טעויות של מועמדים מבוגרים

פריבילגיות שמחפשי עבודה בגיל מבוגר, יותר מכולם, לא יכולים להרשות לעצמם

זקנים, קשישים, פרישה, פנסיה, מנהלים / צלם: thinkstock
זקנים, קשישים, פרישה, פנסיה, מנהלים / צלם: thinkstock

מבוגרים הם אחת מהאוכלוסיות המוּדרות והסובלות מאבטלה ממושכת, בעיקר בשל תפיסה סטריאוטיפית של המגייסים באשר לקצב העבודה שלהם, להיותם יקרים יותר להעסקה, לסיכון לקונפליקטים עם צעירים מהם, ועוד.

זוהי מציאות מצערת, שלאורה אין למבוגרים בתהליך חיפוש העבודה שלהם פריבילגיות כגון אלה:
לא להיות מעודכנים, לא לנכוח ברשת.

מחפשי עבודה מבוגרים לא יכולים להישאר מאחור בכל הקשור לידע עדכני על התעשייה ולמיומנויות הנדרשות בתחומם. עליהם להילחם בסטריאוטיפ שלפיו אינם מעודכנים, ולהרחיב את הכישורים כל הזמן - ולא רק בעתות חיפוש עבודה.

לעדכניות יש לשאוף גם בכל הקשור לחיפוש העבודה עצמו. מבוגרים רבים מחפשים עבודה בדרכים המוכרות להם מן העבר, ולא בשיטות המקובלות היום. רבים מהם גם טרם נכנסו לעולם הווירטואלי, ומחקרים אף מראים שעם ההתבגרות גוברת הנטייה לצמצם רשתות חברתיות ולהתמקד בחברים הקרובים ובבני המשפחה - דבר העלול להשפיע על קצב מציאת העבודה ועל יריעת ההזדמנויות הפרושה לפניו.

מאחר שמגייסים בימינו משתמשים באמצעים וירטואליים לאיתור מועמדים, מחפשי עבודה מבוגרים לא יכולים להרשות לעצמם לא לנכוח בעולם הזה. ואם אינם שוחים בו - עליהם ללמוד זאת דרך קורסים או ממכרים בעלי הידע.

ברשת הלינקדאין, למשל, הם יכולים לחפש עבודה בצורה פרו-אקטיבית, בלא תלות רק במשרות שמתפרסמות באתרי הדרושים: לאתר אנשים שהם מכירים, העובדים בחברות רלוונטיות, ולברר אם ביכולתם לעזור. לכן, כדאי ליצור פרופיל לינקדאין, להשקיע בתמונת פרופיל מקצועית ומחמיאה, לתאר בצורה ברורה ושיווקית את תחום העיסוק ואת ההתמחויות, ולדאוג לעדכן בשוטף עשייה מקצועית פעילה ומרשימה.

לוותר על הצעות למשרה זמנית, חלקית או פרויקטלית

בתהליך החיפוש רבים מתעלמים מהצעות למשרות שאינן משרות מלאות וקבועות, ולמעשה מוותרים על הזדמנויות רבות להיכנס לארגונים טובים.

לצערם של המסננים משרות כאלה, יש הרבה מהן ביחס למשרות האחרות. מעסיקים רבים מעוניינים ליהנות מכישורים ספציפיים של עובדים זמניים לטובת פרויקט מסוים, מבלי שיצטרכו לשלם להם הטבות ותגמולים כאל עובדיהם הקבועים. בעת חיפוש העובד המתאים, הם פחות מוטרדים מעניין הגיל, ומתמקדים בכישרון ובניסיון של המועמד.

אז נכון, עבודה זמנית עלולה להיות חיסרון למי שמחפש ביטחון, אך מנגד, היא עשויה להיות כרטיס כניסה לארגונים שלא קל לעובד המבוגר להיכנס אליהם. ומשרה זמנית יכולה להוביל למשרה מלאה, כל עוד העובד יוכיח שהוא ראוי לכך ותהיה משרה פנויה בעבורו.

עולם העבודה דינאמי, והצרכים בארגונים משתנים כל הזמן. חבל להחמיץ הזדמנות כזו. יתרה מזו, מעסיק מרוצה - גם אם אין לו משרה קבועה - יוכל להמליץ למעסיק אחר על עובדו המצוין, וכך העבודה הזמנית תוכל לפתוח דלת למשרה נוספת.

נוסף על כך, עבודה פרויקטלית מזמנת עיסוק בתחומים מעניינים ועדכניים - מה שיועיל לרזומה של העובד, בעיקר אם מדובר בתחומים שבהם הוא מנסה להתקבל לעבודה. הדבר נכון גם באשר למשרות התנדבותיות, שעיסוק חלקי בהן יכול לא רק להעשיר את קורות חייו של מחפש העבודה, אלא גם לתרום לו נפשית ורוחנית - דבר שיבוא לידי ביטוי לטובתו בראיונות העבודה.

לא להקדיש חשיבות לקורות חיים עדכניים ו"מפולחים"

קורות חיים של מחפש עבודה מבוגר לא יכולים להיות מנוסחים כפי שהיו לפני עשר שנים. חשוב לחפש אוצר מילים עדכני ולהשתמש בו.

כדאי גם למחוק היסטוריה מלפני עשור ומעלה - אלא אם היא מציגה הישג יוצא דופן; להשמיט תאריכים; להקפיד על מסמך קצר יחסית (לא יותר משני עמודים); לערוך הגהה.

באשר לעניין ה"פילוח" (יצירת מסמכים שונים של קורות חיים, בהתאמה למיומנויות המדויקות שהמעסיקים מחפשים) - רבים מהמועמדים מתעצלים, או לא מאמינים בשיטה הזאת: "אלה קורות החיים שלי, זה מי שאני ומה שעשיתי. לא הייתי מוותר על דבר". למחפשי עבודה מבוגרים לא כדאי לקחת את הסיכון שהמגייס ירפרף על קורות חייהם ובשבריר שנייה יסיק שאינם רלוונטיים.

לא להשקיע בעניינים "חיצוניים"

ביחס לצעירים, מבוגרים נוטים לעסוק במה שלתפיסתם "חשוב באמת". ככאלה, רבים מהם לא מקדישים חשיבות לעניינים חיצוניים, כמו שיווק עצמי.

אולם מי שרוצה להעלות את סיכוייו למצוא עבודה חרף גילו הבוגר, צריך לשווק את עצמו גם אם זה לא ממש טבעי ונעים לו, ובכלל זה - רצוי להדגיש בקורות החיים ובריאיון את הניסיון, את ההישגים המקצועיים ואת הערכים המוספים שיש דווקא לעובד המבוגר ואין לעובדים צעירים, כמו נאמנות למעסיק.

ולבסוף, אקרא לכלב בשמו בצער רב: חלק נכבד מהשיפוט מושפע ממראה חיצוני. אין זה אומר שהכרחיים גנים של משפחת רפאלי, אבל אטרקטיביות בסיסית - בהחלט כן, ולכן חשוב לתחזק את הגוף (ספורט, תזונה) ולהקפיד על הופעה אסתטית.

הכי חשוב: אל תתייאשו:

• אתרו חברות שידועות כמעסיקות מבוגרים, והתמקדו בתפקידים שסיכוייכם להתקבל לעבודה בהם גבוהים יותר: תפקידי דרג ניהולי, ייעוץ, מנהלי כספים, חשבים, עבודה במגזר השלישי ובמגזר הציבורי, עבודה במפעלים קיבוציים.
• הצטרפו לקהילות ייעודיות לחיפוש עבודה למבוגרים - ברשתות החברתיות ובאתרים ייעודיים, כאתר דרוש ניסיון של המשרד לשוויון חברתי.
• הדגישו את יתרונותיכם כמבוגרים ביחס לצעירים מכם: יציבות, ידע וניסיון, זמינות מלאה, סבלנות והחלטיות.
• בחנו את האפשרויות התעסוקתיות הקיימות להמשך חייכם, ושקלו הכשרות והתמחויות נוספות הנחשבות נדרשות בתחומכם.
• אל תתייאשו. היו עקביים. בסוף תמצאו עבודה, זה רק עלול לקחת זמן רב. הבהירו את מטרות התעסוקה שלכם, פנו ביוזמתכם למעסיקים, היעזרו באחרים, שמרו על חיוביות, וחפשו ביעילות ובסבלנות.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. לקשר עם יעל: בפייסבוק או באתר