב הימי הוטמעו בו שינויים ותוספות המרחיבים את יכולותיו לאסוף מודיעין בזמן אמת בלב ים, לביצוע של משימות תצפית, הרכשת מטרות, סיור ועוד.

באלביט מערכות מייעדים את המל"ט הימי החדש לכוחות של שיטור ימיים ולחילות ים.

אחד היתרונות של הכלי הבלתי מאויש הוא המנוע החשמלי שלו, שמאפשר לו לפעול בשקט ומשקלו הנמוך יחסית, כ-15 קילו בתצורה מלאה, באופן שניתן להפעילו בידי שני אנשי צוות בלבד - גם מסיפונו של כלי שיט קטן.

הוא משוגר באמצעות משגר מיוחד, מסוגל לטוס ביום ובלילה, לצלם מטרות חשודות ולשדר את הצילומים בזמן אמת אל מפעיליו. בגמר המשימה, הוא צונח אל הים - בקרבת הספינה שממנה שוגר בלי חשש לפגיעה במטען הייעודי שהותקן בו - שהותאם כך שיהיה עמיד מפני חדירת מים: "המל"ט החדש מתאים למשימות של כוחות מיוחדים קטנים וגם של כוחות גדולים - והוא מאוד נגיש וזול להפעלה ביחס למל"טים גדולים יותר שגם לא תמיד זמינים למילוי צרכים מבצעיים שמשתנים כל הזמן", אמר ל"גלובס" סמנכ"ל ים בחטיבת המודיעין של אלביט מערכות, עופר בן דב: "במקרה שכלי כמו Skylark C נמצא בהישג ידו של מפקד הכוח, הוא שמחליט מתי לשגר אותו ובתוך זמן קצר מאוד הוא מקבל תוצרים אוויריים שמשלימים לו את התמונה. זאת, כמובן בלי לדבר על הערך הרב שיש בהרחבת האופק של צוותים שנמצאים בכלי שייט קטן, וזאת תוך שמירה על חשאיות הפעולה בזכות המנוע החשמלי השקט של המל"ט".