הפליטה של אהוד ברק

ברק האשים את נתניהו במחדלים ביטחוניים חמורים. שיעמוד לחקירה נוקבת

אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ
אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ

לפני כשבועיים חדר אהוד ברק לביתי, פלט אמירה ועזב. ההד נשאר בביתי, בבתינו, עד עצם היום הזה. ברק פשוט פלט ופרש לו חזרה אל מגדל השן שבו הוא ספון בחברתם של עשירים כמותו. הוא נהנה מבריכת השחייה, אולי קורא ספר, בוודאי מנגן בפסנתר. הוא מסודר. יש לו מרווח נשימה של כמה שבועות עד לפליטה הבאה. שבוא תבוא, אל לנו לחשוב אחרת. כי לא בשביל ברק לשבת סתם ולרוות מהנאות החיים. כלומר, זה כן בשבילו, אבל הוא זקוק ל"משהו נוסף", משהו מרגש יותר מדירת פאר או מסעדה מפוארת. הוא חייב להישאר בתודעת הציבור. המחשבה שישכחו אותו פוגמת באיכות חייו. אז יש לו סטוק של נושאים פרובוקטיביים המיועדים לשחרור במועדים קבועים מראש שיכולים להשתנות בהתאם להתפתחויות פוליטיות.

להישאר בתודעה

הצורך להישאר בתודעה שלנו הוא לצורך קאמבק אפשרי. ברק אומר שהוא לא רוצה לחזור לזירה הפוליטית, שאין לו עניין בראשות מפלגת העבודה, אלא ששום דבר ממה שאומר ברק אינו משקף את מה שהוא באמת חושב, רוצה ומתכנן. פה ושם יש לו חסידים שוטים שמתייחסים לדבריו כאילו יש בהם יותר מאשר מלמולים חסרי שחר. תנו לו את ראשות העבודה, או ראשות משהו - והאיש זוחל אל התפקיד. הוא מסייג ואומר שיעשה זאת רק אם יקבל את התפקיד המוצע על מגש, כלומר לא יצטרך להילחם עליו. זה כנראה נכון, מי רוצה להזיע כאשר אפשר לקבל בקלות? אבל אני מוכן להתערב שהוא יהיה בסביבה גם אם יצטרך להזיע, ואפילו הרבה, בשביל זה.

ניקוי האוויר והאווירה

"נתניהו גרם באחרונה נזק ביטחוני לישראל בשל טעות בשיקול דעת", אמר ברק והוסיף מקרה של "התנהלות אופרטיבית לא מוקפדת". על מה לכל הרוחות מדובר? ברק, אדם אחראי מאין כמותו, השיב: "מפאת רגישותם של הדברים לא אוכל לפרט יותר מכך". מה? אתה צוחק עלינו? בשביל מה דיברת? מה זה נותן לנו, אם אנחנו לא יודעים? למעשה, הדבר היחיד שיוצא מדבריך, ברק, זה שאתה יודע משהו. זהו. נקודה. מה הדבר הזה? יש פה דיבור על מחדל ביטחוני חמור, כפי שמגדיר ברק.

אנחנו לא יכולים, ולא רוצים, לא לדעת. ואנחנו מצפים מהרשויות לממש את זכותנו לדעת. גם אם זה כרוך בזימון ברק לחקירה נוקבת. אלא אם כן ברק יבוא ויודה שבעצם אין לו שום דבר לחדש. שהוא המציא את זה. שזו הייתה בדיחה, והוא אינו מבין למה אנחנו לא צוחקים. כי זו, כנראה, האמת. או לפחות חלק נכבד ממנה.