פצצת הפנסיה: מתי המעסיק יכול למשוך את כספי הפיצויים?

במסגרת חוק ההסדרים מוצע לקבוע כי כספי הפיצויים יהיו שייכים לעובד בכל מקרה ■ מדריך ומחשבון פיצויים

 אבטלה / צלם: אריאל ירוזלימסקי
אבטלה / צלם: אריאל ירוזלימסקי

כבר נכתב רבות על הצורך לשמור את כספי הפיצויים לפנסיה, אך לא תמיד הדבר תלוי בעובד - לעתים כספי הפיצויים שייכים למעסיק אף שהופקדו לחשבון הפנסיה של העובד. לפי חוק פיצויי פיטורים, עובד שפוטר זכאי לכספי פיצויים מהמעסיק בסכום השווה למכפלת שנות העבודה בהתאם לשכרו האחרון.

לכן, כשעובד מפוטר הדברים לכאורה פשוטים וכספי הפיצויים שהופקדו לפנסיה שייכים לעובד. לעומת זאת, כשהעובד מתפטר, בחלק מהמקרים כספי הפיצויים שייכים למעסיק, שרשאי למשוך אותם מחשבון הפנסיה שלו. לכן חשוב להכיר את סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים: אם סעיף זה קיים בחוזה העבודה, כספי הפיצויים שהופרשו יהיו של העובד בין אם פוטר ובין אם התפטר.

האפשרות של מעסיק במצבים מסוימים למשוך חזרה את כספי הפיצויים שהפקיד עלולה לצמצם את הקצבה של העובד בשיעור של עד 40%, וכך לפגוע באופן משמעותי בהכנסתו בתקופת הגמלאות. לכן, במסגרת חוק ההסדרים מוצע לקבוע כי כספי הפיצויים יהיו שייכים לעובד בכל מקרה.

חוק ההסדרים מציע דבר נוסף, הנוגע למאות אלפי חשבונות, בעיקר בסכומים קטנים, שבהם הזכאות לכספי הפיצויים אינה ידועה - בעיה שנוצרה כיוון שבמועד סיום יחסי העבודה, המעסיק לא דרש את כספי הפיצויים ולא הודיע לקרן הפנסיה שהכספים שייכים לעובד.

במקרים אלה, עובד המבקש למשוך כספי פיצויים, נדרש להשיג אישור מהמעסיק הקודם לגבי זכאותו. השגת האישור כרוכה לעתים בהליך ביורוקרטי לא פשוט כיוון שיחסי העבודה הסתיימו ולא תמיד ניתן לאתר את המעסיק.

כדי להקל על העובדים ולחסוך את הטרטור הביורוקרטי, מוצע במסגרת חוק ההסדרים לקבוע שכספי הפיצויים יהיו שייכים לעובד אם המעסיק לא דרש אותם במשך השנתיים שחלפו ממועד סיום יחסי העבודה.