אורמת תגייס רבע מיליארד דולר ממוסדיים; קיבלה דירוג A פלוס

מטרת ההנפקה היא מיחזור חוב קיים והשקעות אחרות ■ מניית אורמת עלתה ב-120% מאז נכנסה קרן פימי לגרעין השליטה בחברה

יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר
יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר

חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת טכנולוגיות  עומדת בפני גיוס חוב ענק בהיקף של רבע מיליארד דולר (כמעט מיליארד שקל) מגופים מוסדיים. המהלך המתוכנן נחשף ב"גלובס" לפני כחודש, וכעת החברה, המנוהלת על-ידי יצחק אנג'ל ונמצאת בשליטת קרן פימי, קיבלה דירוג "A פלוס" בתחזית יציבה מ-S&P מעלות לצורך הנפקת האג"ח.

מטרת ההנפקה היא מיחזור חוב קיים והשקעות אחרות. בשנים 2010-2011 הנפיקה אורמת חוב לא סחיר בהיקף של כ-250 מיליון דולר למוסדיים, הנושא ריבית של כ-7%, והאג"ח הוותיקות צפויות להיפרע בתחילת אוגוסט 2017. סביר להניח כי בגיוס הנוכחי תהיה הריבית נמוכה באופן משמעותי (3% עד 5%).

אורמת, המפעילה תחנות כוח ומתקני השבת אנרגיה, נסחרת בניו-יורק ובת"א לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. החברה נוסדה על-ידי משפחת ברוניצקי, וכיום מוסדיים רבים נמנים עם בעלי המניות בה, ובהם מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, פסגות, אקסלנס, וגם ואנגרד האמריקאית. קרן פימי נכנסה לגרעין השליטה בחברה בסוף 2011, ומאז הניבה המניה תשואה של יותר מ-120%.

פעילותה של אורמת מתבצעת בשני מגזרים: מגזר המוצרים, שבו היא מקימה תחנות כוח עבור לקוחות, ומגזר החשמל, שבו היא גם הבעלים והמפעילה של התחנות. החברה הציבה לעצמה מטרה להרחיב את פעילותה לתחומים נוספים של אנרגיה מתחדשת בשנים הבאות, וכחלק מהאסטרטגיה הזו היא חתמה על הסכם בתחום אגירת האנרגיה.

במעלות מציינים, כי "אורמת נהנית מיציבות יחסית בהכנסות, במיוחד מכיוון שחלק גדול מחוזי המכר שלה הם מסוג שבמסגרתו הרוכש מחויב לכמות רכש מינימלית. הטכנולוגיה הגיאותרמית מאפשרת גם לשמור על מרווחי תפעול גבוהים יחסית... בנוסף, אורמת נוקטת פעולות לצמצום העלויות התפעוליות שלה, כגון הפעלה מרחוק וריכוז הרכש על-ידי גורם מרכזי".

תנודתיות במגזר המוצרים

לגבי מגזר המוצרים מציינים במעלות כי זהו מגזר תנודתי יותר מבחינת ההכנסות בהשוואה למגזר החשמל. "אורמת פועלת לוודא כי קיימות הזמנות מתמשכות למגזר זה. בתחזית שלנו הנחנו ירידה בפעילות של מגזר המוצרים בשנים הקרובות בהשוואה לתוצאות הצפויות ל-2016".

עוד מציינים במעלות, כי אף שמרבית הכנסותיה של אורמת מתקבלות ממדינות בעלות סיכון ממוצע או נמוך, כמו ארה"ב וצ'ילה, היא חשופה במידה משמעותית גם למדינות שאנו רואים כבעלות סיכון גבוה, כגון קניה וטורקיה.

כלכלני מעלות צופים, כי אורמת תצליח להגדיל בהדרגה את הכנסותיה על רקע שיפור בתנאי המכירה ובהיקפי הייצור של הפרויקטים הקיימים, והמשך מכירת מוצרים וביצוע פרויקטים. לאור מאמצי ההתייעלות של החברה צפוי גם שיפור מסוים במרווח התפעולי, שצפוי לרדת השנה בהשוואה ל-2015. אורמת צפויה לבצע השקעות גדולות יחסית בשנים הקרובות, שימומנו בחלקן בחוב. דבר זה יביא לגידול בהיקף החוב בשנים הקרובות בהשוואה ל-2015. לכן, יחס החוב ל-EBITDA המתואם יעמוד על 3.25 בממוצע בשנים הקרובות.

לגבי נזילות אורמת, במעלות מציינים כי היא "הולמת". יחס המקורות לשימושים של החברה צפוי לעמוד על 1.57 בשנה הנוכחית (מ-1 ביולי השנה עד 30 ביוני 2017). לפי תרחיש הבסיס של כלכלני חברת הדירוג, לאורמת מזומן ונכסים פיננסיים סחירים בהיקף של כ-241 מיליון דולר, קווי אשראי בנקאיים זמינים לתקופה העולה על שנה, בהיקף של כ-105 מיליון דולר, ותזרים מזומנים תפעולי בהיקף של כ-222 מיליון דולר.

מנגד, ההנחות לגבי השימושים כוללות תשלום חלויות של כ-312 מיליון דולר, והוצאות תחזוקה הכרחיות בהיקף כ-25 מיליון דולר.