המלצת תיירות - פסטיבל בית גוברין: אמפיתאטרון רומי ומערות

במערות חוגגים עם עששיות ולהטוטי אש, באמפיתאטרון - עם ההופעות מוזיקליות מהטובות בארץ ■ בין לבין יש עוד הרבה אטרקציות מקומיות מסקרנות

הנופים החקלאיים בבית גוברין/ צילום: אולי גנוסר ורשות הטבע והגנים

כשנכנסים בפעם הראשונה למערות הפעמון של הגן הלאומי בית גוברין-מרשה, קשה להאמין שהחללים העצומים האלה נחצבו ביד אדם. החוצבים כרו חומר מבטן האדמה לבנייה על פני הקרקע בשיטה מקורית ויצירתית, וכשסיימו הותירו מערות תת קרקעיות מופלאות בצורת פעמון. בשם היעילות השכילו התושבים לעשות בהן שימוש משני והן הוסבו למערות לגידול יונים (קולומבריום), לבורות מים, למחסנים ואפילו לבתי בד משוכללים ולעוד שימושים. פרויקט החציבה ההיסטורי ניצב עד היום בגאווה בגן הלאומי, ששוכן באזור המכונה גם "ארץ אלף המערות". אפשר לבקר וליהנות ברבות מהמערות, שגילן חצה כבר אלפיים שנה ויותר.

ביוני 2014 זכה הגן הלאומי בתואר אתר מורשת עולמי מטעם ארגון אונסק"ו, והצטרף לרשימת אתרים מכובדת שהתואר מעיד על חשיבותם ההיסטורית, הארכיאולוגית, האדריכלית והתרבותית. הביקור במקום מזמן חוויה מדליקה מתחת לפני האדמה, במערות ובגומחות קרירות שכיף לשוטט בהן בשעות אחר הצהריים.

בפסטיבל בית גוברין, שעושה כבוד לעברו המפואר של האזור ומציב אותו בקדמת הבמה (תרתי משמע), תוכלו להצטרף לסיור עששיות עם סיפורים ליליים, להטוטי אש ונגנים שיופיעו בכוכי הסלע (21-22.8 מ-20:00 ללא תשלום מלבד דמי הכניסה, טל' 08-6811020) או לצפות במופע מוזיקלי באמפיתיאטרון הרומי של טובי האמנים - אהוד בנאי וכנסיית השכל, רמי קלינשטיין וקרן פלס, אביתר בנאי ואברהם טל ועוד. הפסטיבל הוא עוד סיבה למסיבה, ואתרי התיירות בסביבה התגייסו במרץ ומציעים חדרי לינה ואטרקציות מיוחדות.

לצד היקבים (הכרם בלכיש - סיורים ובציר עצמי), המגבנות (חוות הבופאלו במושב ביצרון, "עיזה פזיזה- משק צבן" במושב טל שחר) ושאר אטרקציות קולינריות, יש גם תחנת כוח קטנה - דליה אנרגיה הוא מרכז מבקרים חדש, השייך לחברה פרטית שמפיקה כשבעה אחוזים מהחשמל בישראל. משק החשמל בארץ משתנה כידוע, ובשוק פועלות כמה חברות פרטיות. תחנת דליה שביער חרובית פועלת כשנה, ומייצרת חשמל מגז טבעי. במרכז מבקרים קטן וחמוד מומחש התהליך באמצעים טכנולוגיים עדכניים, ומוצג גם סיפורו של המקום. התחנה קטנה יחסית אך יעילה מבחינה אנרגטית, עם אג'נדה ירוקה וגישה ידידותית לסביבה ולקהילה. הסיור במקום מעניין מאוד ולכבוד הפסטיבל בנו גם משחק ניווט לכל המשפחה. המשחק יתחיל במרכז המבקרים וימשיך ביער חרובית הסמוך עם כתב חידה ומצפן (23.8, ב-16:30. ללא תשלום וברישום בלבד: 08-6834106).

בקיבוץ רבדים הסמוך ביקרנו את עידן הלל, שהקים את "עידן אופן", מתחם אופניים להשכרה עם חנות מכירה ותיקונים ובית קפה מתוק. לאחרונה הוסיף הלל למצבת הרכב שלו גם חמישה רכבי גולף שהופכים את הטיול בשטח לגמיש לכל גיל ובעיקר למגניב במיוחד. מקבלים מפה ויוצאים לשעתיים של טיול עצמאי בארץ הפלישתים בשביל משולט. באזור החקלאי שסביב הקיבוץ יש כרמי זיתים ושדות כותנה שפורחת עכשיו בצהוב ובוורוד. יש גם בריכות דגים שמושכות עופות מים, ונחל תמנה מתפתל ביניהם ואפשר לשכשך בו בכיף - המים נקיים.

האזור מישורי ונוח לנהיגה או לרכיבה. אפשר לעצור באזור הנביעה ולרחוץ בבריכה, ואפשר להגיע לעקרון הפלישתית - תל היסטורי חשוב שבו התרכזה תעשיית שמן הזית הגדולה בארץ ישראל שלפני כ-4200 שנה. הלל, רוכב אופניים בעצמו, מארגן מדי יום רביעי בערב/לילה, טיול רכיבה מודרך ללא תשלום וכולם מוזמנים להגיע עם אופניים ולהצטרף בכיף. האיש הזה עמל במו ידיו על יצירת מסלולים, כולל טיפול ואחזקה (60 שקלים לאדם מגיל שלוש, טל' 050-7481238).

דמות מרתקת נוספת הוא הגיאולוג ד"ר אריה איתמר. בחצר ביתו שבבית ניר הוא עורך סיור בשם "מסע אל בטן האדמה", החולף בין שבע תחנות עם סלעים שאסף, ובעזרתם הוא מסביר על מבנה כדור הארץ, תהליכים המתרחשים בו ועוד. עם הידע והסיפורים שלו הוא כובש לבבות והכול בצנעה ובנעימות (טל' 0526321318). בפסטיבל הוא ידריך סיור ללא תשלום ביום שני 22.8 - בהרשמה מראש בלבד - אל תחמיצו!

שכנתו שולמית שק הקימה בחצר ביתה מוזיאון לזכרו של בעלה, הפסל משה שק. שק חלם על כך עוד בחייו ולא זכה, והיא הגשימה את צוואתו. בחצר מוצבים פסליו החלולים העשויים ברונזה ומציגים בעלי חיים בשפתו האמנותית המיוחדת. במוזיאון מוצגות עבודות החומר ובהן קיר אלף הצלחות המרהיב, הטוטמים והכלים שיצר בשיטות מסורתיות. קומת המרתף מדמה את "מאחורי הקלעים" של האוצרות , ושם נמצא האוסף השלם על מדפים והמראה מרגש להפליא. הכניסה למקום בתיאום ובתשלום (20 שקלים) ובימי הפסטיבל, 22-23 באוגוסט, ייפתח בחינם ויכלול סיורים מודרכים בני חצי שעה, בשעות 11:00, 14:00 ו-16:00 (טל' 054-6874701).

ואין כמו לסיים יום טיול לא שגרתי במסעדה יוצאת דופן. הביסטרו של מייק ושרון המרשלג בקיבוץ גלאון מגיש אוכל דרום-אפריקאי טיפוסי, אבל האיש הגדול שמאחורי הסירים, בעל לב גדול עוד יותר, ידיים ענקיות וכישרון אדיר, עושה בחומרי הגלם פלאים. מייק מוכן לבשל כל אוכל שתבחרו, ומבחינתו אם תזמינו מראש תוכלו להגיע גם בארבע לפנות בוקר ולקבל את מנת הדגל ממיקרונזיה. מייק אוהב לבשל ומכין הכול בעצמו, וכמקובל במטבח הדרום-אפריקאי, הרבה בשר, חגיגה לקרניבורים. שרון אחראית על הקינוחים, אבל היא מספרת שמגיעות אליהם גם קבוצות של טבעונים, שלא יוצאים רעבים. העיצוב בסגנון האפריקאי מוסיף לאווירה, עם מסכות, כלי נגינה, בדים ועוד. בפסטיבל יינתנו עוד 10% הנחה (050-9465117).

פסטיבל בית גוברין: 18-27 באוגוסט. לפרטים: 08-8500711 http://www.touryoav.org.il