מנכ"ל אזורים לשעבר - בנקאי השקעות בעסקת צנורות בצריפין

אופיר גרינברג צפוי לגרוף מיליוני שקלים ממכירת הקרקע של צנורות המזה"ת בצריפין לג'ורג' חורש ב-386 מיליון שקל

אופיר גרינברג / צילום: תמר מצפי
אופיר גרינברג / צילום: תמר מצפי

אופיר גרינברג, שבעבר כיהן כמנכ"ל חברת הנדל"ן אזורים וכיום מנהל את "החברה הכלכלית לפיתוח ישראל", הוא בין הגורמים הצפויים להרוויח מעסקת מכירת הקרקע של חברת צנורות המזה"ת  במתחם צריפין. צנורות המזה"ת, מקבוצת גאון אחזקות, דיווחה בשבוע שעבר על ההסכם למכירת הזכויות בקרקע הצפוי לייצר לה רווח מרשים בהיקף של 300 מיליון שקל (לפני מס). בהמשך חשפנו ב-"גלובס" כי רוכש הקרקע הוא ג'ורג' חורש, יבואן רכבי טויוטה ואחד מעשירי ישראל.

גרינברג ליווה את העסקה באמצעות "החברה הכלכלית לפיתוח ישראל" יחד עם שותפו עמית מנצור. השניים ניהלו את המכירה על היבטיה השונים, בהם משפטיים, מימוניים ותכנוניים (בנוגע לקרקע) וככל הנראה צפויים לגרוף לכיסיהם כמה מיליוני שקלים בגין עבודתם. גרינברג ושותפיו מספקים שירותי ייזום, ניהול והשבחה בנדל"ן, בעיקר במרכז הארץ.

ההסכם, עליו חתמה צנורות בשבוע שעבר, כולל מכירת שטח של כ-180 דונם תמורת 386 מיליון שקל. השטח נמצא באזור התעשייה ניר צבי הסמוך לרמלה ומוכר כחלק מ"מתחם צריפין", שם פועל מפעל החברה. מניית צנורות הגיבה להודעה בזינוק של כ-60% ומשקפת כעת לחברה שווי של קרוב ל-300 מיליון שקל.

גרינברג יצא לדרך עצמאית ב-2013, בתום כהונה קצרה של פחות משנתיים בראשות חברת הנדל"ן אזורים שבשליטת הרשי פרידמן. טרם לכך כיהן כמשנה למנכ"ל בקבוצת הבניה א. דורי וכסמנכ"ל בחברת הנדל"ן למגורים אשדר. בשנת 2013 הוא זכה לתגמולים בהיקף של 2.3 מיליון שקל עבור חודש עבודה אחד בלבד בראשות אזורים (שכללו מענק הסתגלות של כ-700 אלף שקל, מענק נוסף של כ-900 אלף שקל ושכר ותגמולים בעלות נוספת של כ-670 אלף שקל). מאז עזב את אזורים פעילותו ממשיכה להתרכז בתחום הנדל"ן באופן עצמאי ובין היתר ב-2014 הוא רכש יחד עם שותפים קרקע לבניין משרדים בהוד השרון מאזורים אותה ניהל תמורת כ-30 מיליון שקל.

רוכש מתחם צנורות הוא כאמור ג'ורג' חורש, אחד מאנשי העסקים הבולטים והעשירים בישראל, עם החזקות בתחומי הרכב, הנדל"ן וההיי-טק. חורש הוא בעל הזיכיון לייבוא רכבי טויוטה, באמצעות חברת יוניון מוטורס, ובין היתר מחזיק בזיכיון של רשת האופנה H&M בישראל. כמו כן הוא בעל השליטה בחברת מקסימה, העוסקת ביצור גזים תעשייתיים ורפואיים וביבוא גזים מיוחדים, אשר נסחרת בבורסה בשווי של כ-270 מיליון שקל.

מלבד זאת, לחורש עסקי נדל"ן פרטיים רבים שחלקם ייצרו לו לאורך השנים רווחים גבוהים. בצנורות ציינו כי לצורך המשך פעילותה במקום, היא חתמה על הסכם שכירות תמורת דמי שכירות שנתיים של 17.5 מיליון שקל בתוספת מע"מ והפרשי הצמדה לתקופה של שנתיים, עם אפשרות להארכה עד 5 שנים. בחברה הוסיפו כי בכוונתה "להמשיך בפעילות הפלדה בתקופת השכירות. במקביל, החברה בוחנת הקמת מפעל פלדה מתקדם וחדשני באזור עדיפות לאומית בדרום הארץ". צנורות המזה"ת עוסקת בייצור, ייבוא ושיווק צינורות פלדה, ייצור מערכות צנרת פלסטיק, שירותי גילוון, פיתוח, ייצור ושיווק מגופי מתכת, מדי מים, מערכות השקיה, ברזים ואביזרים לאינסטלציה ביתית. בעלת השליטה גאון אחזקות נמצאת בשליטת קרן ההשקעות ויולה.