אפריקה ישראל: הערת "עסק חי" ברבעון השני, 163 מ' ש' הפסד

רואי החשבון שביקרו את דוחות הרבעון: "ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה" ■ הפסד של 163 מיליון שקל ברבעון, ההכנסות הסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

חברת ההשקעות אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, הציגה גם בדוחות הרבעון השני של 2016 הון עצמי גבוה יחסית של כ-1.15 מיליארד שקל. זאת בזכות המשך האיחוד של מאזן החברה הבת אפי פיתוח, ובזמן שאפריקה עצמה נמצאת במגעים להסדר חוב עם נושיה.

אלא שאפריקה ישראל כבר חתמה החודש על הסכם למכירת מלוא החזקתה (65%) באפי פיתוח לידי לבייב בתמורה ל-550 מיליון שקל, וצפויה להשלים את העסקה בשבועיים הקרובים. עניין זה אמור להוביל לשינוי דרמטי בדוחותיה החשבונאיים, כך שהם ישקפו סוף-סוף את מצבה האמיתי של החברה.

לפי אפריקה ישראל, היא אמורה להכיר ברבעון השלישי בהפסד של 2.4 מיליארד שקל ובקיטון של 1.3 מיליארד שקל בהון העצמי, עקב מכירת אפי פיתוח. כך, שאם המכירה הייתה מבוצעת טרם פרסום הדוח, אפריקה הייתה מציגה כבר כעת הון עצמי שלילי של 180 מיליון שקל.

מכירת אפי פיתוח גם אינה צפויה לשפר באופן מהותי את מצבה התזרימי של אפריקה ישראל - שסוחבת על גבה חוב של 3.3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, כשברשותה מזומנים בהיקף של 62 מיליון שקל בלבד והיא מציגה שווי נכסי (NAV) שלילי מהותי.

לפי הנהלת החברה, אם הייתה נמשכת הפעילות כסדרה וללא משא ומתן על הסדר חוב, היא הייתה מסיימת את 2017 עם מזומנים בהיקף של 128 מיליון שקל בקופתה. עם זאת, חצי שנה מאוחר יותר כבר היה נוצר לה גירעון תזרימי של 276 מיליון שקל בשל פירעונות חוב של כ-390 מיליון שקל למחזיקי האג"ח בחודשים מארס ומאי 2018.

את הרבעון השני של 2016 סיימה אפריקה ישראל בהפסד של 163 מיליון שקל, שהשלים הפסד חצי שנתי של 204 מיליון שקל, וזאת לאחר שב-2015 כולה רשמה חברת ההשקעות בנדל"ן הפסד עתק של 1.75 מיליארד שקל. עם זאת, ברבעון השלישי לבדו אמורה החברה, כאמור, לרשום הפסד גבוה בהרבה בשל מכירת אפי פיתוח.

עוד עולה מהדוחות כי ברבעון השני רשמה אפריקה ישראל הפרשה של 17 מיליון שקל בגין ירידת ערך ההלוואה בפרויקט המגורים Apthorp שבמנהטן, עקב עדכון תזרים המזומנים הצפוי להתקבל ממנו.

איגרות החוב של אפריקה ישראל נסחרו היום בתשואות שנתיות לפדיון של 19%-22%. מאז חודש מאי מקיימים מחזיקי האג"ח משא ומתן עם החברה בנוגע להסדר חוב, שאמור לכלול המרה של כ-1 מיליארד שקל מהחוב כלפי המחזיקים במלוא מניות החברה, ובהמשך הזרמת הון מצד משקיעים (לבייב או משקיע אחר) תמורת רכישת גרעין השליטה. עם זאת, קיימת אפשרות לפיה יעדיפו מחזיקי האג"ח למכור נתחים נוספים מקבוצת אפריקה ישראל ישירות למשקיעים חיצוניים, כאשר המועמדת המרכזית היא החברה הבת אפי נכסים, או רק פעילותה באירופה.