נשק שובר שוויון ללוחמים: לעוף בכלי תעופה אישי חדש ומהפכני

ההאברבורד המעופף, שהפך בשנים האחרונות ללהיט בקרב חובבי אקסטרים, הוא מכשיר שמתחבר לכף-הרגל ומאפשר למשתמש בו להמריא לגובה של כמה מאות מטרים ולרחף באוויר ■ כעת הוא עשוי למצוא את דרכו לתעשיות הביטחוניות

סקייטבורד מעופף לשימוש צבאי/ צילום: מהוידאו
סקייטבורד מעופף לשימוש צבאי/ צילום: מהוידאו

בוב ליסקווסקי, נשיא של תאגיד ביטחוני ממסצ'וסטס, סיפר לאחרונה בראיון לאתר Defense News על רצונו לקנות חברת צרפתית בשם Flyboard Air. לא, לא מדובר ביצרנית מטוסים או מזל"טים: מדובר ביצרנית האברבורדים, אותם סקייטבורדים מרחפים שהפכו ללהיט בשנים האחרונות.

ומה הקשר בין זה לבין מוצרים ביטחוניים? אז מסתבר שיש.

למי שלא מכיר, ההאברבורד המעופף הוא מכשיר שמתחבר לכף-הרגל וממריא לגובה של כמה מאות מטרים. הדור הנוכחי של המכשיר מסוגל להגיע למהירות של יותר מ- 60 קמ"ש ולטוס במשך כעשר דקות. על פי הדיווח, המכשיר עושה שימוש בארבע מנועי סילון ובאלגוריתם שכולל מערכת שליטה ומערכת מונעת תקלות - פטנט שהוכח כיעיל. מדובר למעשה במכשיר שמיועד לטוס בדיוק כמו אביו הרוחני מסרט הקאלט "בחזרה לעתיד 2". הוא מיוצר כאמור על ידי Flyboard Air הצרפתית, אך כלים דומים פותחו לאחרונה גם על ידי חברות אחרות, כמו יצרנית הרכב לקסוס למשל.

"אנחנו ממשיכים לבחון טכנולוגיות שונות", אמר ליסקווסקי בראיון ל- Defense News , "נתקלנו במה שאנחנו מגדירים כטכנולוגיה שיכולה ממש לעצב את השוק מחדש".

בראש Flyboard Air עומד פרנקי זפטה, אלוף עולם בסקי מים, שהגיע לרעיון מתוך עיסוק בריחוף באמצעות זרם מים. הענין של ליקווסקי וצוותו בכלי מתחבר לתחום מתן אספקה מהאוויר. כך למשל ההאברבורד עשוי לשמש רופאים בשדה הקרב בהגעה מהירה וטיפול בפצועים, או תגבור ואספקה לוגיסטית שמוצנחת מהשמיים אל כוח מבצעי בשטח.

חשוב לציין שלא מדובר ברעיון מופרך: אמזון למשל כבר חשפה לפני מס' שנים טכנולוגיה שתאפשר לה להשיק שירות משלוחים באמצעות רחפנים. על כןף ליסקווסקי טוען ש"זהו רק אתגר עיצובי, וכבר לא באמת אתגר טכנולוגי".