סערת האפיפן: מיילן ושרה ג'סיקה פרקר - כבר לא

פרקר, שהובילה את הקמפיין של מיילן, מצטרפת למוחים נגד עליית מחירי תרופות החברה

שרה ג'סיקה פרקר / צילום: רויטרס
שרה ג'סיקה פרקר / צילום: רויטרס

התרופה אפיפן (EpiPen) של חברת מיילן נמצאת בשבועות האחרונים תחת מתקפת מחאה וביקורת בשל מחירה המופרז העומד על כ-500 דולר, כאשר כעת מצטרפת למוחים גם הפרזנטורית, מובילת הקמפיין של המוצר. 

רק לפני מספר חודשים סיפרנו כאן שהשחקנית האמריקאית, שרה ג'סיקה פרקר, המוכרת בעיקר מהסדרה "סקס והעיר הגדולה", גויסה כדי לסייע לחברה להגביר את המודעות לסכנה שבתגובות האלרגיות ולצורך במניעתן, והנה, בימים אלה הודיעה פרקר כי היא החליטה להתפטר מהקמפיין, וזאת בשל העלאות המחיר המטורפות של התרופה.

פרקר התוודתה בזמנו וסיפרה כי החליטה להוביל את הקמפיין מסיבות אישיות, כאשר "כמו כל משפחה, יש לנו סיפור משלנו. למדנו על האלרגיה של הבן שלנו לבוטנים רק אחרי שחווינו איתו תופעה של anaphylaxis, ואני עדיין זוכרת בבהירות רבה כמה מפחיד היה אותו יום לכולנו. מאז למדנו להבין את הסיכונים ואת הצורך הקריטי לנקוט צעדים פרואקטיביים לנהל את האלרגיה". ואולם, בסוף השבוע היא הכריזה, באמצעות חשבון האינסטגרם שלה, כי היא מתפטרת.

באמצעות תמונת טקסט הצהירה פרקר כי "באחרונה למדתי שמחירה של אפיפן עלה באופן שיטתי על-ידי מיילן, עד שיחסי העלות-תועלת של התרופה הגיעו לרמה אותה כבר לא ניתן להעריך. אני עוזבת מאוכזבת, עצובה ומודאגת עמוקות מהצעד של מיילן. אני לא סולחת ומסיימת את יחסיי עם מיילן כתוצאה ישירה מכך. אני מקווה שהם שהם ישקלו ברצינות להקשיב לקולם של אותם מיליונים התלויים בתכשיר וינקטו צעד שיוזיל אותו, כך שיהיה בר-השגה עבור אלה שהוא מציל את חייהם". 

נכון לרגע זה, זכה הפוסט של פרקר ליותר מ-43 אלף לייקים ו-1,740 תגובות.

בין המוחים באחרונה נגד מחיר התרופה היה גם הסנאטור ברני סנדרס, שהתמודד על מועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית. סנדרס צייץ לפני כשבוע בטוויטר: "אין שום סיבה שאפיפן, של מיילן עולה רק כמה דולרים לייצר, תעלה למשפחות יותר מ-600 דולר". הוא הוסיף קישור לכתבה שפורסמה ב-NBC, ובה נכתב כי המחיר עלה ב-400%: מכ-100 דולר ב-2008, ל-500 דולר ומעלה היום.

את השפעת המחאה ניתן לראות גם במניות. מניית מיילן סובלת בימים האחרונים מחולשה ניכרת, לאחר שעליית מחירי התרופות שבה וחזרה לכותרות בארה"ב. בסיכום שבוע המסחר המקומי איבדה המניה כ-11% מערכה, וזאת במקביל לירידות שערים חדות שאפיינו את המסחר בה גם במסחר בארה"ב. הבוקר המשיכה המניה להיסחר במגמה שלילית. בימים האחרונים הודיעה מיילן כי תנקוט צעדים מיידים לטפל בנושא.